ممکن است ترفندهای اورکلاک BCLK با سری Intel 13th Core non-K کار نکنند


سری سیزدهم اینتل Core non-K «Raptor/Alder Lake» دیگر قابل اورکلاک نیست.

سخت افزار تام اکنون تایید کرده است که جدیدترین نسل سیزدهم سری Core غیرK اینتل از اورکلاک قفل شده است.

برای نسل قبلی پردازنده های LGA1700، اینتل به اشتباه یک بروزرسانی میکروکد منتشر کرد که به شرکای برد اجازه می داد BCLK (سرعت ساعت پایه) را دستکاری کنند. با تنظیم BCLK، کاربران می توانند فرکانس CPU های قفل شده خود را افزایش دهند. این ویژگی در میکروکدهای بعدی غیرفعال شد، اما برخی از سازندگان مادربرد در نهایت ابزارهای BIOS را توسعه دادند که آن را فعال می‌کند.

اورکلاک BCLK فقط در مادربردهایی با ژنراتور ساعت داخلی امکان پذیر بود. این شامل برخی از مادربردهای پریمیوم ASUS و برخی از مادربردهای MSI بود. MSI بعداً یک برد مقرون به صرفه به نام Mortar MAX منتشر کرد که در زیر ارائه شده است. در این مورد، برد از هک میکروکد برای پردازنده های Core i7-12700 پشتیبانی می کند، اما این ویژگی برای Core i7-13700 غیرفعال است.

[…] مدل‌های «قفل‌شده» نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل مانند تراشه‌های نسل قبلی Alder Lake قابل اورکلاک نیستند. ما تأیید کردیم که تراشه‌های نسل قبلی غیر K هنوز هم می‌توانند اورکلاک شوند، اما متأسفانه، مدل‌های جدیدتر نسل سیزدهم نمی‌توانند. با توجه به تماس های صنعت ما، به نظر نمی رسد وضعیت به این زودی ها تغییر کند.

– پل آلکورن، سخت افزار تام

باز کردن قفل MSI BCLK برای پردازنده های نسل 12/13، منبع: Tom’s Hardware

وقتی مشخص شد که سری دوازدهم Core را می‌توان به این روش اورکلاک کرد، اینتل بیانیه‌ای منتشر کرد که اساساً گفت که CPU‌های غیر K برای اورکلاک طراحی نشده‌اند و اینتل عملکرد پردازنده‌ها را فراتر از مشخصات آنها تضمین نمی‌کند. البته این بیانیه برای علاقه مندان معنی نداشت زیرا حتی اورکلاک کردن سری K گارانتی را باطل می کند.

شایان ذکر است که برای مدتی، این شرکت خدماتی به نام “Performance Tuning Protection Plan” را ارائه می کرد که یک پرداخت 20 تا 30 دلاری بود که در صورت آسیب اورکلاک جایگزینی را تضمین می کرد. آن برنامه دیگر در دسترس نیست.

این محدودیت روی روش دیگری از «اورکلاکینگ» که تنظیم «Tau» است تأثیری نخواهد گذاشت. اکثر مادربردها به کاربران اجازه می دهند تا مدت زمانی که CPU در حالت توربو بالاتر باقی می ماند را افزایش دهند. تا زمانی که خنک کننده مناسب ارائه شود، CPU عملکرد بالاتری را برای مدت طولانی ارائه می دهد و اساسا CPU را در حالت توان بالاتر قفل می کند.

منبع: سخت افزار تام





منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر