ضوابط و قوانین طراحی کتابخانه‌ شهر معمار | memarinavaz

تا به حال شده است که از مطالعه کتاب خسته شوید و احتیاج به استراحت داشته باشید؟ همه ما می دانیم که کتابخانه فضایی ساکت و به دور از هیاهو است. ما گاهی به این احتیاج داریم که با کسی حرف بزنیم، دانش خود را با بقیه تقسیم نماییم و یا چند دقیقه استراحت کنیم. برای مثال افراد محلی تاثیر بیشتری نسبت به افرادی دارند که در فاصله دورتری از کتابخانه زندگی می کنند. از طرف در دیگر در بعضی از جوامع مثلا کودکان یا افراد مسن بیشتری را می بینیم.

ضوابط و استانداردهای طراحی کتابخانه ܓܨܓ

باتوجه به چلش ها و کمبودها در زمینه تعداد و کیفیت کتابخانه ها، مجموعه حاضر با هدف تدوین ضابطه و معیار برای طراحی کتابخانه های عمومی کشور تهیه شده است. اتاق نشیمن کتابخانه عمومی باید همه نوع صندلی متناسب با هر رده سنی را برای کاربران خود حاضر کند. در اتاق نشیمن اکثر کتابخانه ها صندلی ها و مبل های مدولار، میز قهوه و چراغ های آویز نمایان می شود.

مطالعات معماری و برنامه فیزیکی کتابخانه

برای نمونه‌ می‌توانید از طراحی کتابخانه‌های مدرن موفقی مانند کتابخانه ماتسوبارا در ژاپن، بایر بلیندر در ایالات متحده آمریکا، بینهای در چین و دانشگاه لاترب برنامه فیزیکی کافه کتاب استرالیا ایده بگیرید. عمران مدرن به دنبال ایجاد فضایی نوین و هوشمند در ارتباطات ساختمانی است. در این سایت می‌توانید تمامی خدمات مورد نیاز برای پیشبرد پروژه خود را از ابتدا تا انتها بیابید. برای مثال، اگر کتابخانه‌ای است که استفاده طولانی‌مدت را تشویق می‌کند، یعنی مجموعه‌های گسترده‌ای از مواد تحقیقاتی را تشویق می‌کند، باید تعداد صندلی‌ها افزایش یابد. اگر کتابخانه مرور را تشویق کند، به عنوان مثال، آخرین مجلات یا پرفروش ترین ها، تعداد صندلی های مورد نیاز ممکن است کمتر باشد. در بیشتر موارد از نور مصنوعی یکنواخت جهت روشنایی این فضا استفاده می کنیم و باید توجه داشت که مساحت آن بر اساس تعداد کتابدار های مورد نیاز مشخص می شود.

  • معماری ماکت تاریخ است و بیانگر احوال انسان هایی که در آن زیست می کنند.
  • از تماس طراحی پایدار باید بخشی از هر برنامه کتابخانه ای باشد تا ساختمان بتواند بدون اتلاف انرژی در طول عمر خود به طور کارآمد عمل کند.
  • مطالعات اولیه یک طرح معماری شامل شناخت اصول و ضوابط طراحی و تحلیل و بررسی پارامترهای موثر در طراحی و بررسی نمونه های موردی است.
  • فهرست معمولا در ارتباط مستقيم با ميز امانت و ميز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعه ای از كتابهای مرجع عمومی يا موارد استفاده ی همگانی نيز قرار می گيرند.

در طراحی ورودی، طبق ضوابط طراحی کتابخانه ، ورودی معلول نیز باید در نظر گرفته شده و تجهیزات و امکانات لازم مانند طراحی رمپ یا بالابر نیز طراحی شود. در تدوین برنامه فیزیکی کتابخانه توجه داشته باشید که پیش بینی نیازهای جمعیت طراحی (خدمات) به مدت 20 سال شروع فرآیند طراحی کتابخانه است. این طرح به کتابخانه اجازه می دهد تا نیازهای آتی جمعیت کاربران خود را برآورده کند و به طراح اجازه می دهد تا فضای مورد نیاز برای دسته های قبلی فضاهای کتابخانه را تعیین کند. تخمین جمعیت را می توان از شهرداری های محلی، شهرستان ها، یا کمیسیون های برنامه ریزی منطقه ای جمع آوری کرد. سالن مطالعه طبق ضوابط طراحی کتابخانه ، قوانین و استاندارد های مخصوصی دارد.

بحث دیگر در پروژه کامل کتابخانهها امانت دادن کتاب ها به مراجع کنندگان است که آن را به صورت نرم افزارس انجام می دهند. بهتر است کتابخانه ها از فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم استفاده کنند تا به کارکنان کتابخانه اجازه می‌دهند تا در پشته‌ها و صندلی‌های کتابخوان بدون محدود شدن به میز مرجع پرسه بزنند، بهتر است از مراجعین در آن نقطه حمایت کنند. از تماس طراحی پایدار باید بخشی از هر برنامه کتابخانه ای باشد تا ساختمان بتواند بدون اتلاف انرژی در طول عمر خود به طور کارآمد عمل کند. در زیر چک لیستی برای اطمینان از اینکه کتابخانه های عمومی طراحی پایدار را در خود جای داده اند، آمده است.

ضوابط و قوانین طراحی کتابخانه‌ شهر معمار | memarinavaz

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر