پردازنده گرافیکی Radeon RX 8000 لغو شده توسط AMD می توانست بیش از 200 واحد محاسباتی داشته باشد

پردازنده گرافیکی Radeon RX 8000 لغو شده توسط AMD می توانست بیش از 200 واحد محاسباتی داشته باشد

لطفا توجه داشته باشید که این پست با عنوان a برچسب گذاری شده است شایعه.

AMD پردازنده گرافیکی پیشرفته Navi4 را لغو کرد که می‌توانست دارای 9 موتور Shader و بیش از 200 واحد محاسباتی باشد.

رندر از پردازنده گرافیکی ناوی 4 شایعه شده، منبع: creper9000

چند ماه پیش، نشت اطلاعات در مورد پردازنده‌های گرافیکی RDNA4 در وب شروع شد، که نشان می‌دهد قوی‌ترین نسخه، معروف به Navi 4C، دارای طرح‌بندی چند تراشه‌ای از نه چیپ‌لت محاسباتی است. این شایعه اکنون در حال تأیید در کد منبع پردازنده مذکور است که ظاهراً توسط Kepler_L2 از طریق برخی داده‌کاوی کشف شده است.

شاید جالب ترین جزئیات این باشد که کد 9 موتور Shader (از 0 تا 8) را فهرست می کند که دقیقاً با شایعات قبلی مطابقت دارد. این بلافاصله به ما می گوید که AMD برنامه های بسیار جدی برای طراحی پیشرفته Navi 4 داشته است. متأسفانه، همه آنها با تصمیم برای لغو قدرتمندترین نسخه متوقف شدند.

پردازنده گرافیکی Navi 4X با نه موتور Shader، منبع: Kepler_L2

به گفته کاربر دیگری از بحث، adroc_thurston، که با طراحی Navi 4X آشناست، GPU قرار بود بیش از 200 واحد محاسباتی را بدون پرداختن به جزئیات داشته باشد. به عنوان یادآوری، پردازنده گرافیکی Navi 31 دارای حداکثر 96 واحد محاسباتی است، بنابراین RX 8900 XTX فرضی در صورت استفاده از همان چیدمان هسته می‌توانست دو برابر سریع‌تر کار کند.

البته، در حال حاضر این فقط حدس و گمان است، زیرا GPU در حال حاضر ظاهراً هرگز منتشر نخواهد شد. با این حال، این بدان معنی است که AMD برنامه های بسیار پیشرفته ای برای معماری GPU نسل بعدی دارد. این احتمال وجود دارد که برخی از این طراحی برای جانشین Navi 5 استفاده شود.

ادعایی AMD Navi 4C، منبع: قانون مور مرده است

طراحی پیشرفته Navi 4X پیشنهادی مبتنی بر Navi 4C در مجموع از 13 تا 20 چیپ‌لت شامل سه AID (Active Interposer Dies) و MID (Multimedia و I/O) استفاده می‌کرد.

علیرغم گمانه زنی ها در مورد لغو پردازنده های گرافیکی پیشرفته Navi 4 که ماه ها پیش ظاهر شد، تا به امروز، AMD هرگز در مورد شایعات گفته شده اظهار نظر نکرده یا تایید نکرده است که برنامه های سری RX 8000 بر روی بخش میان رده متمرکز است.

منبع: Kepler_L2 (انجمن های AnandTech) از طریق Wccftech



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر