یک مهندس سابق گوگل به اتهام سرقت اسرار هوش مصنوعی برای رقبای چینی دستگیر شد

یک مهندس سابق گوگل به اتهام سرقت اسرار هوش مصنوعی برای رقبای چینی دستگیر شد

یک مهندس سابق گوگل روز چهارشنبه در کالیفرنیا به دلیل سرقت بیش از 500 فایل حاوی اسرار تجاری هوش مصنوعی از این شرکت و استفاده از این اطلاعات به نفع شرکت های فناوری رقیب در چین دستگیر شد.

در کیفرخواستی که در یک دادگاه فدرال کالیفرنیا فاش شد، دادستان ها لینوی دینگ، یک شهروند چینی 38 ساله را که در سال 2019 در گوگل شروع به کار کرد، متهم کردند که اسرار تجاری را از لپ تاپ صادر شده توسط گوگل در حساب های ذخیره سازی ابری شخصی آپلود کرده است. بر اساس کیفرخواست، اسنادی که دینگ دزدیده است شامل “بلوک های سازنده” زیرساخت هوش مصنوعی گوگل است. او آنها را در یک دوره یک ساله از مه 2022 تا مه 2023 در حساب های شخصی خود بارگذاری کرد.

دینگ در نیوآرک، کالیفرنیا دستگیر شد و به چهار فقره سرقت اسرار تجاری متهم شد. اگر مجرم شناخته شود، می‌تواند تا 10 سال زندان و جریمه نقدی تا 250 هزار دلار برای هر مورد محکوم شود.

خوزه کاستاندا، سخنگوی گوگل به Engadget گفت: «ما تدابیر شدیدی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات تجاری محرمانه و اسرار تجاری خود داریم. پس از بررسی متوجه شدیم که این کارمند اسناد متعددی را سرقت کرده است و به سرعت پرونده را به نیروی انتظامی ارجاع دادیم. ما از FBI برای کمک به حفاظت از اطلاعات ما سپاسگزاریم و به همکاری نزدیک با آنها ادامه خواهیم داد.”

این توسعه در زمان تشدید تنش ها بین ایالات متحده و چین بر سر انفجار هوش مصنوعی صورت می گیرد. سال گذشته، دولت بایدن صادرات تراشه های هوش مصنوعی پیشرفته طراحی شده توسط شرکت های آمریکایی مانند NVIDIA به چین را ممنوع کرد تا این کشور از استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت ارتش خود جلوگیری کند. کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی، در بیانیه‌ای گفت: اتهامات امروزی جدیدترین نمونه از مدت‌زمانی است که شرکت‌های وابسته به شرکت‌های مستقر در جمهوری خلق چین مایل به سرقت نوآوری آمریکا هستند. دزدی فناوری نوآورانه و اسرار تجاری از شرکت‌های آمریکایی می‌تواند به قیمت شغل تمام شود و پیامدهای اقتصادی و امنیت ملی ویرانگری داشته باشد.

کیفرخواست انواع و اقسام جزئیات مربوط به ماهیت جنایت را فاش کرد. ظاهراً دینگ ابتدا اطلاعات فایل‌های Google را در Apple Notes روی لپ‌تاپ خود کپی کرده و سپس آنها را به فایل‌های PDF تبدیل کرده است که در حساب شخصی Google خود آپلود کرده است تا از شناسایی توسط سیستم‌های پیشگیری از دست دادن اطلاعات گوگل جلوگیری کند. او همچنین نشان گوگل خود را به یکی دیگر از کارمندان گوگل در کالیفرنیا داد تا به نظر برسد که از دفاتر گوگل در ایالت کار می کند و در واقع برای شرکت های رقیب در چین کار می کند. دادستان ها گفتند که دینگ در جمع آوری سرمایه برای یکی از شرکت های چینی که به عنوان مدیر ارشد فناوری با آن کار می کرد، کمک کرد. سال گذشته، او همچنین یک شرکت هوش مصنوعی دیگر را در چین تأسیس کرد و به عنوان مدیر عامل آن خدمت کرد.

این اولین بار نیست که ایالات متحده یک شهروند چینی را به دلیل سرقت اسرار تجاری از شرکت های آمریکایی دستگیر می کند. در چند سال گذشته، دفتر دادستانی ایالات متحده در سانفرانسیسکو، سه کارمند سابق اپل را به دلیل سرقت اسرار تجاری مربوط به Apple Car، پروژه ای که این شرکت اخیراً لغو کرده بود، و انتقال آنها به شرکت های چینی متهم کرده است. ماه گذشته یکی از این مهندسان به شش ماه زندان محکوم شد و از او خواست تا نزدیک به 150 هزار دلار جریمه بپردازد.

منبع