دکتر هو برگشته است، پر سر و صداتر و آشفته تر از قبل

دکتر هو برگشته است، پر سر و صداتر و آشفته تر از قبل

دکتر هو شهرت دارد که مدام خود را دوباره اختراع می کند در حالی که کمابیش دقیقاً یکسان می ماند. این نمایش چند سال سختی را پشت سر گذاشته است که منجر به تغییرات چشمگیری در پشت صحنه شده است. راسل تی دیویس، که پشت سر بود دکتر هو 2005 revival، برای نجات نمایش وارد عمل شده است. آنچه که از لحاظ تاریخی یک تولید داخلی بی‌بی‌سی بود، اکنون توسط یک شرکت تولیدی متعلق به سونی انجام می‌شود. و دیزنی آن را سرمایه گذاری کرده است، با این احیای جدید که در خارج از بریتانیا به عنوان نسخه اصلی دیزنی + ثبت شده است.

تغییرات چشمگیر پشت صحنه سوالات اساسی را در مورد چگونگی ایجاد آن برانگیخت دکتر هو در این دنیای جدید رشد خواهد کرد. آیا دیویس می‌تواند نمایش را برای بار دوم از لبه پرتگاه بازگرداند؟ و آیا نمایش به همان شکلی که مخاطبان فداکار هزاره را پیدا کرد، برای زومرز جذاب خواهد بود؟ و خواهد شد دکتر هو زیر دست دیزنی که به سطوح وسواسی کنترل عادت دارد، سالم بمانید؟

این آخرین سوالی است که می توانم با تماشای دو قسمت اول این فصل هشت قسمتی جدید به آن پاسخ دهم: دکتر هو به تناسب دستمزدهای جدید یا مخاطبان بین‌المللی گسترده‌ای که هر جمعه این نمایش را خواهند دید، ضعیف نشده است. در حقیقت، چه کسی 24 عجیب بودن، آوانگارد بودن، رسیدگی به آن سخت و کبوتر بودن سخت تر شده است. کمی پانک و کمی خشن اطراف لبه‌ها است که آن را در مقایسه با سایر سریال‌های دیزنی+ که می‌توانم انتخاب کنم جالب‌تر می‌کند.

من اجازه ندارم بسیاری از چیزهایی را که دیدم به اشتراک بگذارم، اما قسمت اول، “بچه های فضایی”، دکتر (انکوتی گاتوا) و روبی (میلی گیبسون) را در حال بازدید از یک ایستگاه فضایی با خدمه نوزادان نشان می دهد. همانطور که در تریلر می بینید، استفاده آزادانه از دهان های CGI غیرقابل قبول و خزنده برای قاتل ها وجود دارد. در همین حال، «آکورد شیطان»، TARDIS را می‌بیند که برای ملاقات با بیتلز در آغاز کار خود به جاده ابی می‌روند.

اگر این اولین تجربه شماست دکتر هو، لطفاً با ویژه روز کریسمس “کلیسای در جاده روبی” شروع کنید. این سه اپیزود اول نقطه پرش هستند و سه گانه استاندارد دیویس «حال»، «آینده» و «گذشته» را تشکیل می‌دهند که او برای باز کردن دوره‌های خود از آن استفاده می‌کند. هر سه به عنوان رمپ های سرگرم کننده فروخته می شوند، اما تندی وجود دارد که از بدبینی زیربنایی دیویس نشات می گیرد. به همان اندازه که او ممکن است در رنگ های اصلی نقاشی کند، جهان بینی او بسیار تیره تر از برخی از همکارانش است.

دیویس یک مدافع قوی برای نمایش بهتر دگرباشان در فیلم و تلویزیون است و مسلماً یکی از قدرتمندترین مردان همجنسگرا در رسانه ها است. بسیاری از نمایش های او از جمله عجیب و غریب به عنوان مردمی، خیار، رسوایی بسیار انگلیسی و آن گناه است تمرکز بر روایات عجیب و غریب دیویس روشن کرده است که می‌خواهد در این فصل تجربیات عجیب و غریب را پیش‌زمینه کند دکتر هو و این کار را با افتخار انجام می دهد. او گفت تنوع که دکتر “با انرژی عجیب و غریب زنگ می زند” و اینکه او “دکتر عقیم شده” نیست.

برخی زمینه‌ها: در سال 2021، دیویس از Disney+ به دلیل عدم نمایش واقعی آن در برخی از نمایش‌های دیگرش انتقاد کرد. در طی یک پنل مجازی همانطور که توسط پینک نیوز، او به تنها اشاره لوکی به جنسیت روان شخصیت اصلی به عنوان یک علامت هشدار اشاره کرد. “لوکی یک بار اشاره ای به دوجنسه بودن دارد و همه شبیه”وای خدای من، مثل یک نمایش پانجنسی است،” او گفت. افزودن تنها مرجع گفتاری «یک حرکت مضحک، هوس‌انگیز، ضعیف نسبت به سیاست‌های حیاتی و داستان‌هایی بود که باید گفته شود».

دیویس پس از شکست سلف بلافصل خود، کریس چیبنال، که احتمالاً بدنام خواهد شد، به کار بازگشت. چیبنال یک نمایش موفق را به ارث برد و با استخدام گروهی متفاوت در جلو و پشت دوربین، افق دید خود را گسترش داد. این شامل نویسندگانی مانند مالوری بلکمن و وینی پاتل و انتخاب دو زن، جودی ویتاکر و جو مارتین برای بازی در نقش دکتر بود. چیبنال همچنین از تعظیم در برابر فشارهای جنگ فرهنگی امتناع کرد، زمانی که افراد خسته کننده شروع به فریاد زدن کردند که نمایش «بیدار شده است».

اما با وجود همه حسن نیتی که نمایش داشت – و تصمیمات اولیه چیبنال به جمع آوری آن کمک کرد – مجری برنامه به سرعت شروع به سوزاندن میراث خود در حین ساخت آن کرد. کیفیت اپیزودهای او هرگز عالی نبود و او اپیزودهایی می نوشت که نامنسجم بودند، یا به طور ضمنی چیزهای بسیار وحشتناکی می گفت. او سپس شروع به استفاده از نمایش به عنوان وسیله‌ای برای تئوری‌های طرفداران خود کرد، و مسائل مهم تداومی را دوباره مطرح کرد، به‌این‌ترتیب من چشمانم را به شدت چرخاندم جمجمه ام فرو رفت.

و سپس او یک داستان منشأ مخفی برای دکتر خلق کرد که اساساً بسیاری از ارزش های شخصیتی 60 سال گذشته را بازنویسی کرد. او دکتر را به نوعی عیسی فضایی تبدیل کرد و سپس شروع به نابودی بخش قابل توجهی از دنیای داستانی سریال کرد. تماشاگران هیجان‌زده نشدند: 8.2 میلیون نفر اولین قسمت فصل عادی چیبنال را تماشا کردند، اما در پایان دوره او این رقم به 3.47 میلیون نفر کاهش یافت.

عاقلانه بود که همه اینها را کنار بگذاریم و یک شروع تازه را اعلام کنیم، اما دیویس رویکرد متفاوتی در پیش گرفت. او با ترکیب کردن وقایع فاجعه‌بار فصل گذشته به عنوان پس‌زمینه‌ای جدید برای سریال، هوس‌بازی Yes-And Chibnall را انتخاب کرده است. جهان در حال حاضر “دختار” شده است، که منجر به انحراف واقعیت تخیلی سریال در جهت‌های جدید، عجیب‌تر و عجیب‌تر شده است. در حالی که قبلا دکتر هو در چهارراه علم و فانتزی نشسته، حالا تبدیل به یک نمایش فانتزی نرم شده است. شرورانی مانند اسباب‌بازی و پادشاه گابلین دکتر را به ثبت اسطوره‌ای‌تر از همیشه سوق می‌دهند.

دکتر (انکوتی گاتوا) و روبی (میلی گیبسون) یک ایستگاه فضایی پر از نوزادان را در «بچه های فضایی» بررسی می کنند.دکتر (انکوتی گاتوا) و روبی (میلی گیبسون) یک ایستگاه فضایی پر از نوزادان را در «بچه های فضایی» بررسی می کنند.

بی بی سی / دیزنی +

به کنار CGI، ارزش‌های تولید نرم دکتر هو کار نمی‌کند مگر اینکه به نویسندگی عالی و بازیگری عالی گره بخورد. انکوتی گاتوا قبلاً به لطف کارش به یک سوپراستار تبدیل شده بود آموزش جنسی و باربی و یک حضور مغناطیسی بر روی صفحه نمایش است. من تلاش می کنم چشمانت را از او بردارم، اما او به وضوح مایل است فضا و زمان را به همبازی هایش واگذار کند. میلی گیبسون نقش سخت تری در نقش روبی ساندی دارد و باید شخصیت خود را در این دنیای خارق العاده ثابت و قابل باور نگه دارد. نقش همسفر دکتر از زمان بازگشت سریال، تعداد زیادی A-listers بریتانیایی را به خود اختصاص داده است و گیبسون به وضوح برای کارهای بزرگ مقدر شده است.

اگر در این اپیزودهای ابتدایی چیزی بیش از حد به چشم می خورد، این است که Doctor Who از یک هفته به بعد همان سریال نیست. از هرج و مرج بودن، آزادانه بودن در ژانرها و سبک ها با آزادی که شخصیت اصلی آن بسیار لذت می برد، لذت می برد. بنابراین، اگر این اولین بار است که سوار TARDIS می‌شوید، خوش آمدید، و برای سرگرمی‌های احمقانه و جدی خود را در بند بگذارید.

اوه، و آنها دنباله عنوان را ثابت کردند.

دو قسمت اول Doctor Who در روز جمعه، 10 مه، به صورت جهانی در دیزنی + عرضه می شود در ساعت 7:00 عصر به وقت شرقی و در انگلستان در iPlayer BBC در نیمه شب شنبه، 11 مه. یک قسمت در همان زمان برای شش هفته آینده خواهد رسید.

منبع