متا به دنبال دستور ممنوعیت به اشتراک گذاری داده با اینستاگرام، Threads را در ترکیه تعطیل می کند

متا به دنبال دستور ممنوعیت به اشتراک گذاری داده با اینستاگرام، Threads را در ترکیه تعطیل می کند

متا در 29 آوریل پس از صدور دستور موقت از سوی اداره رقابت ترکیه (TCA) علیه اشتراک‌گذاری خودکار داده‌ها با اینستاگرام است. TCA حکم داد که پیوند Threads و Instagram بدون انتخاب کاربر «به آسیب‌های جبران‌ناپذیری منجر می‌شود» و متا با این عمل از موقعیت غالب خود در صنعت «سوءاستفاده کرده است». TCA همچنین پیشنهاد کرد که این پیوند در درجه اول برای افزایش “قدرت بازار” شرکت وجود دارد.

متا به جای ایجاد هرگونه تغییری در نحوه ادغام اینستاگرام و Threads در منطقه، برنامه نوپای رسانه های اجتماعی را در نظر گرفته است. این شرکت می‌گوید که این صرفاً یک اقدام موقتی است زیرا برای تجدیدنظر در این حکم کار می‌کند، اما هیچ جدول زمانی برای آن وجود ندارد. در این بین، متا به کاربران ترکیه پیشنهاد می کند که یا اکانت های خود را غیرفعال کنند یا به طور کامل حذف کنند. کسانی که غیرفعال می‌کنند، پست‌ها و تعاملاتشان «در صورت بازگشت Threads» به کشور بازیابی می‌شوند.

رگولاتورهای ترکیه تنها افرادی نیستند که فکر می کنند پیوند خودکار بین Threads و اینستاگرام در بهترین حالت کمی ترسناک است. از سال گذشته که این پلتفرم راه اندازی شد، این موضوع محل مناقشه بوده است. برنامه ها به قدری به هم گره خورده بودند که کاربران حتی نمی توانستند یک حساب Threads را حذف کنند، اگرچه متا چندین ماه پیش این وصله را انجام داد.

متا همچنین شروع به تبلیغ پست‌های Threads در فیس‌بوک و اینستاگرام کرد و در نهایت به این «ویژگی» اجازه داد. این نوع اشتراک‌گذاری خودکار داده‌ها است که TCA را تحت تأثیر قرار داد و منجر به دستور اخیر شد.

همچنین، این اولین نبرد نظارتی بین متا و ترکیه نیست. این کشور در سال 2022 متا را 18.6 میلیون دلار به دلیل اشتراک گذاری داده در برنامه های خود جریمه کرد. . این ادعا نقض قوانین رقابت در کشور است. این کشور از متا درخواست کرد تا اسنادی را ارائه کند که جزئیات تلاش های خود برای جلوگیری از نقض این قوانین را شرح دهد، اما تنظیم کننده های ترکیه گفتند که هیچ توضیحی وجود ندارد. به این ترتیب، این کشور متا را با جریمه های اضافی، سیلی زد.

منبع