هنرمندان از عدم شفافیت اپل در مورد داده های Apple Intelligence انتقاد می کنند

هنرمندان از عدم شفافیت اپل در مورد داده های Apple Intelligence انتقاد می کنند

در اواخر امسال، میلیون‌ها دستگاه اپل، Apple Intelligence را اجرا می‌کنند، برداشت کوپرتینویی از هوش مصنوعی مولد که، در میان چیزهای دیگر، به افراد اجازه می‌دهد تصاویر را از پیام‌های متنی ایجاد کنند. اما برخی از اعضای جامعه خلاق از آنچه که می گویند عدم شفافیت شرکت در مورد اطلاعات خامی است که مدل هوش مصنوعی را که این امر را ممکن می سازد، ناراضی هستند.

جان لام، هنرمند بازی‌های ویدیویی و فعال حقوق سازندگان مستقر در ونکوور، به Engadget گفت: «ای کاش اپل به شیوه‌ای شفاف‌تر برای مردم توضیح می‌داد که چگونه داده‌های آموزشی خود را جمع‌آوری می‌کنند. “من فکر می کنم اعلام آنها نمی تواند در زمان بدتر باشد.”

خلاقان در طول تاریخ برخی از وفادارترین مشتریان اپل بوده اند، شرکتی که بنیانگذار آن به طور مشهور آن را در «تقاطع فناوری و هنرهای آزاد» قرار داده است. اما عکاسان، هنرمندان مفهومی و مجسمه سازانی که با Engadget صحبت کردند، گفتند که از سکوت نسبی اپل در مورد نحوه جمع آوری داده ها برای مدل های هوش مصنوعی خود ناامید شده اند.

هوش مصنوعی مولد فقط به اندازه داده هایی است که مدل های آن آموزش دیده اند. برای این منظور، اکثر شرکت‌ها تقریباً هر چیزی را که در اینترنت پیدا کرده‌اند، دریافت کرده‌اند، رضایت یا غرامت محکوم شده است. نزدیک به 6 میلیارد تصویر مورد استفاده برای آموزش چندین مدل هوش مصنوعی نیز از LAION-5B، مجموعه ای از تصاویر حذف شده از اینترنت، تهیه شده است. در مصاحبه با فوربسدیوید هولز، مدیر عامل Midjourney، گفت که مدل‌های این شرکت بر روی «فقط یک صفحه بزرگ از اینترنت» آموزش دیده‌اند و «واقعاً راهی برای دریافت صد میلیون تصویر و دانستن اینکه از کجا آمده‌اند، وجود ندارد. ”

هنرمندان، نویسندگان و موزیسین‌ها شرکت‌های مولد هوش مصنوعی را متهم کرده‌اند که آثارشان را مجانی می‌کشند و از آن سود می‌برند، که منجر به بیش از ده‌ها پرونده قضایی تنها در سال ۲۰۲۳ شد. ماه گذشته، لیبل‌های موسیقی بزرگ از جمله یونیورسال و سونی از تولیدکنندگان موسیقی هوش مصنوعی Suno و Udio، استارت‌آپ‌هایی با ارزش صدها میلیون دلار، به دلیل نقض حق چاپ شکایت کردند. شرکت‌های فناوری – از قضا – هم از اقدامات خود دفاع کرده‌اند و هم با ارائه‌دهندگان محتوا، از جمله ناشران اخبار، قراردادهای صدور مجوز منعقد کرده‌اند.

برخی از خلاقان فکر می کردند که اپل ممکن است بهتر عمل کند. لام گفت: «به همین دلیل بود که می‌خواستم کمی از این شک به آنها کمک کنم. من فکر می‌کردم که آنها به گونه‌ای متفاوت به گفتگوی اخلاقی برخورد کنند.»

