قوانین جدید حق تعمیر اتحادیه اروپا، شرکت ها را مجبور به تعمیر دستگاه های بدون گارانتی می کند

Menu

اتحادیه اروپا یک دستورالعمل حق تعمیر را تصویب کرده است که تعمیر دستگاه های خود را برای مصرف کنندگان آسان تر می کند. قوانین جدید ضمانت محصول را در صورت شکستن گارانتی تمدید می‌کند، در حالی که تولیدکنندگان را ملزم می‌کند تا دستگاه‌هایی را که دیگر تحت پوشش آن نیستند، تعمیر کنند. این قانون هنوز باید توسط کشورهای عضو تصویب شود.

دستگاه های فروخته شده در اروپا در حال حاضر حداقل ضمانت دو ساله ارائه می دهند، اما قوانین جدید الزامات اضافی را اعمال می کنند. اگر دستگاهی تحت گارانتی تعمیر شود، باید به مشتری حق انتخاب بین تعویض یا تعمیر داده شود. در صورت انتخاب دومی، گارانتی یک سال تمدید می شود.

پس از انقضا، شرکت‌ها همچنان ملزم به تعمیر «محصولات خانگی معمولی» هستند که طبق قوانین اتحادیه اروپا قابل تعمیر هستند، مانند گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و برخی لوازم خانگی (لیست دستگاه‌ها را می‌توان در طول زمان افزایش داد). مصرف‌کننده همچنین ممکن است دستگاهی را در حین تعمیر قرض بگیرد یا اگر تعمیر نشد، یک واحد بازسازی‌شده را به عنوان جایگزین انتخاب کند.

اتحادیه اروپا می گوید تعمیرات باید با قیمت “معقول” ارائه شود تا “مصرف کنندگان عمدا از آنها منصرف نشوند”. تولیدکنندگان باید قطعات یدکی و ابزار را تهیه کنند و سعی نکنند با استفاده از “بندهای قراردادی، تکنیک‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری از تعمیرات خارج شوند.” مورد دوم، اگرچه بیان نشده است، اما ممکن است با توقف به‌روزرسانی‌های آینده، غروب دستگاه‌ها را برای شرکت‌ها سخت‌تر کند.

علاوه بر این، تولیدکنندگان نمی توانند استفاده از قطعات یدکی دست دوم، اصلی، سازگار یا چاپ سه بعدی توسط تعمیرکاران مستقل را تا زمانی که با قوانین اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشند، متوقف کنند. آنها باید وب سایتی ارائه دهند که قیمت های تعمیرات را نشان دهد، نتوانند از تعمیر دستگاهی که قبلاً توسط شخص دیگری تعمیر شده است خودداری کنند و به دلایل اقتصادی نتوانند از تعمیر خودداری کنند.

گروه حق تعمیر اروپا در حالی که قوانین گسترش یافته را تحسین می کند، گفت که فرصت های از دست رفته وجود دارد. مایل بود که دسته‌های محصولات بیشتری را شامل شود، اولویت تعمیر بر تعویض، حق دسترسی تعمیرکاران مستقل به تمام اطلاعات قطعات یدکی/تعمیرات و موارد دیگر. ائتلاف ما به تلاش برای الزامات جاه طلبی تعمیر و همچنین همکاری با اعضای متمرکز بر اجرای دستورالعمل در هر کشور عضو ادامه خواهد داد.»

قوانین حق تعمیر، همراه با کمک به مصرف کنندگان در صرفه جویی در هزینه، به کاهش زباله های الکترونیکی، آلودگی CO2 و موارد دیگر کمک می کند. این منطقه در حال حاضر در ایالات متحده نیز میدان نبرد است و در حدود نیمی از ایالت‌ها قوانینی در دست بحث است. قانون حق تعمیر کالیفرنیا – که از اول ژوئیه اجرایی می شود – تولیدکنندگان را مجبور می کند تا قطعات جایگزین، ابزار و دفترچه راهنمای تعمیر را به مدت هفت سال برای گوشی های هوشمند و سایر دستگاه هایی که بیش از 100 دلار قیمت دارند، ذخیره کنند.

منبع