بزرگترین کارخانه جذب مستقیم کربن جهان به تازگی آنلاین شد

بزرگترین کارخانه جذب مستقیم کربن جهان به تازگی آنلاین شد

استارت آپ سوئیسی Climeworks دوباره این کار را انجام داده است. این شرکت به تازگی بزرگترین کارخانه جذب کربن جهان را در ایسلند افتتاح کرده است و رکورد خود را در مورد میزان CO2 که می تواند از هوا بکشد، کمرنگ می کند. کارخانه رکوردگیری قبلی این شرکت، Orca، از جو در سال، اما کارخانه جدید می تواند تقریباً ده برابر .

این کارخانه ماموت نام دارد و دارای 72 فن صنعتی است که می تواند سالانه 36000 تن CO2 را از هوا خارج کند. درست مانند Orca، CO2 بازیافت نمی شود. در زیر زمین ذخیره می شود و در نهایت در سنگ به دام می افتد و به طور دائم (در حد منطق) آن را از محیط خارج می کند. این کارخانه در واقع روی یک آتشفشان خاموش واقع شده است، بنابراین در صورت توقف فعالیت، مخفیگاه بزرگی برای یک شرور جیمز باند خواهد بود.

این مکان به دلیل نزدیکی به نیروگاه انرژی زمین گرمایی Hellisheidi انتخاب شد که برای تامین انرژی فن‌های تاسیسات و گرمایش فیلترهای شیمیایی برای استخراج CO2 با بخار آب استفاده می‌شود. پس از استخراج، CO2 از بخار جدا شده، فشرده شده و در آب حل می شود. در نهایت، 2300 فوت زیر زمین به بازالت آتشفشانی پمپ می شود. این ترکیب با منیزیم، کلسیم و آهن موجود در سنگ واکنش داده و کریستال هایی را تشکیل می دهد که به مخازن جامد CO2 تبدیل می شوند. این فناوری بسیار خوبی است.

با این حال، این راه حل نهایی برای تغییر آب و هوا نیست. این به سختی یک بلیپ است. بنیانگذار Climeworks، Jan Wurzbacher گفت: برای اینکه جهان تا سال 2050 به “خنثی بودن کربن” دست یابد، “ما باید سالانه چیزی حدود 6 تا 16 میلیارد تن CO2 را از هوا حذف کنیم.” .

مشکل در همین جاست این تاسیسات که با اختلاف زیادی در نوع خود بزرگ‌ترین است، می‌تواند سالانه تا 36000 تن دی‌اکسید کربن را از هوا جذب کند، اما این تنها 0.0006 درصد از چیزی است که برای رسیدن به حداقل آستانه حذف سالانه لازم است، همانطور که Wurzbacher نشان می‌دهد. البته گیاهان دیگری نیز وجود دارند، اما همه آنها در کنار هم تأثیر جدی در آنچه برای بیرون کشیدن ما از لبه پرتگاه لازم است ایجاد نمی کنند.

برای این منظور، Wurzbacher از سایر شرکت‌ها خواسته است تا این موضوع را انجام دهند. او می گوید که هدف Climeworks این است که از میلیون ها تن در سال تا سال 2030 و از یک میلیارد تا سال 2050 فراتر رود. کارلوس هائرتل، مدیر ارشد فناوری شرکت، گفت. 60 دقیقه که گسترش این فرآیند در سطح جهانی ممکن است، اما نیاز به اراده سیاسی برای حمایت از ابتکار عمل دارد.

دولت بایدن صنعت را در ایالت ها و برای یک جفت پروژه در مقیاس بزرگ راه اندازی کند. وزارت انرژی ایالات متحده کربن منفی شات، با هدف ترویج توسعه فن آوری جذب کربن مقرون به صرفه است.

روش جذب کربن به کار گرفته شده توسط Climeworks تنها یکی از چندین رویکرد است. این فرآیندها از توده‌های بلوک‌های سنگ آهک که CO2 را مانند یک اسفنج جذب می‌کنند تا ترکیب شیمیایی را شامل می‌شود. احیای جنگل ها گزینه دیگری است که شرکت ها آن را تجربه کرده اند. کدام یک بهتر است؟ همه آنها با هم در مقیاس جهانی مستقر شدند. هر چه که لازم باشد. تغییر آب و هوا.

منبع