ایسوس “Intel Baseline Profile” را به مادربردهای Z790 خود در میان مشکلات پایداری Core i9 اضافه کرد.

ایسوس "Intel Baseline Profile" را به مادربردهای Z790 خود در میان مشکلات پایداری Core i9 اضافه کرد.

Intel Baseline Profile مشخصات مادربرد را به تنظیمات توصیه شده به طور پیش فرض تنظیم می کند

ایسوس بایوس جدیدی را منتشر کرده است که نمایه پایه اینتل را معرفی می کند که قرار است تمام تنظیمات را به تنظیمات توصیه شده اینتل به طور پیش فرض تنظیم کند. در نتیجه، انتظار می‌رود که پردازنده‌های رده بالای Core i9 عملکرد بدتری داشته باشند.

دیروز، ما به انتشار راهنمای فالکون نورث وست، فروشنده رایانه شخصی، با هدف افزایش پایداری پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم Core i9 اینتل پرداختیم. این حرکت در پاسخ به گزارش‌های متعدد کاربران مبنی بر مشکلاتی مانند خرابی‌های تصادفی، خطاهای حافظه خارج از ویدئو و مشکلات عمومی پایداری انجام می‌شود.

اصل مشکل در این است که برخی از فروشندگان مادربرد به CPU اجازه می دهند تا فراتر از مشخصات فنی کار کند، با فعال کردن محدودیت های توان سخاوتمندانه و گزینه هایی که امکان استفاده طولانی مدت با توان بالا را فراهم می کند. همچنین برخی از تنظیمات مهم به صورت پیش فرض غیرفعال شدند. این باعث شد ASUS پروفایل های جدیدی برای رسیدگی به این مشکلات ایجاد کند.

سفت‌افزار جدید اکنون برای مادربرد ROG Maximus Z790 Hero منتشر شده است که پروفایل پایه اینتل را اضافه می‌کند که گفته می‌شود محدودیت‌های قدرت را کاهش می‌دهد و ثبات بازی‌ها را بهبود می‌بخشد.

نمایه پایه جدید اینتل در ASUS Z790 ROG Maximus Hero، منبع: ASUS

با توجه به اسکرین شات های به اشتراک گذاشته شده توسط HXL، نمایه جدید تنظیمات زیر را تغییر می دهد. ASUS MultiCore Enhancements اکنون تمام محدودیت‌ها را اعمال می‌کند، در حالی که SVID Behavior از گزینه ایمنی اینتل استفاده می‌کند. IA CEP و SA CEP (Current Excursion Protection) نیز فعال خواهند شد. این تنظیمات مشابه آنچه Falcon NW پیشنهاد کرده است.

تنظیمات پروفایل پایه اینتل، منبع: HXL

پیش‌بینی می‌شود که معرفی تنظیمات جدید بر عملکرد پردازنده‌های پیشرفته مانند Core i9-14900KS تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در تست چند هسته‌ای Cinebench R23، پیش‌بینی می‌شود که Core i9-14900KS، پردازنده‌ی دسکتاپ پرچم‌دار اینتل، عملکرد خود را از 40998 به 35851 امتیاز کاهش دهد که کاهشی 12.6 درصدی است.

Core i9-14900KS قبل و بعد از اعمال نمایه پایه، منبع: HXL

مطمئنا، گنجاندن گزینه‌های خاصی در بایوس اغلب توسط کاربران انتظار می‌رود، و این گیج کننده است که چرا ایسوس برای پیاده‌سازی این گزینه خاص اینقدر طول کشیده است. اگرچه اینتل رسماً در این مورد اظهار نظر نکرده است، آنها ممکن است نقشی در متقاعد کردن ASUS برای اتخاذ این تنظیمات داشته باشند.

برای توسعه دهندگانی که از Unreal Engine استفاده می کنند، مشکلات پایداری یک سردرد قابل توجه بوده است. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، از ایسوس برای افزودن این گزینه ها قدردانی کرد. با این حال، در دسترس بودن سیستم عامل به طور خودکار مشکل را حل نمی کند، زیرا کاربران هنوز باید فرآیند فلش کردن سیستم عامل جدید را انجام دهند، که همیشه مورد علاقه همه کاربران نیست.

منبع: ایسوس، HXL



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر