پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA انقلاب هوش مصنوعی را تقویت کردند. تراشه های جدید Blackwell آن تا 30 برابر سریعتر هستند

پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA انقلاب هوش مصنوعی را تقویت کردند.  تراشه های جدید Blackwell آن تا 30 برابر سریعتر هستند

در کمتر از دو سال، تراشه‌های H100 انویدیا، که تقریباً توسط هر شرکت هوش مصنوعی در جهان برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ استفاده می‌شود، آن را به یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل کرد. روز دوشنبه، انویدیا یک پلتفرم نسل بعدی به نام Blackwell را معرفی کرد که تراشه‌های آن بین هفت تا 30 برابر سریع‌تر از H100 هستند و 25 برابر انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

جنسن هوانگ، مدیر عامل NVIDIA در رویداد سالانه GTC این شرکت در سن خوزه با حضور هزاران توسعه‌دهنده گفت: «GPU‌های بلک‌ول موتوری هستند که این انقلاب صنعتی جدید را تقویت می‌کنند». “هوش مصنوعی مولد فناوری تعیین کننده زمان ما است. هوانگ در یک بیانیه مطبوعاتی اضافه کرد که با همکاری با پویاترین شرکت‌های جهان، به وعده هوش مصنوعی برای هر صنعت عمل خواهیم کرد.

تراشه‌های بلک‌ول NVIDIA به افتخار دیوید هارولد بلک‌ول، ریاضی‌دانی که در تئوری بازی‌ها و آمار تخصص داشت، نام‌گذاری شده‌اند. انویدیا ادعا می کند که بلک ول قوی ترین تراشه جهان است. این ارتقاء عملکرد قابل توجهی را به شرکت های هوش مصنوعی با سرعت 20 پتافلاپ در مقایسه با تنها 4 پتافلاپ ارائه شده توسط H100 ارائه می دهد. بیشتر این سرعت به لطف 208 میلیارد ترانزیستور در تراشه های بلک ول در مقایسه با 80 میلیارد در H100 امکان پذیر است. برای رسیدن به این هدف، انویدیا دو تراشه بزرگ را به هم متصل کرد که می‌توانند با سرعت 10 ترابایت در ثانیه با یکدیگر صحبت کنند.

بیانیه مطبوعاتی این شرکت به نشانه‌ای از اینکه انقلاب هوش مصنوعی مدرن ما چقدر به تراشه‌های NVIDIA وابسته است، شامل توصیفات هفت مدیر اجرایی است که مجموعاً شرکت‌هایی به ارزش تریلیون‌ها دلار را رهبری می‌کنند. آنها عبارتند از سام آلتمن مدیر عامل OpenAI، ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت، ساندار پیچای مدیر عامل آلفابت، مارک زاکربرگ مدیر عامل متا، دمیس حسابیس مدیر عامل گوگل دیپ مایند، لری الیسون رئیس اوراکل، مایکل دل مدیر عامل دل و ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا.

ماسک در این بیانیه می گوید: «در حال حاضر هیچ چیز بهتر از سخت افزار NVIDIA برای هوش مصنوعی وجود ندارد. آلتمن می‌گوید: “Blackwell جهش‌های عملکردی عظیمی ارائه می‌کند و توانایی ما را برای ارائه مدل‌های پیشرو تسریع می‌کند. ما از ادامه کار با NVIDIA برای بهبود محاسبات هوش مصنوعی هیجان‌زده هستیم.”

انویدیا فاش نکرد که تراشه های بلک ول چقدر هزینه دارند. تراشه های H100 آن در حال حاضر بین 25000 تا 40000 دلار برای هر تراشه کار می کنند. CNBCو کل سیستم هایی که با این تراشه ها کار می کنند می توانند تا 200000 دلار هزینه داشته باشند.

تراشه های NVIDIA با وجود هزینه هایشان، تقاضای بالایی دارند. سال گذشته، زمان انتظار تحویل به 11 ماه رسید. و دسترسی به تراشه های هوش مصنوعی انویدیا به طور فزاینده ای به عنوان یک نماد وضعیت برای شرکت های فناوری که به دنبال جذب استعدادهای هوش مصنوعی هستند دیده می شود. در اوایل سال جاری، زاکربرگ از تلاش‌های این شرکت برای ایجاد «مقدار عظیمی از زیرساخت‌ها» برای تقویت تلاش‌های هوش مصنوعی متا یاد کرد. زاکربرگ نوشت: «در پایان سال جاری، اگر پردازنده‌های گرافیکی دیگر را هم در نظر بگیرید، 350 هزار دستگاه Nvidia H100 و در مجموع 600 هزار دستگاه معادل H100 H100 خواهیم داشت».

منبع