گزارش ها حاکی از آن است که ارتش اسرائیل از Google Photos برای شناسایی غیرنظامیان در غزه استفاده کرده است

گزارش ها حاکی از آن است که ارتش اسرائیل از Google Photos برای شناسایی غیرنظامیان در غزه استفاده کرده است

مجله نیویورک تایمز گزارش ها حاکی از آن است که اطلاعات نظامی اسرائیل از یک برنامه آزمایشی تشخیص چهره در غزه استفاده می کند که غیرنظامیان فلسطینی را به اشتباه با حماس ارتباط دارند. گویا گوگل فوتوز نقشی در اجرای برنامه دلخراش بازی می‌کند، اگرچه به نظر می‌رسد که از طریق هیچ همکاری مستقیمی با شرکت انجام نشده است.

بر اساس گزارش ها، برنامه تجسسی به عنوان راهی برای جستجوی گروگان های اسرائیلی در غزه آغاز شد. با این حال، همانطور که اغلب در مورد فن آوری جدید زمان جنگ اتفاق می افتد، ابتکار عمل به سرعت گسترش یافت تا «هرکسی که با حماس یا سایر گروه های ستیزه جو ارتباط دارد، ریشه کن شود». NYT. این فناوری ناقص است، اما طبق گزارش‌ها، سربازان اسرائیلی هنگام بازداشت غیرنظامیانی که توسط سیستم پرچم‌گذاری شده‌اند، با آن برخورد نکرده‌اند.

به گفته افسران اطلاعاتی که با آنها صحبت کردند NYT، این برنامه از فناوری شرکت خصوصی اسرائیلی Corsight استفاده می کند. این شرکت که مقر آن در تل‌آویو است، وعده می‌دهد که سیستم‌های نظارتی آن می‌توانند افرادی را که کمتر از نیمی از چهره‌هایشان در معرض دید هستند، به‌دقت تشخیص دهند. ظاهراً می‌تواند حتی با «زوایای شدید، (حتی از هواپیماهای بدون سرنشین) تاریکی و کیفیت پایین نیز مؤثر باشد.

اما یکی از افسران واحد 8200 اسرائیل متوجه شد که در واقعیت، اغلب با صورت های دانه دار، مبهم یا زخمی دست و پنجه نرم می کند. به گفته این مقام، فناوری Corsight شامل موارد مثبت کاذب و مواردی است که در آن یک فلسطینی که دقیقاً شناسایی شده بود به اشتباه به عنوان دارای روابط با حماس علامت گذاری شده بود.

سه افسر اسرائیلی گفتند NYT ارتش این کشور از Google Photos برای تکمیل فناوری Corsight استفاده کرده است. مقامات اطلاعاتی ادعا می‌کنند که داده‌هایی حاوی افراد شناخته شده مورد علاقه را در سرویس Google آپلود کرده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهند از ویژگی جستجوی عکس این برنامه برای علامت‌گذاری آن‌ها در میان مواد نظارتی آن استفاده کنند. یکی از افسران گفت که توانایی گوگل برای تطبیق چهره های نیمه مبهم برتر از Corsight است، اما آنها به استفاده از دومی ادامه دادند زیرا “قابل تنظیم” بود.

Engadget برای بیانیه ای به گوگل ایمیل ارسال کرد، اما ما در زمان انتشار هیچ پاسخی از آنها دریافت نکردیم. در صورت دریافت پاسخ، این داستان را به روز می کنیم.

یکی از افرادی که به اشتباه از طریق برنامه های نظارتی بازداشت شد، مصعب ابوطها شاعر بود که گفت: NYT او در یک ایست بازرسی نظامی در شمال غزه در حالی که خانواده اش تلاش می کردند به مصر فرار کنند کنار کشیده شد. سپس ظاهراً او را با دستبند و چشم بند بستند و سپس به مدت دو روز مورد ضرب و شتم و بازجویی قرار گرفتند تا در نهایت او را بازگرداندند. او گفت که سربازان قبل از آزادی به او گفتند که بازجویی از او (و سپس برخی از آنها) یک “اشتباه” بوده است.

را چیزهایی که ممکن است در گوش من پنهان شوید: شعرهایی از غزه کاتب گفت که او هیچ ارتباطی با حماس ندارد و از برنامه تشخیص چهره اسرائیل در غزه بی اطلاع است. با این حال، در طول بازداشت خود، او گفت که شنیده است فردی می گوید ارتش اسرائیل از «فناوری جدید» برای گروهی که با آنها در زندان بوده استفاده کرده است.

منبع