جک دورسی مدعی است که بلوسکی «همه اشتباهاتی را که در توییتر مرتکب شده تکرار می‌کند».

جک دورسی مدعی است که بلوسکی «همه اشتباهاتی را که در توییتر مرتکب شده تکرار می‌کند».

فقط در صورتی که شکی در مورد احساس واقعی جک دورسی در مورد Bluesky وجود داشت، مدیر عامل سابق توییتر جزئیات جدیدی در مورد دلیل هیئت مدیره ارائه کرده و حساب خود را در سرویسی که به شروع کار کمک کرده بود حذف کرده است. دورسی به طور مشخص با مایک سولانا از Founders Fund انتقادات زیادی از Bluesky داشت.

در این مصاحبه، دورسی ادعا کرد که بلوسکی «به معنای واقعی کلمه تمام اشتباهاتی را که در حین اجرای توییتر مرتکب شده بود، تکرار می‌کرد». کل مکالمه طولانی و کمی پیچیده است، اما به نظر می رسد شکایات دورسی به دو موضوع خلاصه می شود:

  1. او هرگز قصد نداشت Bluesky یک شرکت مستقل با هیئت مدیره و سهام و سایر بقایای یک نهاد شرکتی باشد (Bluesky از توییتر به عنوان یک شرکت در سال 2022 خارج شد.) در عوض، برنامه او این بود که توییتر اولین مشتری باشد که از مزیت استفاده می کند. از پروتکل منبع باز Bluesky ایجاد کرد.

  2. این واقعیت که Blueksy دارای نوعی تعدیل محتوا است و گهگاه مواردی مانند استفاده از توهین‌های نژادی در نام کاربری خود دارد.

دورسی گفت: «مردم به Bluesky به عنوان چیزی برای فرار و دور از توییتر نگاه کردند. «این چیزی است که توییتر نیست، و بنابراین عالی است. و بلوسکی این خروج مردم از توییتر را دید، و این یک جمعیت بسیار بسیار معمولی بود. … اما کم کم، آنها شروع به درخواست ابزارهای اعتدال از جی و تیم کردند و مردم را اخراج کردند. و متأسفانه آن را پیگیری کردند. آن لحظه دومی بود که فکر کردم، نه. این به معنای واقعی کلمه تکرار تمام اشتباهاتی است که ما به عنوان یک شرکت مرتکب شدیم.”

دورسی همچنین تایید کرد که از Nostr، یکی دیگر از سرویس‌های غیرمتمرکز مشابه توییتر، که در میان برخی از علاقه‌مندان به رمزنگاری محبوب است و توسط یک بنیان‌گذار ناشناس اداره می‌شود، حمایت مالی می‌کند. دورسی گفت: «می‌دانم که خیلی زود است و استفاده از Nostr عجیب و غریب است، اما اگر واقعاً به مقاومت در برابر سانسور و آزادی بیان اعتقاد دارید، باید از فناوری‌هایی استفاده کنید که واقعاً این امکان را فراهم می‌کنند و از حقوق خود دفاع کنید.

بسیاری از این ها به خصوص تعجب آور نیست. اگر در چند سال گذشته نظرات عمومی دورسی را دنبال کرده باشید، او مکرراً گفته است که “گناه اصلی” توییتر این است که شرکتی است که به تبلیغ کنندگان و سایر منافع شرکت ها وابسته است. به همین دلیل او از شرکت حمایت کرد. (به طور تصادفی، دورسی هنوز هم تقریباً از ثروت شخصی خود در شرکتی که اکنون به نام X شناخته می شود سرمایه گذاری کرده است.) او همچنین به وضوح گفته است که بسیاری از پیامدهای توییتر را با اکراه ساخته است.

جای تعجب نیست که نظرات دورسی در Bluesky مورد استقبال قرار نگرفت. مهندس پروتکل Bluesky، Paul Frazee، در یک نامه گفت که توییتر قرار بود «اولین مشتری» پروتکل AT باشد، اما «ایلون آن را مستقیماً مرده» پس از اینکه شرکت را تصاحب کرد، کشت. فریزی گفت: «کل این شرکت با خرید طولانی مدت منجمد شد، و توافق به سرعت با به دست گرفتن ایلان پایان یافت. هرگز قرار نبود این اتفاق بیفتد. همچنین: فضاهای بدون تعدیل ایده مضحکی است. ما یک شبکه مشترک برای وجود فضاهای تعدیل شده رقیب ایجاد کردیم. حتی اگر کسی بخواهد یک برنامه ATProto بدون تعدیل بسازد، حدس می‌زنم می‌تواند؟ من حدس می‌زنم که برای فروشگاه‌های اپلیکیشن، تنظیم‌کننده‌ها و کاربران موفق باشید.»

در حالی که دورسی مراقب بود مستقیماً از ماسک انتقاد نکند، کمی کمتر از زمانی که می گفت ماسک می خواهد با تصاحب توییتر “نور آگاهی” را گسترش دهد، مشتاق بود. دورسی خاطرنشان کرد که در حالی که او با درخواست‌های دولت برای حذف حساب‌ها مبارزه می‌کرد، ماسک «راه دیگری» را در پیش گرفته و عموماً از آن پیروی می‌کند. دورسی می‌گوید: «ایلون به شیوه‌ای که می‌جنگد، مبارزه خواهد کرد و من از آن قدردانی می‌کنم، اما مطمئناً ممکن است به خطر بیفتد.

منبع