سی پی یو همه چیز درباره پردازنده و مغز کامپیوتر CPU Central Processing Unit

Cache نوع به‌خصوصی از حافظه است که سرعت بسیار بالایی داشته و در کنار پردازنده، برای دریافت بهینه اطلاعات از حافظه اصلی سیستم استفاده می‌شود. کش حافظه‌ای موقتی است که به CPU کمک می‌کند اطلاعات را با سرعت بیشتری در اختیار بگیرد. البته به دلیل فناوری پیشرفته و سرعت زیاد، این نوع حافظه قیمت بالایی هم دارد. نخستین سی‌پی‌یو تجاری دنیا در سال ۱۹۷۱ میلادی از سوی کمپانی اینتل معرفی شد و «Intel® 4004» نام داشت.

cpu core i5 نسل 10

حالا چجوری باید فهمید که مدل و نوع پردازنده چیه ؟ تو این پست خیلی کوتاه خدمتتون توضیح میدم پس با من همراه باشید . زمانی که CPU با تکرار پردازش اطلاعات مشابه مواجه میشود، در حافظه Cache  خود، این اطلاعات تکراری را ذخیره می کند. حافظه  Cache پردازنده ها، مانند حافظه RAM میباشد و تنها تفاوت آن سرعت بالاتر آن است. درهردو حافظه ی RAM و  Cache فضایی جهت اطلاعاتی که مکرر استفاده می شوند نگه داشته میشود.

شما به چه چیزی بیشتر نیاز دارید: سرعت ساعت، هسته یا رشته؟

تراشه‌ی M1، نخستین تلاش اپل در این راستا محسوب می‌شود که همراه با مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی عرضه شد. پس از آن تراشه‌های M1 Max و M1 Ultra نیز نشان دادند که معماری ARM همراه با چاشنی بهبود‌های اپل می‌تواند معماری x86-64 را به چالش بکشد. در سال ۱۸۲۳، فردی به نام بارون جونز جکوب برزلیوس، عنصر شیمیایی سیلیکون (نماد Si، عدد اتمی ۱۴) را برای اولین بار کشف کرد.

در بسیاری مواقع، نتایج حاصل، در داخل یک رجیستر داخلی پردازنده نوشته می‌شوند تا توسط دستورالعمل‌های بعدی به سرعت قابل دسترسی باشند. در سایر موارد، نتایج ممکن است در حافظه اصلی نوشته شوند که کندتر است اما ارزان‌تر و دارای ظرفیت بالاتر است. هنگامی که یک پالس ساعت رخ می‌دهد، این حاصل جمع، به محل ذخیره منتقل می‌شود و اگر حاصل جمع خیلی بزرگ باشد (یعنی بزرگتر از اندازه کلمهٔ خروجی ALU) باشد، آنگاه، یک فلگ سرریز محاسبه ای ست خواهد شد.

  • با معماری های ساخت جدید، تولید کنندگان توانسته اند ترانزیستورهای بسیار کوچک تری تولید کنند.
  • ما در این مطلب از پلازا به تمامی نکات و اطلاعاتی که باید در مورد انواع سی پی یو بدانید پرداخته‌ایم تا کاملا با این قطعه و وظایف آن آشنا شده و در آینده بتوانید هنگام خرید کامپیوتر یا گوشی با تحقیق در مورد انواع CPU انتخاب بهتری داشته باشید.
  • با این حال، بهبودهای معماری به تنهایی قادر به حل تمام معایب پردازنده‌های تماماً همگام نیستند.
  • از آنجایی که CPU یک قطعه بسیار مهم در هر سیستم کامپیوتری است، بنابراین باید برای خنک کردن آن در حین کار نیز از یک خنک کننده مناسب استفاده کرد تا دمای آن را پایین نگه دارد.
  • در مرحلهٔ رمزگشایی (decoding) که توسط یک مدار با نام رمزگشاء دستورالعمل انجام می‌شود، دستورالعمل مورد نظر به سیگنال‌هایی تبدیل می‌شود که قسمت‌های دیگر پردازنده را کنترل می‌کنند.

اکثر CPUهای جدید، روی ریزپردازنده‌های مدار مجتمع (integrated circuit)، با یک یا بیش از یک CPU، روی یک تراشهٔ IC نیمه هادی اکسید فلز (metal-oxide-semiconductor) پیاده‌سازی می‌شوند. تراشه‌های ریزپردازنده‌ها که دارای چندین CPU هستند، پردازنده‌های چند هسته ای نام دارند. می‌توان CPUهای فیزیکی منفرد، با نام هسته‌های پردازنده، را نیز چند ریسمانی (multithreading) کرد تا CPUهای منطقی یا مجازی بیشتری به وجود آید. در واقع سیستمی که از پردازنده و گرافیک متناسب و هم‌رده تشکیل شده باشد، عملکرد بهتر و روان‌تری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌طور کلی سیستم متعادل، سیستمی است که سخت‌افزار در آن برای پردازش‌های موردنظر و دلخواه کاربر باعث ایجاد باتلنک (یا گلوگاه‌ها) نشود و بدون استفاده نامتناسب (بیش از حد زیاد یا کم) از اجزای سیستم، تجربه‌ی کاربری بهتری ارائه دهد. تعداد رشته‌های هر پردازنده، با تعداد هسته‌های آن ارتباط مستقیمی دارد؛ در واقع هر هسته معمولاً می‌تواند دو رشته داشته باشد و همه پردازنده‌ها رشته‌های فعالی دارند که برای انجام هر فرایند، حداقل یک رشته را به آن اختصاص می‌دهند.