روسیه مقامات دولتی را از استفاده از دستگاه های اپل به دلیل نگرانی های جاسوسی ایالات متحده منع می کند

بر اساس این گزارش، مقامات روسیه شروع به ممنوعیت کارمندان دولتی از استفاده از دستگاه های اپل برای استفاده رسمی دولتی کرده اند . از روز دوشنبه، وزارت بازرگانی این کشور استفاده از آیفون را برای تمام اهداف کاری ممنوع خواهد کرد. سایر آژانس‌ها، از جمله وزارت ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه، یا قبلاً وظایف مشابهی دارند یا قصد دارند به زودی اجرای آنها را آغاز کنند. این بار گزارش می دهد که این ممنوعیت تمام محصولات اپل را در بر می گیرد. با این حال، در برخی موارد، مقامات می توانند به استفاده از آن دستگاه ها برای استفاده شخصی ادامه دهند، مشروط بر اینکه مکاتبات کاری را روی آنها باز نکنند.

اپل بلافاصله به درخواست نظر Engadget پاسخ نداد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه گذشته، این شرکت . بعدا . در آن زمان، اپل به صراحت اعلام کرد که این تصمیم در پاسخ به تهاجم بوده است، و خاطرنشان کرد که «در کنار همه مردم» که از این تهاجم آسیب دیده اند، ایستاده است.

به طور گسترده تر، این اقدام منعکس کننده تمایل دولت روسیه برای کاهش وابستگی خود به فناوری ساخت خارجی است. مانند زمان یادآور می شود، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین سال گذشته فرمانی را امضا کرد که به موسسات درگیر در “زیرساخت های اطلاعاتی حیاتی” دستور داد تا سال 2025 به نرم افزارهای توسعه یافته داخلی مهاجرت کنند.



منبع

این ممنوعیت پس از آن صورت گرفت که سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در ابتدای ژوئن ادعا کرد که یک “عملیات جاسوسی توسط سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده” شامل دستگاه های اپل را کشف کرده است. FSB گفت هزاران دستگاه آیفون، از جمله آنهایی که توسط نمایندگی های دیپلماتیک کشور در کشورهای ناتو استفاده می شود، به نرم افزار نظارتی “آلوده” شده اند. FSB در ادامه ادعا کرد – بدون نشان دادن شواهد – که اپل با اطلاعات سیگنال ایالات متحده همکاری نزدیکی داشته است تا “گستره وسیعی از ابزارهای کنترلی” را در اختیار ماموران قرار دهد. این غول فناوری این اتهامات را رد کرد و اظهار داشت: «هرگز با هیچ دولتی برای ایجاد درب پشتی برای هر محصول اپل کار نکرده است و هرگز نخواهد کرد.»