کوالکام در حال توسعه نسل بعدی تراشه لپ تاپ خود با اسنپدراگون ایکس پلاس است

کوالکام در حال توسعه نسل بعدی تراشه لپ تاپ خود با اسنپدراگون ایکس پلاس است

پاییز گذشته، کوالکام ارتقای بزرگی را برای تراشه‌های لپ‌تاپ خود با استفاده از و در حالی که ما هنوز منتظر آن پردازنده‌ها هستیم تا راه خود را به دستگاه‌های خرده‌فروشی باز کنند، امروز کوالکام در حال گسترش خط تولید با اسنپدراگون X پلاس است، که من این فرصت را داشتم. قبل از ورود آن بر روی گجت ها در اواخر سال جاری آزمایش کنید.

شبیه به X Elite، X Plus بر اساس همان فرآیند 4 نانومتری و مبتنی بر Arm مانند برادر خود است. تفاوت این است که تراشه جدید قرار است در لپ‌تاپ‌های معمولی کمی مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده شود، و به همین دلیل تنها دارای 10 هسته CPU (در مقایسه با 12 برای X Elite) و سرعت کلاک کاهش یافته (3.4 گیگاهرتز در مقابل 3.8 گیگاهرتز برای X Elite است. ). این موقعیت بسیار شبیه کاری است که رقبای کوالکام برای مدتی انجام می‌دادند، با X Elite به عنوان تراشه پرچم‌دار (مانند سری Core Ultra 9 اینتل) و X Plus درست زیر آن (که معادل Core Ultra است) 7 خط).

Qualcomm Snapdragon X Plus از ویژگی هایی مانند CPU 10 هسته ای Oryon، NPU Hexagon با حداکثر 45 کارایی بالا، 42 مگابایت کش کلی و موارد دیگر پشتیبانی می کند. Qualcomm Snapdragon X Plus از ویژگی هایی مانند CPU 10 هسته ای Oryon، NPU Hexagon با حداکثر 45 کارایی بالا، 42 مگابایت کش کلی و موارد دیگر پشتیبانی می کند.

کوالکام

با این حال، چیزی که تغییر نکرده است این است که درست مانند X Elite، NPU شش گوشه X Plus همان 45 تاپ عملکرد یادگیری ماشین را ارائه می دهد. این امر به ویژه برای مایکروسافت قابل توجه است که لپ‌تاپ‌ها به حداقل 40 TOPS نیاز دارند تا بتوانند عناصر مختلف سرویس هوش مصنوعی Copilot خود را روی دستگاه اجرا کنند. کوالکام همچنین ادعاهای بزرگی در مورد بهره وری انرژی دارد و گفته می شود تراشه X Plus در مقایسه با Intel Core Ultra 7 155H زمانی که هر دو تراشه با وات یکسانی کار می کنند، 37 درصد عملکرد سریع تر CPU را ارائه می دهد. کوالکام می‌گوید که X Plus در مقابل دیگر تراشه‌های مبتنی بر Arm قرار می‌گیرد، 10 درصد سریع‌تر از پردازنده M3 اپل در وظایف CPU چند رشته‌ای است.

عکسی از اسنپدراگون ایکس پلاس که امتیازهای تک هسته ای و چند هسته ای 2340 و 12905 را در دستگاه مرجع کوالکام کسب کرده است. عکسی از اسنپدراگون ایکس پلاس که امتیازهای تک هسته ای و چند هسته ای 2340 و 12905 را در دستگاه مرجع کوالکام کسب کرده است.

عکس سام رادرفورد

متأسفانه، انتظار نمی‌رود که X Plus تا نیمه دوم سال 2024 در دستگاه‌های خرده‌فروشی نمایش داده شود. با این اوصاف، در یک رویداد عملی، من توانستم چند بنچمارک را روی برخی از دستگاه‌های مرجع اولیه ساخت کوالکام اجرا کنم. و در کمال تعجب، X Plus با امتیازات چند هسته‌ای در Geekbench 12905 و عملکرد چند رشته‌ای در Cinebench 2024 از 852 مطابق انتظار عمل کرد. (توجه: از آنجایی که پردازنده هنوز منتشر نشده است، خطایی در Cinebench وجود دارد که منجر به این می شود که GPU تراشه به اشتباه به عنوان X Elite به جای X Plus در لیست قرار گیرد.)

این یک نمایش امیدوارکننده برای دومین تراشه کوالکام و ارزان‌تر با معماری Oryon آن است. اگرچه مثل همیشه، آزمایش واقعی زمانی رخ خواهد داد که X Plus در سخت افزار خرده فروشی مناسب ظاهر شود. این به این دلیل است که حتی اگر ارقام بنچمارک قابل توجهی داشته باشد، این پردازنده ها همچنان باید با ویندوز به خوبی بازی کنند، ویندوزی که تقریباً به اندازه macOS اپل انتقال به سیلیکون مبتنی بر Arm را نداشته است.

عکسی از Snapdragon X Plus که در تست CPU چند هسته‌ای Cinebench 2024 به 852 رسیده است. عکسی از Snapdragon X Plus که در تست CPU چند هسته‌ای Cinebench 2024 به 852 رسیده است.

عکس سام رادرفورد/Engadget

اما با پشتیبانی مجدد از ویندوز در رایانه‌های شخصی اسنپدراگون و کوالکام اخیراً با بازیکنان بزرگی مانند گوگل همکاری می‌کند تا «» را در کروم برای دستگاه‌هایی که تراشه‌های لپ‌تاپ آن را اجرا می‌کنند، بیاورند، این بار ممکن است همه چیز راحت‌تر شود.

منبع