مشخصات Gigabyte Z790 “Intel Baseline” CPU Core i9-13900KF (QS) را در سطح Core i7 قرار می دهد

مشخصات Gigabyte Z790 "Intel Baseline" CPU Core i9-13900KF (QS) را در سطح Core i7 قرار می دهد

گیگابایت با مشخصات مادربرد Baseline اینتل برای پردازنده‌های Core i9 وعده «پایداری برتر» را می‌دهد.

مانند ASUS، گیگابایت تنظیمات اینتل Baseline Profile را در بایوس خود برای پردازنده‌های هسته‌ای نسل سیزدهم و چهاردهم منتشر کرده است تا همگی در تلاش برای ارائه پایداری بیشتر به این پردازنده‌ها باشد. همانطور که گزارش کردیم، سازندگان مختلف مادربرد تنظیمات انرژی سخاوتمندانه ای را در بایوس خود ارائه می کردند که معمولاً از توصیه های اینتل متفاوت بود و معمولاً این کار به صورت خودکار انجام می شد. در نتیجه، بسیاری از کاربران پردازنده‌های Core نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل، به‌ویژه کاربرانی که از مدل‌های 13900K و 14900K استفاده می‌کنند، هنگام بازی یا شروع بازی‌ها با مشکلات پایداری، خرابی‌ها و پیام‌های خارج از حافظه ویدیویی مواجه شدند.

در این مرحله مشخص است که اینتل این شرکت ها را موظف کرده است که مشخصات را رعایت کنند و حداقل گزینه پیش فرض را برای چنین کاربرانی یا کسانی که صرفاً CPU خود را در مشخصات فنی می خواهند ارائه دهند. طبیعتاً، این بدان معناست که آنهایی که از عملکرد بیشتر پردازنده‌های «سری K قفل‌شده» خود لذت می‌برند، اساساً مجبور می‌شوند در مشخصات اینتل باقی بمانند و دستاوردهای بالقوه عملکرد را قربانی افزایش پایداری کنند.

گیگابایت همیشه تجربه کاربری را در اولویت قرار می دهد و بر عملکرد و ثبات تمرکز دارد. به‌علاوه، به‌عنوان متحد نزدیک اینتل، ما فوراً ویژگی Baseline اینتل را با آخرین نسخه بتا بایوس معرفی کردیم. هنگام استفاده از پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم K-SKU، تنظیمات پایه اینتل در گزینه «محدودیت‌های انرژی توربو» در زیر «تنظیمات پیشرفته CPU» ظاهر می‌شود. پس از فعال کردن اینتل Baseline، انتظار می رود عملکرد به دلیل تنظیمات تنظیم قدرت محدود شود.

– روابط عمومی گیگابایت

نمایه جدید اکنون در مادربردهای منتخبی که قبلاً به‌روزرسانی بایوس را دریافت کرده‌اند در دسترس است. همانطور که در بالا نشان داده شده است، کاربران می توانند محدودیت های قدرت توربو را برای رعایت مشخصات پایه تنظیم کنند.

این تنظیم قبلاً توسط رسانه‌هایی مانند Uniko's Hardware آزمایش شده است، که گزارش دادند پس از فعال شدن، CPU به طور قابل توجهی بدتر عمل می‌کند. در واقع، در تست Core i7 SKU مطابقت دارد. پردازنده مورد بحث Core i9-13900KF است که در مادربرد اورکلاک Z790 AORUS Tachyon استفاده شده است.

Core i9-13900KF با نمایه BaseLine اینتل، منبع: سخت افزار Uniko

در Cinebench، امتیاز چندگانه از 40 هزار به 28.8 هزار امتیاز کاهش یافت بدون اینکه بر عملکرد تک هسته‌ای تأثیر بگذارد. در بازی ها، افت بسته به عنوان متفاوت است. Cyberpunk 2077 کاهش 10٪ در میانگین FPS را گزارش می دهد، Red Dead Redemption 2 کاهش 5٪ را نشان می دهد، در حالی که در Shadow of The Tomb Raider، طبق گزارش رسانه ها، 3٪ تا 8٪ کاهش در میانگین FPS وجود دارد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نمونه استفاده شده توسط این شرکت یک نمونه QS است که دارای محدودیت توان کوتاهی روی 188 وات است، در حالی که باید انتظار داشت که 253 وات باشد. برای جزئیات بیشتر، حتما بررسی کامل را بررسی کنید.

منبع: Uniko's Hardware, Gigabyte



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر