حدس می‌زنم یاد گرفتم چگونه از The Phantom Menace قدردانی کنم

حدس می‌زنم یاد گرفتم چگونه از The Phantom Menace قدردانی کنم

بیشتر از هرچیزی، جنگ ستارگان: قسمت 1 – تهدید شبح یک شیء فرهنگی جذاب است. 25 سال از زمانی که فیلم را در سینماها دیدم، و بیش از یک دهه از آخرین باری که آن را دوباره تماشا کردم می گذرد (در تلاشی بیهوده برای کمک به همسر Trekkie خود برای رسیدن به پیش درآمدها). من زمان کافی برای پردازش ناامیدی و خجالت اولیه از معرفی همسرم با جار جار بینکس داشتم. بنابراین وقتی دیزنی اعلام کرد که سه گانه پیش درآمد را به سینماها بازمی گرداند، من عملاً از دیدن دوباره آنها برای دیدن اینکه فیلم های پایانی جورج لوکاس در مقایسه با هجوم جنگ ستارگان چگونه هستند گیج شدم. رسانه ای که در دهه گذشته تجربه کرده ایم. بود تهدید فانتوم به همان بدی که یادم رفته بود؟ خوب، بله و نه.

جنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبحجنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبح

دیزنی/لوکاس فیلم

در سال 1999، من می دانستم قسمت 1 به محض اینکه به خط دوم خزیدن افتتاحیه برخورد کنیم، کمی افتضاح خواهد بود: “مالیات مسیرهای تجاری به سیستم‌های ستاره‌ای دورافتاده مورد بحث است.” واقعا جورج؟ این همان چیزی بود که طرفداران جنگ ستارگان از سال 1983 منتظر آن بودند بازگشت جدی؟ در طول این تماشای مجدد، من بیشتر از انتخاب های گیج کننده روایت غلغلک دادم: نمایش توخالی یک محاصره تجاری. تصمیم گیج کننده برای برقراری رابطه عاشقانه بین یک کودک واقعی و یک نوجوان بزرگتر؛ و پرتاب کردن جار جار بینکس برای دلجویی از بچه ها در میان دیالوگ بسیار کسل کننده.

انگار تهدید فانتوم این فیلم توسط یک بیگانه نوشته و کارگردانی شد که از اوایل دهه 80 واقعاً فیلمی ندیده بود یا درگیر هیچ جنبه ای از فرهنگ پاپ نبود. در عین حال، این دیدگاه نزدیک به بیرون بخشی از جذابیت فیلم است. دیدن جامعه ای که به آرامی کنترل یک دموکراسی ایده آلیست را به دست یک دیکتاتور تشنه قدرت از دست می دهد، یک مشکل است مقدار زیادی برای یک فیلم فانتزی با رتبه PG. با این حال، این دو پیش درآمد اول را نیز ایجاد می کند تا در کنار واکنش جهانی به 11 سپتامبر احساس پیش بینی واهمه ای داشته باشیم.

زمانی که به سال 2005 رسیدیم انتقام سیثتلمیحات به قانون میهن پرستی جورج دبلیو بوش و جنگ جهانی علیه ترور به سختی از قلم افتاد. پادم در حالی که سناتورهای همکارش اختیارات اضطراری را به پالپاتین می‌دهند، صدراعظم پالپاتین را به امپراتور تبدیل می‌کند و جمهوری کهکشانی را به امپراتوری کهکشانی تبدیل می‌کند، می‌گوید: «اینگونه است که آزادی می‌میرد، با تشویق رعد و برق.»

جنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبحجنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبح

دیزنی/لوکاس فیلم

فراتر از دسیسه های سیاسی، تهدید فانتوم پر از تصاویر زرق و برق دار است: قصر سرسبز Naboo و شهر آبزی Gungan. طراحی کشتی ها و سلاح های جدید؛ و البته تک تک لباس های پرنسس آمیدالا. خیلی خوب بود که این جلوه‌های بصری بهتر در روایت منسجم می‌شد، اما حضور آنها نشان می‌دهد که لوکاس توسط استعدادهای کلاس جهانی احاطه شده بود، مانند .

تهدید فانتوم همچنین در چند مجموعه اکشن خود به زندگی می جهد. مطمئناً، شاید مسابقه پاد کمی طولانی شود، اما حس سرعت، مقیاس و صدای مهیج در سرتاسر هنوز کاملاً هیجان‌انگیز است. (تیم صدای فیلم – گری رایدستروم، تام جانسون، شاون مورفی و جان میگلی – نامزد جایزه اسکار شدند، اما شکست خوردند. ماتریکس.)

و بله، کل مبارزه Duel of the Fates هنوز هم بی‌نظیر است. شکی نیست که تهدید فانتوم می‌توانست فیلمی قوی‌تر با دیالوگ‌های کم‌تر و توسعه شخصیت بیشتر از طریق اکشن باشد. در یک نقطه از مبارزه، همه شرکت کنندگان با موانع لیزری از هم جدا می شوند. کوی گون جین تقریباً در آرامش مدیتیشن می کند. دارث مول مانند یک شیر در قفس پرسه می زند. و Obi-Wan Kenobi به سادگی مشتاق است که به مبارزه ادامه دهد، مانند یک دانش آموز داغ که فقط می خواهد خودنمایی کند. آن سکانس بیشتر از دو ساعت باقیمانده فیلم درباره آن شخصیت ها به شما می گوید.

جنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبحجنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبح

دیزنی/لوکاس فیلم

در حالی که من در طول این تماشای مجدد به جار جار بینکس علاقه نداشتم، وجود او به عنوان یک شخصیت کاملاً CG بیش از همیشه مهم بود. جار جار که توسط احمد بست بازیگر و کمدین صداپیشگی می‌کرد، پس از اکران به‌طور دور ریخته شد و اجرایش به دور از یکپارچگی بود. اما این اولین باری بود که شاهد تبدیل شدن یک اجرای موشن کپچر به یک شخصیت کاملاً واقعی بودیم. اکنون که فناوری در فیلم ها بسیار رایج است، عملاً آن را بدیهی می دانیم.

بست گفت: “شما نمی توانید گولوم را بدون جار جار داشته باشید.” . “شما نمی توانید ناوی را در “آواتار” بدون جار جار داشته باشید. شما نمی توانید تانوس یا هالک را بدون جار جار داشته باشید. جار برای آن، و من افتخار می کنم که بخشی از آن هستم!

در سال 2017، بست نسخه گسترده ای از افکار خود را در یک موضوع توییتر ارائه کرد (): “جار جار به ایجاد گردش کار، فرآیند تکرار و تست تورنسل برای همه شخصیت‌های CGI تا به امروز کمک کرد. در برخی از روزها هنگام حرکت من، کد در زمان واقعی نوشته می‌شد. انکار جایگاه جار جار در تاریخ فیلم به معنای انکار صدها کاراکتر است. تکنسین‌های VFX، انیماتورها، کدنویس‌ها و تهیه‌کننده‌ها به افرادی مانند جان نول، راب کلمن و بسیاری از افراد دیگر که من با آنها به مدت دو سال کار کردم، پس از پایان کار عکاسی برای شما، احترام می‌گذارند.

جنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبحجنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبح

دیزنی/لوکاس فیلم

یک داستان عالی که در یک فیلم بد گیر کرده است

من بهترین راه تماشا را یاد گرفته ام تهدید فانتوم این است که جنبه‌هایی را که دوست دارم در نظر بگیرم و انتخاب‌های گیج‌کننده متعدد لوکاس را با قانون اصلی خودم جایگزین کنم. داستان آناکین اسکای واکر که از طریق قدرت محض نیرو متولد شده و به برگزیده جدای تبدیل شده است؟ جالبه! اختراع میدی کلریان برای دادن امتیاز واقعی جدی به مردم؟ این بد است، به جهنم شما! (Midi-chlorians هنوز از نظر فنی معمولی هستند، اما در رسانه های اخیر جنگ ستارگان تا حد زیادی نادیده گرفته شده اند.)

این بار، نمی‌توانستم تصور نکنم که چگونه یک داستان‌نویس طبیعی و پرانرژی‌تر با آن برخورد می‌کرد. تهدید فانتوم. مطمئناً آنها اختلافات تجاری و مالیات را پیش روی خود قرار نمی دهند. نویسنده ماهرتر، مانند آندور تونی گیلروی، می‌توانست اندیشمندانه سقوط بالقوه جمهوری را در هم ببافد. و من شرط می بندم که اکثر مردم Obi-Wan یوان مک گرگور را با نگه داشتن او از صفحه نمایش برای یک ساعت هدر نخواهند داد، در حالی که بقیه به یک ماجراجویی در مسابقه پاد می روند. (مطمئناً خوب است که او وقت بیشتری را با آناکین بگذراند!)

جنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبحجنگ ستارگان: قسمت 1 - تهدید شبح

دیزنی/لوکاس فیلم

من هنوز ندیده ام، اما تصمیم او برای شروع در میانه نبرد شمشیر نوری اوج فانتوم منیس منطقی است. خیلی از قسمت 1 زمانی که داستان واقعی آناکین اسکای واکر در مورد عاشق شدن، وسوسه شدن توسط تاریک ساید و در نهایت خیانت به اربابش باشد، کاملاً زائد به نظر می رسد.

منبع