چگونه کامپیوتر خود را تمیز و سازماندهی کنیم

چگونه کامپیوتر خود را تمیز و سازماندهی کنیم

رایانه شخصی شما احتمالاً یکی از مهم ترین قطعات فناوری در خانه شما است، بنابراین باید آن را در شرایط خوبی نگه دارید. هر از چند گاهی کمی نگهداری صحیح می تواند به شما کمک کند نه تنها امروز بلکه سال ها بعد از رایانه خود بیشترین بهره را ببرید. اما از کجا شروع کنیم؟ در اینجا، ما چند نکته سریع برای مراقبت از رایانه شخصی خود را به اشتراک می گذاریم. در حالی که پوشش این موضوع از هر نظر غیرممکن است، می توانید راهنمای ما را به عنوان مقدمه ای در نظر بگیرید که می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید از کجا شروع کنید. چه به دنبال تمیز کردن فیزیکی دسکتاپ خود باشید و چه به دنبال تمیز کردن ویندوز به صورت دیجیتالی باشید، در اینجا توصیه هایی برای شروع شما وجود دارد.

چگونه کامپیوتر و تجهیزات جانبی خود را تمیز کنیم

بازگشت به مدرسه محصولات تمیز کنندهبازگشت به مدرسه محصولات تمیز کننده

عکاسی ویل لیپمن برای Engadget

رایانه‌های شخصی ویندوزی، به‌ویژه رایانه‌های رومیزی، در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، اما نکاتی که در اینجا می‌خواهیم مرور کنیم، به شما کمک می‌کند رایانه‌تان را تمیز کنید، چه آن را به‌صورت پیش‌ساخته خریداری کرده باشید و چه خودتان آن را جمع‌آوری کنید. اگر لپ تاپ دارید، به راهنمای سازمان مک ما نگاه کنید. تمام مراحلی که در آنجا به تفصیل توضیح می دهیم برای ویندوز قابل حمل به خوبی کار می کنند.

قبل از تمیز کردن داخل کامپیوتر، از صفحه نمایش و لوازم جانبی خود شروع کنید. در این مرحله، تنها چیزی که نیاز دارید مقداری آب مقطر در یک بطری اسپری و یک پارچه میکروفیبر است. می توانید اولی را از یک فروشگاه مواد غذایی بخرید یا خودتان آن را درست کنید. و اگر در حال حاضر هیچ پارچه میکروفیبری ندارید، آمازون بسته های ۲۴ تایی مقرون به صرفه ای را می فروشد که می توانید با کمتر از ۱۵ دلار تهیه کنید. هنگامی که آنها را در دست دارید، آب را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید و صفحه نمایش رایانه خود را قبل از رفتن به سمت ماوس و صفحه کلید پاک کنید. می‌خواهید با صفحه‌نمایش شروع کنید تا از انتقال کثیفی و باقی مانده به پنل جلوگیری کنید.

پس از اتمام کار با آن ها، رایانه شخصی خود را خاموش کنید و هر چیزی را که به آن متصل است را از برق بکشید. همچنین می‌خواهید با چرخاندن ضامن بیرونی آن به موقعیت «O»، واحد منبع تغذیه (PSU) را خاموش کنید. سپس دکمه پاور را فشار داده و حدود 30 ثانیه نگه دارید تا خازن ها تخلیه شوند. برای محافظت از رایانه خود در برابر الکتریسیته ساکن، خرید مچ بند ضد الکتریسیته ساکن را به شدت توصیه می کنیم.

در صورت امکان، بیشتر مراحلی را که می‌خواهیم توضیح دهیم را در خارج انجام دهید. آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که مشکل تمیز کردن رایانه خود را پشت سر بگذارید و سپس اجازه دهید دوباره همه آن گرد و غبار را به داخل بکشد.

بازگشت به مدرسه محصولات تمیز کنندهبازگشت به مدرسه محصولات تمیز کننده

عکاسی ویل لیپمن برای Engadget

هنگامی که رایانه خود را جابجا کردید، با برداشتن پانل های جانبی شروع کنید. اکثر کیس های مدرن به شما امکان می دهند این کار را بدون هیچ ابزاری انجام دهید، اما برای بیشتر کارهایی که در یک لحظه به جزئیات خواهیم پرداخت حداقل به یک پیچ گوشتی نیاز دارید. وقتی نوبت به اکثر پیچ های داخل کامپیوتر شما می رسد، یک پیچ گوشتی فیلیپس 4 اینچی باید تمام چیزی باشد که نیاز دارید. برخی از قطعات، مانند GPU شما، ممکن است شامل پیچ‌های Torx و مانند آن باشند، اما فعلا نگران آن‌ها نباشید، زیرا ما آنها را جدا نمی‌کنیم. اگر قبلاً مجموعه‌ای از پیچ‌گوشتی‌های مناسب ندارید و چیزی شبیه به رگه‌های DIY در خود دارید، یک کیت راننده از iFixit بهترین گزینه است. کیت‌های 16، 32 و 64 بیتی که به فروش می‌رساند، نقطه شروع بسیار خوبی هستند، و برای چیزهایی بیش از رایانه شما مفید خواهند بود.

اگر رایانه شخصی شما دارای فیلترهای گرد و غبار است، اکنون آن ها را بردارید و قبل از اینکه آنها را کنار بگذارید تا خشک شوند، آنها را در سینک بشویید. بسته به مدت زمانی که رایانه شما گرد و غبار را جمع آوری کرده است، ممکن است بخواهید برخی از اجزاء مانند GPU را حذف کنید تا تمیز کردن همه چیز آسان تر شود.

اگر این کاری است که احساس راحتی می‌کنید و اولین بار است که هر یک از اجزای داخلی را حذف می‌کنید، از تلفن خود برای گرفتن عکس از فضای داخلی استفاده کنید. تصاویر به شما کمک می کنند تا در پایان تمام قطعات را در جای اصلی خود قرار دهید. انجام این کار بسیار مهم است زیرا راه بهینه ای برای نصب بسیاری از مؤلفه ها در رایانه شما وجود دارد. به عنوان مثال، شما همیشه می خواهید GPU خود را در سریع ترین خط PCIe موجود نصب کنید. وقتی نوبت به جدا کردن هر کارت PCI می‌رسد، ابتدا براکت نصب آن را باز کنید و سپس قبل از بیرون کشیدن کارت، ریل مربوطه را روی مادربرد فشار دهید.

بازگشت به مدرسه محصولات تمیز کنندهبازگشت به مدرسه محصولات تمیز کننده

عکاسی ویل لیپمن برای Engadget

چه تصمیم داشته باشید که تمام قطعات داخلی رایانه خود را در جای خود نگه دارید یا نه، به چیزی نیاز دارید که گرد و غبار را از بین ببرد. یک قوطی هوای فشرده یک گزینه است، اما من دوست دارم از دمنده موشک Giottos استفاده کنم. برای تمیز کردن سنسورهای دوربین طراحی شده است و به هیچ یک از اجزای شما آسیب نمی رساند. همچنین یک بار خرید است.

هر چیزی که در دست دارید، از آن استفاده کنید تا گرد و غباری را که روی اجزای داخلی، پنکه‌ها و گریل‌های رایانه‌تان جمع شده است، از بین ببرید. توجه ویژه ای به هیت سینک های متصل به CPU، GPU، چیپست و تنظیم کننده های ولتاژ رایانه شخصی خود داشته باشید. آنها احتمالاً سخت ترین کارها را برای حذف گرد و غبار در سیستم شما به لطف پشته های باله محکم خود خواهند داشت. علاوه بر این، به خصوص ساخت نامناسب می‌تواند آنها را در خنک‌کردن اجزای سازنده ناکارآمد کند، که به نوبه خود بر عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد.

هنگام تمیز کردن هر PCB در معرض قرار گرفته، به جای پارچه میکروفیبر، از یک برس آنتی استاتیک (مانند این آمازون) استفاده کنید. از آسیب رساندن به هر یک از اجزای حساس روی برد جلوگیری خواهید کرد. شما می توانید هر قسمت غیر الکترونیکی را با یک پارچه میکروفیبر مرطوب شده بگذرانید.

در این مرحله، تنها کاری که باید انجام دهید این است که همه چیز را در جای خود قرار دهید. به عنوان آخرین نکته، اگر راهی وجود داشته باشد که بتوانید از رها کردن دسکتاپ خود روی زمین جلوگیری کنید، در نهایت زمان کمتری را برای تمیز کردن آن صرف خواهید کرد زیرا گرد و غبار و شوره ای که در آنجا جمع می شود نزدیک نیست. اگر چیدمان میز یا فضای زندگی شما باعث می شود که این گزینه نباشد، پایه برج کامپیوتر راهی ارزان اما موثر برای بالا بردن کامپیوتر شما از سطح زمین و کمک به آن است که زباله های کمتری را به داخل بکشد.

چگونه درایوهای ذخیره سازی رایانه شخصی خود را سازماندهی کنیم

تصویری از ابزارهای امنیتی داخلی و مدیریت وظایف ویندوز 11 در محیط دسکتاپ.تصویری از ابزارهای امنیتی داخلی و مدیریت وظایف ویندوز 11 در محیط دسکتاپ.

Engadget

اگر مدتی است که تمام نرم افزارهایی را که روی رایانه خود نصب کرده اید بررسی کرده اید، بهترین مکان برای شروع در Task Manager است. اینجاست که می توانید ببینید رایانه شما چه مقدار از منابع خود را به فرآیندهای خاص اختصاص می دهد. از آنجایی که همه نرم‌افزارهای مختلفی روی رایانه شخصی خود نصب می‌کنند، ارائه توصیه‌های کلی دشوار است، اما با استفاده از Task Manager می‌توانید برنامه‌هایی را که ممکن است سرعت رایانه شما را کاهش می‌دهند، درک کنید. برای اکثر مردم، دو مقصر اصلی وجود دارد: نرم افزار bloatware و نرم افزار آنتی ویروس.

اگر رایانه شخصی خود را از یکپارچه ساز سیستم مانند Dell خریداری کرده اید، تقریباً مطمئناً شامل نرم افزارهایی است که رایانه شما برای کار کردن به آن نیازی ندارد. برای بهبود عملکرد و صرفه جویی در فضا، می توانید با خیال راحت برنامه های استفاده نشده و از پیش بارگذاری شده را حذف نصب کنید.

این نکته بعدی ممکن است برای برخی بحث انگیز باشد: من معتقدم تا زمانی که از کلیک کردن بر روی پیوندهای ناقص خودداری کنید و از گوشه های تاریک اینترنت دوری کنید، ابزار Microsoft Defender تعبیه شده در برنامه Windows Security تنها چیزی است که برای محافظت از رایانه خود در برابر آن نیاز دارید. اکثر بدافزارهایی که در آنجا وجود دارند. در حالی که برنامه های آنتی ویروس خوبی مانند Bitdefender و Malwarebytes وجود دارند، اکثریت آنها برای آنچه ارائه می دهند هزینه بسیار زیادی دارند و فقط سرعت کامپیوتر شما را کاهش می دهند. اگر با حذف نرم افزار آنتی ویروس خود احساس راحتی نمی کنید، آن را در رایانه خود بگذارید.

زمانی که در Task Manager هستید، می‌خواهید روی برگه «Startup Apps» کلیک کنید تا ببینید رایانه‌تان با روشن کردن چه برنامه‌هایی راه‌اندازی می‌کند. شما می توانید به سادگی با محدود کردن آن لیست به کمترین تعداد برنامه، سرعت آن را افزایش دهید. در مورد فرآیند واقعی حذف هر نرم‌افزاری که نیاز ندارید، همیشه برنامه‌ها را از کنترل پنل حذف نصب کنید، زیرا این کار کمترین چیزی را که همه چیز گفته و انجام می‌شود باقی می‌ماند. اگر مدتی از ویندوز استفاده کرده اید، فایل های اشتباهی در همه جا خواهید داشت. حذف آن ها به صورت دستی امکان پذیر است، اما انجام این کار می تواند زمان بر باشد. خوشبختانه، Disk Cleanup داخلی ویندوز به شما کمک می کند تا به راحتی آن ها را به چالش بکشید.

اگر درایوهای مکانیکی قدیمی‌تری را در رایانه خود نصب کرده‌اید، خوب است که عادت کنید به طور مرتب آنها را یکپارچه سازی کنید. ابتدا برنامه داخلی Defragment and Optimize Drives را اجرا کنید و روی دکمه “بهینه سازی” کلیک کنید. بسته به اندازه هارد دیسک شما، این فرآیند ممکن است کمی طول بکشد. درایوهای SSD خود را یکپارچه سازی نکنید، زیرا عمر آنها را برای بهبود عملکرد کم یا بدون هیچ کاهشی کاهش خواهید داد.

چگونه برنامه ها، برگه ها و سایر پنجره های خود را سازماندهی کنیم

منوی جستجوی برگه برای مرورگر وب Google Chrome، که با چندین برگه باز پر شده است، در یک زاویه نزدیک روی صفحه نمایش لپ تاپ نمایش داده می شود.منوی جستجوی برگه برای مرورگر وب Google Chrome، که با چندین برگه باز پر شده است، در یک زاویه نزدیک روی صفحه نمایش لپ تاپ نمایش داده می شود.

جف دان / Engadget

آنچه را که می خواهید در مورد ویندوز 11 (یا 10) بگویید، اما واقعیت این است که با برخی از بهترین ابزارهای مدیریت پنجره که مستقیماً در یک سیستم عامل ساخته شده اند، ارائه می شود. برای سازماندهی دسکتاپ خود نیازی به دانلود هیچ نرم افزار اضافی ندارید، اما برخی تنظیمات وجود دارد که می توانید برای استفاده بیشتر از قابلیت Snap امضای آن، آن را تغییر دهید.

همانطور که قبلاً می دانید، می توانید کلیدهای Windows و Tab را به طور همزمان فشار دهید تا پنجره Task View ظاهر شود. اینجاست که می توانید دسکتاپ های مجازی اضافی اضافه کنید. اگر در حال حاضر از دسکتاپ های مجازی استفاده نمی کنید، آنها برای سازماندهی پنجره های فعال شما عالی هستند تا زمانی که می خواهید پنجره خاصی را پیدا کنید مجبور نباشید مرتباً آنها را مرتب کنید. می توانید به سرعت کلید Windows، Ctrl و کلیدهای جهت دار چپ یا راست را فشار دهید تا بین دسکتاپ ها حرکت کنید. اما برای ساده‌تر کردن کارها، به برنامه Settings بروید و به بخش Multitasking در منوی System بروید. در عنوان «رومیزی‌ها»، هر دو تنظیمات را به «در همه رایانه‌ها» تغییر دهید. اکنون می توانید از میانبر یا نوار وظیفه Alt-Tab برای جابجایی به هر برنامه در هر دسکتاپ استفاده کنید.

وقتی نوبت به مشاجره کردن برگه‌ها می‌رسد، بسیاری از آن به مرورگری که استفاده می‌کنید بستگی دارد. اگر می‌خواهید ابزارهای موجود با محبوب‌ترین گزینه‌ها را بررسی کنید، راهنمای جامعی برای سازماندهی برگه‌ها داریم. اما به عنوان یک نقطه شروع اساسی، همه بازیگران اصلی دارای ویژگی هستند که به شما امکان می دهد برگه ها را پین کنید. من از این برای باز نگه داشتن وب‌سایت‌هایی که اغلب در طول یک روز کاری بازدید می‌کنم (در مورد من، Gmail، Trello و Google Drive) همیشه و در بالای نوار برگه‌ام استفاده می‌کنم. به این ترتیب، آن برگه‌ها هرگز در میان وب‌سایت‌های بی‌شماری که ممکن است برای داستانی که می‌نویسم باز کنم، گم نمی‌شوند. علاوه بر این، در مورد Brave، مرورگری که من استفاده می کنم، می توانم از تعداد انگشت شماری میانبر صفحه کلید برای پرش سریع به آن برگه ها استفاده کنم.

در پایان، می‌خواهیم به میزان سفارشی‌سازی ویندوز در مورد سازماندهی رایانه‌تان اشاره کنیم. به عنوان یک مثال، می‌توانید روی مواردی که در نوار وظیفه قرار دارند کلیک راست کرده و منوی شروع را برای برنامه‌ها و میانبرهایی که اغلب استفاده می‌کنید در دسترس قرار دهید. با این حال، اگر می‌خواهید واقعاً تمام گزینه‌هایی را که ویندوز در آن جبهه ارائه می‌دهد، بررسی کنید، وب‌سایت‌ها دوست دارند Windows Central روش‌های دقیقی داشته باشید که یک نقطه شروع عالی هستند.

جف دان در این گزارش مشارکت داشت.

این مقاله حاوی پیوندهای وابسته است. اگر روی چنین پیوندی کلیک کنید و خریدی انجام دهید، ممکن است کمیسیون دریافت کنیم.

منبع