شیر پروانه‌ ای چیست چه انواعی دارد چه کاربردهایی دارد از جه قسمتهایی ساخته شده | کسری ساران

بدنه با توجه به نوع سیال و فشار کاری و دمای سیال انتخاب می شود، از این محصول با بدنه چدن با توجه به شرایط در محیط های غیر خورنده و در دما های زیر 120 درجه سانتی گراد استفاده می کنند. ولی بدلیل وجود واشر لاستیکی (لاینر) در داخل این شیرآلات مناسب ترین دمای استفاده کمتر از 90 درجه سانتی گراد می باشد. شیر پروانه‌ای به سبک ویفری مقرون به صرفه‌ترین مدل است و بین دو فلنج لوله قرار می‌گیرد. این شیر ممکن است خارج از بدنه شیر دارای سوراخ های فلنجی باشد یا نباشد.

شیر پروانه ای (Butterfly ) DN600PN10-16

شیر های ویفری گیربکسی اصولا برای این طراحی شده اند که در مواجهه با شرایط سخت تمام نیاز ها و مواردی که از آن ها انتظار میرود را رفع کنند. شرح مشخصات فنی محصول شیر پروانه ای Butterfly Valve در جدول زیر ارائه شده است. این شیر پروانه ای قابلیت نصب در تمامی حالات (افقی، عمودی و تحت زاویه) را دارا می باشد. در این مدل شیر یک کنترلر منطقی مثل PLC برنامه ریزی می‌شود تا سیگنال فرمان باز و بسته کردن شیر را ارسال کند.

ج2- انواع شیر پروانه ای بر اساس نحوه اتصال

با اعمال فشار خط، سطح مقطع کامل صندلی تحت فشار قرار می گیرد و باعث می شود سیت تحت فشار انحرافات طبیعی دیسک را دنبال کند. شیرهای پروانه ای با جنس بدنه داکتیل دارای مقاومت عالي در مقابل سايش می شیرآلات صنعتی رشت باشد. شیرهای پروانه ای از لحاظ جنس ، نحوه اتصال و نوع عملگر یا محرک دسته بندی می شوند. به طور کلی دیسک شیر های پروانه ای با توجه به بدنه شیر به دو بخش هم مرکز و دیسک غیر هم مرکز تقسیم می شود. یک شیر پروانه ای افست سه گانه (TOV یا TOBV) غالباً در کاربردهای مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشابه شیر پروانه ای دو جابجایی طراحی می‌شود.

از شیر های پروانه ای می توان در طیف وسیعی از رسانه ها و در صنایع فرآیندی گوناگونی مانند صنایع آب و فاضلاب، ایستگاه های تقویت فشار و پمپاژ، صنایع دریایی و نیروگاه ها بهره مند شد. شیر پروانه‌ ای از نوع شیرآلات چهار زمانه می باشد که به صورت ۹۰ درجه می چرخد و باعث می شود که مسیر سیال کاملا باز و کاملا بسته ‌باشد. دلیل نامگذاری این نوع از شیر ها شباهت ساختاری آن ها به حرکت پروانه است که دیسک آن همچون بال پروانه عمل کرده و باز و بسته می شود.

  • نکته ای که باید در نصب شیرهای پروانه رعایت کرد این است که آن ها را در حالت باز باید نصب کرد تا نشیمنگاه لاستیکی در حالت بسته، مانع باز شدن شیر نشود.
  • با این حال، این مواد در برابر خوردگی مقاوم نیستند، بنابراین شما باید دریچه های پروانه ای از جنس استنلس استیل را در کاربردهای مستعد خوردگی انتخاب کنید.
  • از شیرهای پروانه ای برای قطع و وصل جریان آب استفاده می شود به عبارتی این نوع شیرها در حالت تمام باز یا تمام بسته قرار می گیرند.
  • انواع مختلف شیر پروانه ای بر اساس جنس، نحوه اتصال و انواع عملگرهای آن‌ها تقسیم‌ بندی می‌شوند.
  • اگر سیال آب باشد که خورندگی نداشته باشد از متریال چدنی استفاده می شود.

در این مدل شیرها همانند سایر شیرهای قبلی باز و بسته شدن شیر به وسیله یک اهرم فلکه‌ای انجام می‌شود. یک اهرم که از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده است، باعث چرخش دیسک و درنتیجه باز و بسته شدن شیر می شود. اگر فضا و محل اتصال خیلی بزرگ و جادار نباشد و از طرفی دیگر فشار سیال خیلی زیاد باشد،
مهندسان مجبور به استفاده از شیر فلنج دار هستند. به دلیل وجود نقاط اتصال بیشتر، دوام شیر لاگ در برابر فشار و دما بسیار بالاتر از نوع ویفری است.

شیر پروانه‌ ای چیست چه انواعی دارد چه کاربردهایی دارد از جه قسمتهایی ساخته شده | کسری ساران

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر