اینتل اولین بیانیه خود را در پاسخ به مشکلات پایداری CPU Core i9 نسل 13/14 منتشر کرد

اینتل اولین بیانیه خود را در پاسخ به مشکلات پایداری CPU Core i9 نسل 13/14 منتشر کرد

بیانیه اینتل در مورد نگرانی های پایداری Core i9

اینتل اولین بیانیه ای را در مورد مشکلات پایداری پردازنده Core i9 گزارش شده توسط کاربران منتشر کرده است. این شرکت تقصیر را متوجه فروشندگان مادربردهایی که از مشخصات اینتل پیروی نمی کنند، انداخته است.

اگر ویژگی های خاصی نبود که به کاربران اجازه می دهد تنظیمات برق، ولتاژ و فرکانس را غیرفعال یا تنظیم کنند، به سختی تفاوتی در عملکرد مادربرد وجود داشت. واضح است که این شرکت‌ها تمایل دارند ویژگی‌های قدرتمندتری را ارائه دهند، که در بررسی‌ها وقتی هر برد با بقیه مقایسه می‌شود، به نظر خوب می‌رسد. مشکل زمانی ایجاد می شود که مادربردها این ویژگی ها را به طور خودکار فعال می کنند.

اینتل سرانجام بیانیه‌ای صادر کرد و فروشندگان مادربرد را که اجازه می‌دهند پردازنده‌های اینتل بدون مشخصات کار کنند، مقصر دانست. این شرکت هنوز در حال تایید علت اصلی CPU های اینتل است که خارج از مشخصات توصیه شده کار می کنند، اما اینتل تایید می کند که اکثر گزارش ها مربوط به مادربردهای قفل نشده ذکر شده است.

به طور رسمی، پس از تشخیص کامل مشکل، بیانیه دومی وجود خواهد داشت، اما توصیه‌ها قبلاً منتشر شده است. این در صورتی است که فروشندگان مادربرد برای ارائه “نمایه های پایه اینتل” که باید مشخصات رسمی اینتل را برای CPU های آسیب دیده بازیابی کند بسیار کند هستند. این گزینه ها در بیانیه زیر ذکر شده است.

اینتل مشاهده کرده است که این مشکل ممکن است مربوط به شرایط عملیاتی خارج از مشخصات باشد که منجر به ولتاژ و فرکانس بالا در طول دوره‌های گرمای بالا می‌شود.

تجزیه و تحلیل پردازنده‌های آسیب‌دیده نشان می‌دهد که برخی از قطعات تغییراتی را در حداقل ولتاژهای عملیاتی تجربه می‌کنند که ممکن است مربوط به عملکرد خارج از شرایط کاری مشخص‌شده اینتل باشد.

در حالی که علت اصلی هنوز شناسایی نشده است، اینتل مشاهده کرده است که اکثر گزارش‌های مربوط به این مشکل از سوی کاربرانی است که مادربردهای آنلاک/اورکلاک دارند.

اینتل مشاهده کرده است که بردهای چیپست سری 600/700 معمولاً پیش‌فرض‌های بایوس را برای غیرفعال کردن حفاظت‌های حرارتی و تحویل انرژی تنظیم می‌کنند که برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض پردازنده در دوره‌های طولانی ولتاژ و فرکانس بالا طراحی شده‌اند، به عنوان مثال:

  • غیرفعال کردن حفاظت از گشت و گذار فعلی (CEP)
  • فعال کردن بیت IccMax Unlimited
  • غیرفعال کردن افزایش سرعت حرارتی (TVB) و/یا افزایش سرعت حرارتی (eTVB)
  • تنظیمات اضافی که ممکن است خطر ناپایداری سیستم را افزایش دهد:
  • غیرفعال کردن حالت های C
  • استفاده از حالت عملکرد نهایی ویندوز
  • افزایش PL1 و PL2 فراتر از محدودیت های توصیه شده اینتل

اینتل از سازندگان سیستم و مادربرد درخواست می‌کند تا نمایه BIOS پیش‌فرض را به کاربران نهایی ارائه دهند که با تنظیمات توصیه‌شده اینتل مطابقت داشته باشد.

  • اینتل اکیداً توصیه می‌کند که تنظیمات پیش‌فرض بایوس مشتری باید از عملکرد در تنظیمات توصیه‌شده اینتل اطمینان حاصل کند.
  • علاوه بر این، اینتل اکیداً به سازندگان مادربرد توصیه می‌کند تا هشدارهایی را برای کاربران نهایی اجرا کنند که آنها را در مورد استفاده از ویژگی قفل یا اورکلاک هشدار دهند.

Intel® همچنان به بررسی فعال این مشکل برای تعیین علت اصلی ادامه می‌دهد و به‌روزرسانی‌های اضافی را با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات مربوطه ارائه می‌کند.

اینتل یک بیانیه عمومی در مورد وضعیت مشکل و توصیه‌های تنظیم بایوس توصیه شده توسط اینتل برای ماه می 2024 منتشر خواهد کرد.

SKUهای Intel 14th Core و 13th Gene Core i9 که عمدتاً تحت تأثیر این مشکلات قرار گرفته اند، ماه ها و حتی سال ها در بازار هستند. این گیج کننده است که چرا اینتل فقط در حال حاضر اقدامی انجام می دهد، اما افزایش نگرانی های پایداری، به ویژه در سری i9-14900K با کلاک بالاتر، احتمالاً اینتل را وادار به اقدام کرده است.

اینتل درست است که با فروشندگان مادربرد که پروفایل های پیش فرض را با ویژگی های بهینه سازی فعال ارائه کرده اند، تماس بگیرد. از نقطه نظر فنی، اجرای هر CPU خارج از مشخصات می تواند به عنوان اورکلاک تعبیر شود که به طور بالقوه گارانتی را باطل می کند. آنچه مشخص نیست این است که چرا اینتل برای اعمال این مشخصات این مدت طولانی صبر کرده است، ویژگی‌های «بهینه‌سازی» مادربرد سالهاست که در مادربردهای رده بالا وجود دارد.

منبع: Igor'sLAB



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر