چگونه WhatsApp به برنامه ارتباطی پیش فرض در جهان تبدیل شد؟

چگونه WhatsApp به برنامه ارتباطی پیش فرض در جهان تبدیل شد؟

در سال 2014، سیمی از من خواست چند خطی در مورد برنامه پرکاربردم به عنوان بخشی از یک برنامه کارآموزی بنویسم. من در مورد واتس اپ نوشتم چون بی معنی بود. من یک دانشجوی بین المللی از هند بودم، و این راه نجات من برای خانواده و دوست دخترم بود، اکنون همسرم، که در آن سوی دنیا زندگی می کند. من در درخواست خود نوشتم: “این پیام رسان متقابل پلتفرم تمام اعتبار رابطه دو ساله من از راه دور را دریافت می کند ، که هنوز هم قوی است.” اسکایپ عالی است، Google+ Hangouts بهترین اتفاقی است که از زمان Gmail رخ داده است، اما هیچ چیز مانند پیام متنی واتس‌اپ نمی‌گوید «دوستت دارم».

چند ماه پس از آن کارآموزی، فیس بوک اعلام کرد که واتس اپ را به قیمت خیره کننده 19 میلیارد دلار خریداری می کند. که در سیمیدر اتاق خبر، صدای گازهای شنیدنی در مورد قیمت این بازیکن به ظاهر جزئی شنیده شد. روزنامه نگاران آمریکایی دقیقاً با واتس اپ ناآشنا نبودند. بسیاری از کشور همچنان درگیر نبرد بین حباب‌های سبز و آبی بود، حتی در شرایطی که بقیه جهان به برنامه‌ای که توسط دو سابق یاهو ساخته شده بود تغییر داده بود! مهندسین در سیمیحیاط خلوت نمای کوهستان.

پیام‌های متنی یکی از معدود کارهایی بود که می‌توانستید در واتس‌اپ در سال 2014 انجام دهید. هیچ شکلک‌هایی وجود نداشت که بتوانید با آن واکنش نشان دهید، هیچ ویدیویی با کیفیت بالا که بتوانید ارسال کنید، بدون GIF یا برچسب، هیچ رسید خواندنی تا پایان آن سال وجود نداشت و مطمئناً بدون تماس صوتی یا تصویری با این حال، بیش از 500 میلیون نفر در سراسر جهان درگیر بودند و از آزادی استفاده از داده‌های سلولی نوپای برای مبادله پیام‌های نامحدود با دوستان و خانواده به جای پرداخت هزینه پیامک به اپراتورهای تلفن همراه لذت می‌بردند.

بنیانگذاران واتس اپ، جان کوم و برایان اکتون، این برنامه را در سال 2009 راه اندازی کردند تا پیام های وضعیت را در کنار نام افراد در دفترچه تماس تلفن نمایش دهد. اما پس از اینکه اپل در اواخر همان سال اعلان‌های فشاری را بر روی آیفون معرفی کرد، به یک سرویس پیام رسانی کامل تبدیل شد. اکنون، 15 سال بعد، واتس اپ بسیار بیشتر شده است – بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه تبلیغاتی احزاب سیاسی در و، راهی برای دسترسی میلیون ها نفر به مشتریان، راهی برای دسترسی به مردم و بازرگانان، راهی برای نشریات، برندها و تأثیرگذاران. ، سیستم ویدئو کنفرانس و شبکه اجتماعی خصوصی برای . و هنوز هم راهی عالی برای عاشقان مسافت طولانی است تا در ارتباط بمانند.

سوریا ماتو، محققی در پرینستون که آزمایشگاه شاهد دیجیتال دانشگاه را اداره می‌کند، گفت: «واتس‌اپ به نوعی مانند یک پلتفرم رسانه و به نوعی مانند یک پلت‌فرم پیام‌رسان است، اما کاملاً اینگونه نیست. Engadget. مقیاس یک پلتفرم رسانه اجتماعی را دارد، اما مشکلات سنتی یک پلتفرم را ندارد، زیرا هیچ توصیه و گراف اجتماعی وجود ندارد.

در واقع، مقیاس واتس اپ تقریباً هر شبکه اجتماعی و برنامه پیام رسان موجود را کوچک می کند. در سال 2020، واتس اپ بیش از دو میلیارد کاربر در سراسر جهان داشت. این بزرگتر از iMessage (1.3 میلیارد کاربر)، TikTok (1 میلیارد)، تلگرام (800 میلیون)، Snap (400 میلیون) و Signal (40 میلیون) است. کاربران تنها چیزی که وجود دارد، خود فیسبوک است که بیش از سه میلیارد کاربر دارد.

واتس اپ به پلتفرم پیش فرض ارتباطی جهان تبدیل شده است. ده سال پس از به دست آوردن، رشد آن نشانه ای از توقف را نشان نمی دهد. حتی در ایالات متحده، بالاخره شروع به شکستن نبردهای حباب سبز و آبی کرده است و طبق گزارش ها یکی از سریع ترین خدمات متا در حال رشد است. به عنوان مدیرعامل متا مارک زاکربرگ نیویورک تایمز سال گذشته، WhatsApp “فصل بعدی” برای این شرکت است.

ویل کاتکارت، یکی از مدیران قدیمی متا، که در سال 2019 پس از خروج بنیانگذاران اصلی واتس اپ، مدیریت واتس اپ را بر عهده گرفت، رشد اولیه جهانی واتس اپ را به رایگان بودن آن (یا تقریباً رایگان) می داند. تقریباً هر تلفنی، از جمله میلیون‌ها دستگاه اندرویدی پایین‌رده در جهان، پیام‌ها را حتی در بخش‌های بزرگی از کره زمین با شرایط شبکه غیربهینه ارائه می‌دهد و مهم‌تر از همه، ساده و بدون زنگ‌ها و سوت‌هایی بود که اکثر برنامه‌های پیام‌رسان دیگر را نفخ می‌کند. . در سال 2013، یک سال قبل از تصاحب فیس بوک، واتس اپ قابلیت ارسال پیام های صوتی کوتاه را اضافه کرد.

کاتکارت به Engadget گفت: «این واقعاً قدرتمند بود، افرادی که سطح سواد بالایی ندارند یا افرادی که تازه وارد اینترنت هستند، می‌توانند واتس‌اپ را بچرخانند، برای اولین بار از آن استفاده کنند و آن را درک کنند.»

در سال 2016، رمزگذاری سرتاسر واتس‌اپ، چیزی که کاتکارت می‌گفت یک نقطه فروش بزرگ بود. این ویژگی واتس اپ را به یک جعبه سیاه تبدیل کرد که محتوای پیام ها را از همه – حتی واتس اپ – به جز فرستنده و گیرنده پنهان می کرد. در همان سال، واتس اپ که هر ماه یک میلیارد نفر از این سرویس استفاده می کردند.

این رشد انفجاری با یک طرف دیگر همراه بود: از آنجایی که صدها میلیون نفر در مناطق پرجمعیت مانند برزیل و هند برای اولین بار آنلاین شدند، به لطف قیمت ارزان گوشی های هوشمند و داده، واتس اپ به مجرای فریب و اطلاعات نادرست تبدیل شد. آزادانه جریان یابد در هند، در حال حاضر بزرگترین بازار واتس اپ با بیش از 700 میلیون کاربر، این برنامه با تبلیغات و اطلاعات نادرست علیه احزاب سیاسی مخالف، تشویق نارندرا مودی، نخست وزیر ملی گرای این کشور را به تخریب بافت سکولار آن کشور تشویق می کند.

سپس مردم شروع به مردن کردند. در سال‌های 2017 و 2018، اوباش دیوانه‌وار در نقاط دورافتاده کشور به شایعات بی‌اساس در مورد بچه‌ربایان که از طریق واتس‌اپ ارسال می‌شد، نزدیک به 22 نفر در 13 حادثه جداگانه ارسال شدند. در پاسخ به این بحران، واتس اپ وارد عمل شد. در میان چیزهای دیگر، تغییرات قابل توجهی در محصول ایجاد کرد، مانند پیام‌های فوروارد شده – راه اصلی انتشار نادرست در سرویس – و همچنین تعداد افراد و گروه‌هایی که کاربران می‌توانستند همزمان محتوا را برای آنها ارسال کنند.

در برزیل، این برنامه به عنوان یک ابزار کلیدی در پیروزی ژایر بولسونارو، رئیس جمهور سابق این کشور در سال 2018 است. بولسونارو، یک مرد قدرتمند راست افراطی، می‌خواست حامیانش را وادار کند تا کنترل‌های هرزنامه واتس‌اپ را دور بزنند تا کمپین‌های اطلاعات نادرست پیچیده‌ای را اجرا کنند و هزاران پیام واتس‌اپ را که به حریفش فرناندو حداد حمله می‌کردند، منفجر کنند.

از زمان این حوادث، واتس‌اپ با بیش از 50 سازمان حقیقت‌سنجی در سراسر جهان شراکت‌های راستی‌آزمایی برقرار کرده است (از آنجایی که واتس‌اپ رمزگذاری شده است، بررسی‌کننده‌های واقعیت به کاربرانی بستگی دارند که پیام‌ها را به خطوط تلفن واتس‌اپ خود گزارش می‌دهند و با بررسی واقعیت پاسخ می‌دهند). همچنین تغییرات دیگری در محصول ایجاد کرد، مانند اینکه به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت یک پیام فوروارد شده را در گوگل بررسی کنند تا آن را در برنامه بررسی کنند. Cathcart گفت: «به مرور زمان، ممکن است کارهای بیشتری انجام دهیم، از جمله استفاده بالقوه از هوش مصنوعی برای کمک به بررسی واقعیت واتس‌اپ. او گفت: «چند چیزهای جالبی وجود دارد که می‌توانیم در آنجا انجام دهیم، فکر نمی‌کنم کارمان تمام شود».

اخیراً واتس‌اپ به سرعت ویژگی‌های جدیدی را اضافه کرده است، مانند امکان اشتراک‌گذاری فایل‌های حجیم، پیام‌هایی که پس از مشاهده به‌طور خودکار از بین می‌روند، استوری‌های اینستاگرام مانند (به نام Statuses) و تماس‌های گروهی بزرگ‌تر و موارد دیگر. اما یک ویژگی کاملاً جدید در پاییز 2023 در سطح جهانی به نام Channels to جاه‌طلبی‌های واتس‌اپ برای تبدیل شدن به چیزی فراتر از یک برنامه پیام‌رسانی در سراسر جهان عرضه شد. واتس اپ در اعلام راه اندازی کانال ها را به عنوان «ابزار پخش یک طرفه برای مدیران برای ارسال متن، عکس، ویدیو، استیکر و نظرسنجی» توصیف کرد. آنها کمی شبیه یک فید توییتر از برندها، ناشران و افرادی هستند که شما انتخاب می کنید آنها را دنبال کنید. این یک برگه اختصاصی در واتس اپ دارد، اگرچه تعامل با محتوا محدود به پاسخ دادن با ایموجی است – بدون پاسخ. واتس اپ به Engadget گفت: در حال حاضر هزاران کانال در واتس اپ وجود دارد و بیش از 250 کانال هر کدام بیش از یک میلیون دنبال کننده دارند. آنها شامل رپر پورتوریکویی Bad Bunny (18.9 میلیون دنبال کننده)، Narendra Modi (13.8 میلیون دنبال کننده)، FC Barcelona (27.7 میلیون دنبال کننده) و WWE (10.9 میلیون دنبال کننده) هستند. و اگرچه روزهای اولیه است، کانال ها به سرعت راهی برای ناشران برای توزیع محتوای خود و ایجاد مخاطب می شوند.

ریچل بانینگ-لوور، رئیس بخش رسانه های اجتماعی و توسعه در فایننشال تایمز (155000 دنبال کننده) گفت: “یک سال طول کشید تا ما به 35000 مخاطب در تلگرام افزایش پیدا کنیم.” آزمایشگاه نیمان در ماه نوامبر. به طور نسبی، ما طی دو هفته یک فالوور با اندازه مشابه (در واتس اپ) افزایش دادیم.

موفقیت واتس‌اپ در افزودن مداوم قابلیت‌های جدید بدون تسلیم شدن در برابر گسترش ویژگی‌ها، به آن اجازه داده است که هم با مخاطبان اصلی خود و هم اخیراً در میان کاربران ایالات متحده، پیشرفت کند. بر اساس داده‌هایی که شرکت تحلیلی Data.ai با Engadget به اشتراک گذاشت، واتس‌اپ در ژانویه 2024 نزدیک به 83 میلیون کاربر در ایالات متحده داشت، در مقایسه با 80 میلیون کاربر در سال گذشته. چند سال پیش، واتس اپ یک کمپین تبلیغاتی در ایالات متحده – اولین آن در این کشور – بود که در آن بیلبوردها و اسپات های تلویزیونی تمرکز برنامه را بر حفظ حریم خصوصی تبلیغ می کردند.

این احساسی است که توسط خود زاکربرگ به اشتراک گذاشته شده است، که در سال 2021، “دیدگاه متمرکز بر حریم خصوصی برای شبکه های اجتماعی” در صفحه فیس بوک خود بود. او نوشت: “من معتقدم آینده ارتباطات به طور فزاینده ای به سمت سرویس های خصوصی و رمزگذاری شده تغییر خواهد کرد که در آن افراد می توانند مطمئن باشند که آنچه به یکدیگر می گویند ایمن می ماند و پیام ها و محتوای آنها در اطراف نخواهد ماند.” این آینده ای است که امیدوارم به تحقق آن کمک کنیم.»

متا اکنون شروع به استفاده از مقیاس بزرگ واتس اپ برای درآمدزایی کرده است، اگرچه تا کنون مشخص نیست که این برنامه چقدر درآمد دارد. کاتکارت گفت: «مدل کسب‌وکاری که ما واقعاً در مورد آن هیجان‌زده هستیم و مدلی که چند سالی است با موفقیت در حال رشد آن بوده‌ایم کمک می‌کند تا مردم با کسب‌وکارها در واتس‌اپ صحبت کنند. “این یک تجربه عالی است.” متا از واتس اپ با دریافت هزینه از مشاغل بزرگ برای ادغام این پلتفرم مستقیماً در سیستم های موجود که برای مدیریت تعامل با مشتریان استفاده می کنند، درآمد کسب می کند. و کل سیستم را با فیس‌بوک ادغام می‌کند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تبلیغاتی را در فیس‌بوک قرار دهند که با کلیک روی آن‌ها مستقیماً به چت واتس‌اپ با کسب‌وکار باز می‌شوند. به گفته این شرکت، این فرمت‌ها به سریع‌ترین فرمت تبلیغاتی در سراسر متا تبدیل شده‌اند مجله نیویورک تایمز.

چند سال پیش، یک تغییر پیکربندی در شبکه داخلی فیس بوک چندین سرویس فیس بوک، از جمله واتس اپ، برای بیش از شش ساعت از اینترنت خارج شد و جهان را متوقف کرد.

«مثل این است که تلفن شما و همه عزیزانتان بدون هشدار خاموش شوند. Aura Bogado، روزنامه‌نگار در توییتر نوشت (WhatsApp) اساساً به عنوان یک ابزار غیرقابل تنظیم عمل می‌کند. در و , کارگران غرفه قادر به دستیابی به مشتریان نبودند و دستمزد خود را از دست دادند. در لندن، معاملات ارزهای دیجیتال به عنوان معامله گران قادر به برقراری ارتباط با مشتریان نبودند. یک شرکت مدعی کاهش 15 درصدی شد. در روسیه، بازارهای نفت پس از معامله‌گران نتوانستند با خریداران اروپایی و آسیایی در ارتباط باشند.

15 سال پس از ایجاد، اپلیکیشن پیام رسان جهان را اجرا می کند.


بنر 20 سالگی Engadgetبنر 20 سالگی Engadget

جشن گرفتن بیستمین سالگرد Engadget، ما نگاهی به محصولات و خدماتی می اندازیم که صنعت را از 2 مارس 2004 تغییر داده اند.

منبع