ماموریت گایا ESA بزرگترین سیاهچاله ستاره ای را در کهکشان ما کشف کرد

ماموریت گایا ESA بزرگترین سیاهچاله ستاره ای را در کهکشان ما کشف کرد

کهکشان راه شیری علاوه بر سیاه‌چاله‌ی بسیار پرجرم در مرکز کهکشان ما، خانه‌ای برای سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای کوچک‌تر است که هنگام فروپاشی ستاره‌ای پرجرم تشکیل می‌شوند. دانشمندان معتقدند 100 میلیون سیاهچاله ستاره ای تنها در کهکشان ما وجود دارد، اما بیشتر آنها هنوز کشف نشده اند. آنهایی که قبلاً پیدا شده بودند، به طور متوسط ​​حدود 10 برابر اندازه خورشید ما هستند و بزرگترین آنها به جرم 21 خورشیدی می رسد. به لطف اطلاعات جمع آوری شده توسط ماموریت گایا آژانس فضایی اروپا، دانشمندان سیاهچاله ستاره ای را کشف کرده اند که 33 برابر اندازه خورشید ما است، که آن را به بزرگترین سیاهچاله ای در نوع خود تبدیل کرده است که تاکنون در کهکشان خود دیده ایم. همچنین نسبتاً نزدیک به سیاره ما در حدود 1926 سال نوری از ما است.

گایا BH3، همانطور که اکنون نامیده می شود، برای اولین بار توسط تیمی از دانشمندان ESA مشاهده شد که داده های این ماموریت را برای جستجوی هر چیز غیرعادی بررسی می کردند. یک ستاره غول پیکر قدیمی از صورت فلکی آکویلا با تکان خوردن خود توجه آنها را به خود جلب کرد و منجر به کشف این شد که به دور یک سیاهچاله عظیم می چرخد. یافتن BH3 با وجود این که بسیار نزدیک بود – اکنون دومین سیاهچاله شناخته شده نزدیک به سیاره ما است – دشوار بود – زیرا اجرام آسمانی به اندازه کافی نزدیک نیست که بتواند ماده را تغذیه کند و آن را در تلسکوپ های اشعه ایکس روشن کند. قبل از کشف، ما فقط سیاهچاله هایی با اندازه های مشابه در کهکشان های دوردست پیدا کرده بودیم.

تیم ESA از داده های تلسکوپ های زمینی مانند رصدخانه جنوبی اروپا برای تأیید اندازه جرم آسمانی تازه کشف شده استفاده کرد. آنها همچنین قبل از انتشار مقاله ای با جزئیات بیشتر در سال 2025، مقاله ای با یافته های اولیه منتشر کردند تا همتایانشان بتوانند مطالعه Gaia BH3 را شروع کنند. در حال حاضر، چیزی که آنها می‌دانند این است که ستاره‌ای که به دور آن می‌چرخد، عناصر بسیار کمی سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم دارد، و از آنجایی که جفت‌های ستاره‌ای تمایل دارند ترکیبات مشابهی داشته باشند، ستاره‌ای که سقوط کرد و BH3 را تشکیل داد، می‌توانست همان باشد.

دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند که این ستاره‌های فقیر از فلز هستند که می‌توانند پس از فروپاشی سیاهچاله‌هایی با جرم بالا ایجاد کنند، زیرا در طول عمر خود جرم کمتری از دست می‌دهند. به عبارت دیگر، آنها از نظر تئوری هنوز مواد زیادی تا زمان مرگشان برای تشکیل یک سیاهچاله عظیم باقی مانده است. این ظاهرا اولین شواهدی بود که ما پیدا کردیم مبنی بر اینکه ستاره‌های فقیر از فلز را با سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای پرجرم پیوند می‌دهد، و همچنین دلیلی بر این است که ستاره‌های غول‌پیکر قدیمی‌تر متفاوت از ستاره‌های جدیدتری که در کهکشان خود می‌بینیم رشد کرده‌اند.

به احتمال زیاد در آینده شاهد مطالعات دقیق تری در مورد سیستم های دوتایی و سیاهچاله های ستاره ای خواهیم بود که از داده های BH3 و ستاره همراه آن استفاده می کنند. ESA بر این باور است که کشف BH3 تنها آغاز راه است، و در حالی که ما به دنبال کشف اسرار جهان هستیم، تمرکز تحقیقات بیشتری خواهد بود.

منبع