چانگ پنگ ژائو بنیانگذار بایننس به چهار ماه زندان محکوم شد

چانگ پنگ ژائو بنیانگذار بایننس به چهار ماه زندان محکوم شد

یک قاضی فدرال، بنیانگذار بایننس، چانگ پنگ ژائو (که اغلب با نام “CZ” شناخته می شود) را به چهار ماه زندان محکوم کرده است. مجله نیویورک تایمز. دادستان ها سه سال را توصیه کرده بودند. ژائو در ماه نوامبر به دلیل ناکامی در راه اندازی یک برنامه ضد پولشویی، به نقض قانون رازداری بانکی اعتراف کرد.

وزارت دادگستری ژائو را متهم کرد که اجازه داده است فعالیت های مجرمانه در صرافی ارز دیجیتال رشد کند. بایننس چشم خود را بر تعهدات قانونی خود در جهت کسب سود بست. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در ماه نوامبر گفت: شکست های عمدی آن به تروریست ها، مجرمان سایبری و سوء استفاده کنندگان از کودکان اجازه داد تا پول از طریق پلت فرم آن جریان یابد.

دولت بایننس را متهم کرد که از پیروی از تحریم های آمریکا امتناع کرده و تراکنش های مشکوک مربوط به مواد مخدر و مواد سوء استفاده جنسی از کودکان را گزارش نکرده است. دادستان ها در دادگاه گفتند که ژائو به کارمندان Binance گفته است که “بهتر است بخشش بخواهید تا اجازه” در حالی که به خود می بالید که اگر بایننس از قانون پیروی می کرد، “به اندازه ما امروز نبود.”

بر اساس شرایط قرارداد، بایننس موافقت کرد که ۲.۵ میلیارد دلار را از دست بدهد و ۱.۸ میلیارد دلار جریمه بپردازد. ژائو شخصاً 50 میلیون دلار به عنوان بخشی از تسویه حساب پرداخت کرد.

اگرچه اتهامات متفاوت بود، اما محکومیت ژائو به طور چشمگیری کوتاهتر از 25 سال دیگر شخصیت رمزارز سام بانکمن-فرید است که در ماه مارس دریافت کرد. SBF، همانطور که اغلب او را می شناسند، به دلیل نقشش در سکان هدایت پلتفرم ارزهای دیجیتال FTX به هفت فقره کلاهبرداری و توطئه محکوم شد.

ژائو نقش مهمی در سقوط Bankman-Fried و کاهش گسترده‌تر صنعت کریپتو در 18 ماه گذشته داشت. بنیانگذار بایننس در نوامبر 2022 توییت کرد که شرکت او دارایی های خود را در توکن واقعی FTX منحل خواهد کرد. او ضمن اشاره به «نگرانی‌های اخلاقی» و «خطرات نظارتی» گفت: «افشاگری‌های اخیر که آشکار شده‌اند». این پست‌ها نه تنها FTX بلکه به طور کلی دنیای ارزهای دیجیتال را در هم شکست. (آنها احتمالاً به جلب توجه دولت نیز کمک کردند.) هنگامی که چاه های FTX به دنبال فروپاشی سریع پلت فرم خشک شد، ژائو برای مدت کوتاهی با خرید شرکت موافقت کرد اما به سرعت از آن عقب نشینی کرد.

دادستان ها گفتند که جنایت ژائو دارای مجازات استاندارد فدرال بین 12 تا 18 ماه است، اما برای یک دوره سه ساله استدلال کرد و جنایات او را “در مقیاس بی سابقه” توصیف کرد. اما قاضی ریچارد جونز آن را متفاوت دید و او را به یک دوازدهم دوره پیشنهادی دولت محکوم کرد.

کوین مازلی، وکیل وزارت دادگستری، روز سه شنبه در دادگاه گفت: “این یک اشتباه نبود – این یک قانون نظارتی نبود.” «نقض قوانین ایالات متحده در برنامه او برای به دست آوردن هر چه بیشتر پول اتفاقی نبود. نقض قانون جزء لاینفک این تلاش بود.»

منبع