اینتل از کانکتور 12VHPWR برای Data Center GPU Max 1100 PCIe استفاده می کند.

Data Center GPU Max 1100 GPU با کانکتور 12VHPWR، منبع: Intel

منبع: اینتل از طریق حسن مجتبی







منبع

12VHPWR دیگر انحصاری NVIDIA نیست

اتصال برق به اصطلاح PCIe Gen5 یا 16 پین یا 12VHPWR از نظر فنی برای منابع تغذیه ATX 3.0 الزامی نیست. با این حال، PSU های مدرن ATX 3.0 که تاکنون معرفی شده اند دارای چنین کانکتوری برای حداقل یک کارت گرافیک هستند.

شرکت سازنده مشخصات ATX 3.0 کانکتور برق جدید را پذیرفته است.

در همین حال، اینتل پردازنده‌های گرافیکی جدید Data Center GPU Max 1000 خود را بر اساس پردازنده Ponte Vecchio معرفی کرد. این شرکت پیاده سازی های مختلفی از این معماری گرافیکی را بر اساس فرم فاکتور OAM یا PCIe ارائه خواهد کرد. جالب اینجاست که دومی به کانکتور 12VHPWR مجهز شده است، به این معنی که NVIDIA دیگر تنها شرکتی نخواهد بود که از آن استفاده می کند.

NVIDIA اولین بار بود که این کانکتور برق را برای پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 خود استفاده کرد. می تواند تا چهار کابل 8 پین با توان 600 وات را جایگزین کند. این طراحی انقلابی کاملاً برای NVIDIA موفقیت آمیز نیست، زیرا قبلاً چند مورد از ذوب اتصالات و آداپتورها توسط کاربران گزارش شده است. NVIDIA اکنون قرار است هفته آینده دومین پردازنده گرافیکی RTX 40 (4080) خود را راه اندازی کند، در حالی که تحقیقات شرکت در مورد این موضوع ادامه دارد.

دیتا سنتر GPU Max 1100 GPU، منبع: Intel

کانکتور 12VHPWR تا ژانویه 2023 در انحصار NVIDIA باقی خواهد ماند، یعنی زمانی که اینتل قصد دارد سری Max 1100 PCIe خود را عرضه کند. با این حال، در حال حاضر انتظار نمی رود هیچ محصول بازی دسکتاپ به جز GeForce دارای این رابط باشد. نه AMD با سری Radeon RX 7000 خود، نه اینتل با Arc Alchemist، مشتاق پیوستن به NVIDIA در پذیرش استاندارد نبودند.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر