کارت های AMD Radeon RX 7000 از کانکتور PCIe Gen5 “12VHPWR” استفاده نمی کنند


لطفا توجه داشته باشید که این پست با عنوان a برچسب گذاری شده است شایعه.

کانکتور 12VHPWR روی پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 وجود ندارد؟

اکنون چندین منبع ادعا می کنند که AMD کانکتور برق جدید PCIe Gen5 را به پردازنده های گرافیکی Radeon جدید خود اضافه نخواهد کرد.

Kyle Bennett اخیراً فاش کرده است که RDNA3 Navi 31 GPU از مشخصات اعلام نشده (در آن زمان) DisplayPort 2.1 پشتیبانی می کند، فقط برای اینکه کنسرسیوم VESA چند روز بعد به طور رسمی مشخصات 2.1 را اعلام کند.

به گفته منابع Kyle، AMD قصد ندارد کانکتور برق PCIe Gen5 را به کارت های مرجع Navi 31 جدید اضافه کند، در واقع، هیچ کارت شریک بردی نیز تایید نشده است که از چنین کانکتوری استفاده می کند.

این خبر درست زمانی منتشر می شود که انویدیا با گزارش هایی در مورد ذوب کانکتورهای برق 16 پین در کارت های گرافیک 450 واتی GeForce RTX 4090 خود مواجه شده است. این شرکت در سال 2020 از کانکتور برق 12 پین برای پردازنده‌های گرافیکی RTX 30 Founders Edition استفاده کرد، فقط برای سری جدید «Ada» که دارای پیاده‌سازی کامل با 12+4 پین و تعریف شده به عنوان مشخصات 12VHPWR و ارائه قدرت تا 600 وات است.

در واقع، ادعای کایل تنها ادعا نیست. بود آنگسترونومیک اولین کسانی بودند که این خبر را اعلام کردند که AMD قصد ندارد از کانکتور برق جدید در طرح های مرجع خود استفاده کند. این شرکت بر روی مدل مبتنی بر Navi 3X خود به کانکتورهای برق 8 پین دوگانه متکی است:

به نظر می رسد کارت مرجع دارای طراحی 3 فن به روز شده است که کمی بلندتر از نسل قبلی است، با لهجه 3 نوار قرمز متمایز در قسمتی از پره های هیت سینک در نزدیکی کانکتورهای 8 پین دوگانه.

– آنگسترونومیک

این سایت به درستی 3 نوار قرمز روی طرح مرجع ذکر کرده است که توسط AMD در اواخر آگوست فاش شد. با این حال، رندر رسمی AMD هیچ کانکتور برقی را نشان نداد:

طراحی مرجع AMD RDNA3، منبع: AMD

همچنین گزارشی از Igor’sLAB وجود دارد که طراحی PCB را برای پردازنده گرافیکی RDNA3 آینده، احتمالاً یک نوع سفارشی، فاش کرده است. بر اساس گزارش ها، این کارت دارای سه کانکتور برق 8 پین است. با در نظر گرفتن این موضوع، اکنون سه منبع با سابقه نسبتاً خوب وجود دارند که ادعا می‌کنند AMD از کانکتور 12VHPWR در پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 استفاده نمی‌کند.

اگر این گزارش ها درست باشد، NVIDIA تنها شرکتی خواهد بود که از این کانکتور جدید پرقدرت استفاده می کند. و این در حالی است که اینتل و AMD تقریباً همزمان کارت‌های دسکتاپ جدید را عرضه کردند.

منبع: کایل بنت، آنگسترونومیک







منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر