لیست قیمت مادربورد، ۸ مرداد ترب

نیازهای شما به استفاده‌های شما از سیستم کنونی و آن چه که از آن انتظار دارید، بستگی دارند. برای این که کمینه‌ای برای خود تعیین کنید، سعی کنید در مادربورد جدید دست‌کم مواردی که هم‌اینک مورد استفاده قرار می‌دهید را بتوانید نصب کنید. مادربوردها همچنین بیشینه‌ای برای ظرفیت‌های رم و سرعت آن دارند. بنابراین اگر می‌خواهید مادربورد خود را تعویض کنید و همچنین می‌خواهید رم کنونی خود را نیز حفظ کنید، باید مطمئن شوید که مادربورد جدید با نوع و مقدار رمی که دارید سازگار است.

پردازنده

برای تصمیم‌گیری لازم است علاوه بر نیازتان، قیمت مادربرد و بودجه خود را نیز مد نظر داشته باشید. این قسمت، تنها جایی است که از بیرون کیس می‌توان به آن دسترسی داشت. زمانی که مادربرد درون کیس کامپیوتر قرار می‌گیرد، تنها این پورت‌ها هستند که از کیس بیرون می‌زنند و می‌توانند نمادی بیرونی از میزان قدرتمندی مادربرد باشند. چیزهایی که در پنل پشتی باید وجود داشته ‌باشد، پورت USB 3.0 به تعداد زیاد، پورت LAN و پورت‌های صدا و خروجی‌های تصویر (شامل VGA و DVI و HDMI و DisplayPort) است. در برخی مادربردهای جدید و اکثر مادربردهای قدیمی تعدادی پورت P/S2 برای وصل‌کردن ماوس و کیبورد هم وجود دارد. این پورت تقریبا منسوخ شده ‌است و با این حال، اکثر تولیدکنندگان مادربرد هنوز روی استفاده از آن اصرار دارند.

به چه سوکتی نیاز دارید؟

صفحه‌ی تنظیمات BIOS به کاربر این امکان را می‌دهد تا تنظیمات سطح پایین سخت‌افزار کامپیوتر را تغییر دهد. البته برخی تنظیمات عمومی و مشترک، مانند تنظیمات تغییر دادن BIOS جهت ترتیب بوت شدن نیز، اشاره کرد. درنهایت کمپانی اینتل در تمامی تراشه‌های مدل ۲۰۲۰ خود، BIOS را با UEFI جایگزین کرده است. شکل و اندازه مادر بورد در در سه اندازه یا سایز به بازار ارائه می شوند که به ترتیب Mini ITX ، Micro ATX و Full ATX هستند. یکی از تراشه‌های مادربورد، سوپر I/O است که دیسک‌های کمکی، صفحه کلید، ماوس و قسمت‌های سریال و چاپگر را کنترل می‌کند.

این کابل احتمالاً یک کابل با کانکتور 4 پین است که در جایی نزدیک سوکت سی‌پی‌یو قرار دارد. آن را به آرامی از جای خود بیرون بکشید تا بتوانید کل خنک‌کننده سی‌پی‌یو را جدا کنید. پیش از آن که به سی‌پی‌یو دسترسی داشته باشید، باید فن را باز کنید.

  • در این مرحله باید صفحه نگه‌دارنده را از روی سی‌پی‌یو بردارید شیوه انجام این کار بسته به نوع سوکت متفاوت است؛ اما به طور کلی یک اهرم آن را پایین نگه داشته است و احتمالاً یک پیچ نیز برای امنیت بیشتر دارد.
  • با این حال مادربردها بسته به مشخصات فنی که دارند می‌توانند برای یک سری از کاربری‌ها مناسب باشند.
  • البته لازم است علاوه بر در نظر گرفتن قطعات سخت افزاری، به برخورداری مادربرد از نسل سوم اسلات PCL Express و همچنین پشتیبانی از فناوری چند گرافیکی CrossFireX نیز توجه نمود.
  • خود پردازشگر با هیج کدام از ابزار آلات بیرونی ارتباط مستقیم ندارد و همان طور که از نامش پیداست تنها یک پردازنده‌است.

لیست قیمت مادربورد، ۸ مرداد ترب

پورت تاندربولت نیز تاکنون در چهار نسخه ارائه شده که از نسخه‌های ۱.۰ و ۲.۰ آن دیگر کاربرد ندارند و نسخه ۳.۰ و مخصوصا ۴.۰ آن هم بیشتر در مادربردهای ردهّبالا دیده می‌شود. اندازه این شیار دقیقا به اندازه شیار PCI-E x۴ است ولی مختص نصب درایوهای SSD با رابط NVMe است یعنی نمی‌توانید چیز دیگری به غیر از درایو SSD در آن نصب کنید. همچنین درایوهای SSD هم بدون واسطه قابلیت نصب در شیار PCI-E x۴ را ندارند و اگر بخواهید یک درایو SSD را در یک شیار PCI-E x۴ نصب کنید حتما به یک مبدل نیاز خواهید داشت که حتی ممکن است باعث افت سرعت درایو نیز بشود.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر