شیرآلات صنعتی و کاربرد آن‌ها بازار تجهیزات صنعتی | kasrasaran

شیرهای توپی با انتهای فلنجی و جوشی از سایز اسمی ۲/۱ تا ۲۰ اینچ و شیرهای توپی با انتهای رزوه‌ای و سوکتی از سایز اسمی ۴/۱ تا ۲ اینچ بر طبق استاندارد ۶۰۸ API در کلاس کاری ۱۵۰ و ۳۰۰ و ۶۰۰ و ۸۰۰ موجود می‌باشند. مانند تمام شیرهای کنترل تایید شده، دریچه های OS&Y نشان می دهند (موقعیت میل نشان می دهد که دریچه باز است یا بسته)، و بسته شدن آنها زمان می برد و از ایجاد ضربه آب جلوگیری می کند. در مقابل، دیسک شیر پروانه ای حتی زمانی که باز است تا حدودی در مسیر آب باقی می ماند.

شیر دروازه ای کیتز / Kitz Gate Valve

به شیر کشویی چاقویی، شیر کشویی گیوتینی یا گیت ولو کنفی نیز گفته می شود. شیر کشویی یا شیر دروازه ای چاقویی به دلیل اینکه دیسک آن به صورت عمود کاملا از مسیر سیال خارج می شود، افت فشار بسیار کمی دارد. از شیر چاقویی برای سیالاتی که ذرات معلق و الیافی زیادی دارند مانند فاضلاب، همچنین سیالاتی که ویسکوزیته بالایی دارند همچون شرکت های تولید کاغذ و مقوا نیز استفاده می شود. در این نوع از شیر های کشویی در زمان بسته شدن قسمت پایینی دیسک بر روی نشیمنگاه قرار می گیرد و محکم می شود برای آببندی هر چه بیشتر در محل تماس با بدنه از یک رینگ استفاده می شود. شیر های چاقویی سرعت باز و بست پایینی دارند و در برابر ضربات ایجاد شده از طرف سیال بسیار مقاوم هستند به همین دلیل از شیر چاقویی استیل در صنایع غذایی و بهداشتی می توان استفاده کرد. از شیر گیوتینی با عملگر پنوماتیک و عملگر هیدرولیک نیز با توجه به حذف اپراتور و عملکرد سریع می توان برای مکانیزه کردن خط استفاده کرد.

افت فشار سيستم(Friction loss)

شیرآلات صنعتی و کاربرد آن‌ها بازار تجهیزات صنعتی | kasrasaran

یکی از مزیت های مهم این شیرها، مهره ماسوره در آنهاست به طوری که بدون جداسازی شیر به راحتی تعویض می سایت رسمی شوند. رایج ترین و پرکاربرد ترین نوع لبه دیسک در شیرهای کشویی یا شیر دروازه ای نوع لبه صلب می ­باشد که از سادگی و قدرت بالایی برخوردار است. شیر لبه صلب تقریباً در هر حالت و موقعیتی می­تواند به خط وصل شود و همچنین تقریباً برای هر نوع مایعی مورد استفاده می باشد. قابل ذکر است که این شیرها با توجه به شکل ظاهری دیسک آن ها به سه دسته لبه صلب، لبه منعطف و لبه شکاف دار تقسیم می شوند. شیر کشویی گوه ای یا گیت گوه ای شکل در صورت فشار تفاضلی بالای سیال به نشیمنگاه نمی چسبد و به دلیل سایش کمتر روی نشیمنگاه ها، دارای عمر مفید بالایی است. گیت ولوها عمدتا برای عملکردهای سرویس کاملا باز یا کاملا بسته طراحی شده اند و معمولا به عنوان ولوهای کنترل و یا تنظیم مورد استفاده قرار نمی گیرند.

  • فانوس یک دستگاه فلزی است که می ‌تواند درز بین استم و بونت را چفت کند.
  • این شیرها FULL PORT بوده و قابلیت عبور توپک (پیگ رانی) را دارند.
  • برای کم کردن اصطکاک از روان کننده استفاده می‌شود، به همین خاطر بر روی پلاگ دو شیار کمربندی، یکی در بالا و دیگری در پایین تراشیده شده است که این دو شیار توسط شیارهای عمودی به هم وصل شده اند.
  • لطفا در قسمت ثبت دیدگاه سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
  • وقتی استم بالا می رود، دیسک داخل بدنه شیر، از سیت بالا رفته و اجازه می دهد جریان سیال از طریق دریچه (دریچه باز) جریان یابد.

شیر کشوئی یا ( gate valve) گیت ولو از ساده ترین وقدیمی ترین مکانیزم برای کنترل جریان سیال استفاده میکند . از دیرباز برای کنترل جریان آب در جویبار از یک دریچه مستطیل شکل که از دو طرف در یک قاب شیار دار جایگرفته بود استفاده میکردند . این شیرهای در صنعت معمولا به صورت فلنچی بوده و برای جلو گیری از نشتی از گسکت (gasket) یا واشرهای مربوطه استفاده میگردد . جنس بدنه و زبانه شیر کشویی زبانه فلزی فاراب برای فشار 10 بار از چدن خاکستری GG25 مطابق استاندارد EN1561 و برای فشار 16 بار از چدن داکتیل GGG40 مطابق استاندارد EN1563 است. رینگ آب بندی زبانه و بدنه شیر کشویی زبانه فلزی فاراب (اورینگی) از آلیاژ پایه مس، آب بند محور (اورینگ) از جنس EPDM/NBR و محورها را از فولاد ضد زنگ تولید می شوند.

API 6Dبرای خط لوله ها

میزان سایش و فرسایش سیت و دیسک در اثر تماس مستقیم کاهش می یابد. این شیرها اکثراً دارای سیستم تزریق گریس بوده و در صورت مشاهده نشتی می‌توان با تزریق گریسهای مخصوص آب‌بند اضطراری (EMERGENCY SEAL) آن را آب‌بندی نمود. جهت خرید محصولات مرتبط با پایپینگ و شیرآلات به سایت اینرژی مراجعه فرمایید.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر