محفظه GPU Lenovo ThinkBook TGX با قیمت 200 دلار در چین عرضه شد، دارای رابط OCulink با سرعت 64 گیگابیت بر ثانیه

محفظه GPU Lenovo ThinkBook TGX با قیمت 200 دلار در چین عرضه شد، دارای رابط OCulink با سرعت 64 گیگابیت بر ثانیه

ThinkBook TGX دارای OCulink با پهنای باند کامل 64 گیگابیت بر ثانیه است

جایگزینی برای eGPU های کند تاندربولت.

این محصول در نمایشگاه CES معرفی شد، اما تاکنون در عمل دیده نشده بود. ThinkBook TGX یک محفظه GPU است که از یک اتصال سفارشی بر اساس مشخصات PCIe Gen4 استفاده می کند. کانکتور بسیار شبیه OCulink است و به طور غیر رسمی، در واقع OCulink است. رسماً به عنوان TGX تبلیغ می شود و باید با لپ تاپ های Lenovo ThinkBook 14/16 دارای پردازنده های Core Ultra کار کند.

محفظه‌های GPU مدرن معمولاً به اتصالات Thunderbolt 3 یا 4 مجهز هستند. هر دو از نظر فنی پهنای باند یکسانی را ارائه می دهند که در این مورد 40 گیگابیت بر ثانیه است. اینتل قبلاً جانشین این استاندارد را معرفی کرده بود، اما تا کنون، استفاده از Thunderbolt 5 در لپ‌تاپ‌ها و مهم‌تر از آن در محفظه‌های GPU وجود نداشته است.

با این حال، یک جایگزین به طور فعال توسط شرکت‌های چینی به نام OCulink تبلیغ می‌شود که اساساً یک اتصال دهنده درجه سرور است که رابط PCIe Gen4x4 را نشان می‌دهد. به نظر می رسد استفاده و پیاده سازی آن برای بازی های دستی، Mini-PC، eGPU های جیبی و اکنون محفظه های GPU نسبتاً آسان است.

ThinkBook TGX، منبع: Lenovo

همانطور که گفته شد، استاندارد OCuLink سرعت 64 گیگابیت بر ثانیه را فعال می کند که برای پردازنده های گرافیکی قدرتمند بسیار سریعتر است. ThinkBook TGX از کارت های گرافیک GeForce RTX تا ضخامت ۷۲ میلی متر و طول ۳۵۸ میلی متر پشتیبانی می کند. هیچ محدودیتی در مورد استفاده از SKU وجود ندارد. با این حال، باید در نظر داشت که محفظه به منبع تغذیه نیاز دارد، که به طور پیش فرض اضافه نشده است.

کانکتور ThinkBook TGX، منبع: PCMag

همانطور که گفته شد، لنوو تایید نمی‌کند که TGX OCulink است، اما بازبین‌هایی در چین که زودتر به این محفظه دست یافته‌اند، قبلاً آن را با سیستم‌های دیگر (از جمله سایر محفظه‌های OCulink) آزمایش کرده‌اند و مشکلی در استفاده از آن نداشته‌اند. شما می توانید این بررسی ها را اینجا و اینجا تماشا کنید.

به گفته مدیر محصول Lenovo چین، این محصول بدون منبع تغذیه با قیمت 1499 RMB (حدود 206 دلار) به فروش می رسد. قیمت مناسبی برای این نوع محصول به نظر می رسد.

منبع: ITHome



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر