اتحادیه اروپا در حال بررسی سیاست های انتخاباتی متا است

اتحادیه اروپا در حال بررسی سیاست های انتخاباتی متا است

اتحادیه اروپا رسما تحقیقات قابل توجهی را در مورد متا به دلیل عدم موفقیت در حذف اطلاعات نادرست انتخاباتی آغاز کرده است. در حالی که بیانیه کمیسیون اروپا به صراحت به روسیه اشاره نمی کند، متا به Engadget تأیید کرد که تحقیقات اتحادیه اروپا کمپین Doppelganger این کشور را هدف قرار می دهد، یک عملیات اطلاعات نادرست آنلاین که تبلیغات طرفدار کرملین را پیش می برد.

بلومبرگمنابع همچنین گفتند که این تحقیقات بر روی عملیات اطلاعات نادرست روسیه متمرکز شده است و آن را به عنوان یک سری تلاش برای تکرار ظاهر منابع خبری سنتی و در عین حال تولید محتوایی که به نفع سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است، توصیف کردند.

این تحقیقات یک روز پس از آن صورت می گیرد که فرانسه اعلام کرد 27 کشور از 29 کشور عضو اتحادیه اروپا قبل از انتخابات پارلمانی اروپا در ژوئن هدف تبلیغات آنلاین طرفدار روسیه قرار گرفته اند. روز دوشنبه، ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه از پلتفرم‌های اجتماعی خواست تا وب‌سایت‌هایی را که «در عملیات مداخله خارجی شرکت می‌کنند» مسدود کنند.

یکی از سخنگویان متا به Engadget گفت که این شرکت پیشرو در افشای کمپین Doppelganger روسیه بوده است و اولین بار در سال 2022 آن را مورد توجه قرار داده است. این شرکت گفت که از آن زمان تاکنون ده ها هزار دارایی شبکه را مورد بررسی، مختل و مسدود کرده است. مالک فیس‌بوک و اینستاگرام می‌گوید برای نظارت بر شبکه همچنان در حالت هشدار قرار دارد، در حالی که ادعا می‌کند Doppelganger برای ایجاد موفقیت‌آمیز مخاطبان ارگانیک برای اخبار جعلی طرفدار پوتین تلاش کرده است.

مارک زاکربرگ در حین ارائه اصلی شرکت روی صحنه.  نمای نمایه از سمت چپ او.مارک زاکربرگ در حین ارائه اصلی شرکت روی صحنه.  نمای نمایه از سمت چپ او.

متا

رئیس کمیسیون اروپا گفت که پلتفرم‌های متا، فیس‌بوک و اینستاگرام، ممکن است قانون خدمات دیجیتال (DSA) را نقض کرده باشند، قانونی که در سال 2022 تصویب شد و اتحادیه اروپا را قادر می‌سازد تا پلتفرم‌های اجتماعی را تنظیم کند. این قانون به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد، در صورت لزوم، جریمه‌های سنگینی را برای شرکت‌های متخلف اعمال کند – تا شش درصد از گردش مالی سالانه جهانی یک شرکت، که به طور بالقوه نحوه عملکرد شرکت‌های اجتماعی را تغییر می‌دهد.

متا در بیانیه‌ای به Engadget گفت: «ما یک فرآیند کاملاً تثبیت شده برای شناسایی و کاهش خطرات روی پلتفرم‌های خود داریم. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر این کار هستیم.»

تحقیقات EC «سیاست‌ها و اقدامات متا در رابطه با تبلیغات فریبنده و محتوای سیاسی در سرویس‌های آن» را پوشش خواهد داد. همچنین به «عدم دسترسی به گفتمان مدنی و ابزار نظارت بر انتخابات در زمان واقعی شخص ثالث قبل از انتخابات پارلمان اروپا» می‌پردازد.

مورد دوم به بی اعتباری متا از ابزار CrowdTangle خود اشاره دارد، که محققان و راستیاب‌کنندگان سال‌ها از آن برای مطالعه نحوه انتشار محتوا در فیسبوک و اینستاگرام استفاده کردند. ده‌ها گروه در ماه گذشته نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند و گفتند که تعطیلی برنامه‌ریزی شده متا در جریان انتخابات حیاتی جهانی 2024 تهدیدی مستقیم برای یکپارچگی انتخابات جهانی است.

متا به Engadget گفت که CrowdTangle تنها کسری از داده‌های در دسترس عموم را ارائه می‌کند و به عنوان یک ابزار نظارت بر انتخابات تمام عیار فاقد آن است. این شرکت می گوید که در حال ساخت ابزارهای جدید بر روی پلتفرم خود است تا داده های جامع تری را در اختیار محققان و سایر طرف های خارجی قرار دهد. این شرکت می‌گوید در حال حاضر شرکای اصلی بررسی حقایق شخص ثالث را برای کمک به شناسایی اطلاعات نادرست وارد می‌کند.

با این حال، با انتخابات اروپا در ژوئن و انتخابات حیاتی ایالات متحده در نوامبر، متا بهتر است اگر می‌خواهد ابزارها در زمانی که بیشترین اهمیت را دارد کار کنند، روی API جدید خود حرکت کند.

EC 5 روز کاری به متا مهلت داد تا به نگرانی‌های خود پاسخ دهد، قبل از اینکه این موضوع را تشدید کند. فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا نوشت: «این کمیسیون ابزارهایی را برای محافظت از شهروندان اروپایی در برابر اطلاعات نادرست و دستکاری هدفمند توسط کشورهای ثالث ایجاد کرده است. “اگر به نقض قوانین مشکوک باشیم، اقدام می کنیم.”

منبع