در عوض، اپل اطلاعات بسیار کمی در مورد منبع داده های آموزشی برای Apple Intelligence فاش کرده است. در پستی که در وبلاگ تحقیقاتی یادگیری ماشین شرکت منتشر شد، این شرکت نوشت که، درست مانند سایر شرکت‌های مولد هوش مصنوعی، داده‌های عمومی را از وب باز با استفاده از AppleBot، خزنده وب هدفمند خود، جمع‌آوری می‌کند، چیزی که مدیران آن نیز در مورد آن گفته‌اند. صحنه. جان جیاناندریا، رئیس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اپل نیز گفته است که “مقدار زیادی از داده های آموزشی در واقع توسط اپل ایجاد شده است” اما به جزئیات آن اشاره نکرد. و اپل همچنین قراردادهایی را با Shutterstock و Photobucket برای مجوز تصاویر آموزشی امضا کرده است، اما به طور عمومی این روابط را تایید نکرده است. در حالی که Apple Intelligence سعی می‌کند با استفاده از پردازش روی دستگاه و محاسبات ابری سفارشی، تحسین برانگیز را برای رویکرد ظاهراً متمرکز بر حریم خصوصی به دست آورد، به نظر می‌رسد که اصولی که مدل هوش مصنوعی آن را تشکیل می‌دهد با رقبا تفاوت چندانی ندارد.

اپل به سوالات خاصی از Engadget پاسخ نداد.

در ماه مه، اندرو لیونگ، هنرمند لس آنجلسی که روی فیلم‌هایی مانند پلنگ سیاه، شیر شاه و مولانوی در شهادت خود در برابر مجمع ایالتی کالیفرنیا درباره تأثیرات هوش مصنوعی بر صنعت سرگرمی، هوش مصنوعی مولد را «بزرگترین سرقت در تاریخ عقل بشر» خواند. لئونگ در مصاحبه‌ای گفت: «من می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که وقتی از اصطلاح «در دسترس عموم» استفاده می‌کنند، این اصطلاح از بین نمی‌رود. “این به طور خودکار به استفاده منصفانه ترجمه نمی شود.”

لئونگ گفت: همچنین برای شرکت‌هایی مانند اپل مشکل‌ساز است که فقط زمانی که مدل‌های هوش مصنوعی را در مورد داده‌هایی که با آن‌ها موافقت نکرده‌اند آموزش داده‌اند، گزینه انصراف را ارائه دهند. ما هرگز نخواستیم که بخشی از آن باشیم.» اپل به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد از خراشیدن توسط AppleBot برای داده‌های آموزشی Apple Intelligence انصراف دهند – این شرکت می‌گوید به robots.txt احترام می‌گذارد، فایل متنی که هر وب‌سایتی می‌تواند میزبان آن باشد تا به خزنده‌ها بگوید دوری کنند – اما این در بهترین حالت تریاژ خواهد بود. مشخص نیست که AppleBot از چه زمانی شروع به خراش دادن وب کرد و یا اینکه چگونه ممکن است قبل از آن کسی از این کار انصراف داده باشد. و از نظر فناوری، این یک سوال باز است که چگونه یا آیا می‌توان به درخواست‌های حذف اطلاعات از مدل‌های تولیدی پاسخ داد.

این احساسی است که حتی وبلاگ‌هایی که هدفشان طرفداران اپل است نیز تکرار می‌شود. فدریکو ویتیچی، موسس و سردبیر اپل می‌نویسد: «این ناامیدکننده است که ببینیم اپل مجموعه‌ای از ویژگی‌های قانع‌کننده (که من واقعاً می‌خواهم برخی از آنها را امتحان کنم) با روش‌هایی که بهتر از بقیه صنعت نیستند، ناامیدکننده است. وبلاگ علاقه مندان MacStories.

آدام بین، مجسمه ساز ساکن لس آنجلس که شبیه استیو جابز را برای درخواست کنید در سال 2011، به مدت 25 سال به طور انحصاری از محصولات اپل استفاده کرده است. اما او گفت که عدم تمایل شرکت به صریح بودن با منبع داده های آموزشی Apple Intelligence او را ناامید کرده است.

او به Engadget گفت: «من به طور فزاینده ای با اپل عصبانی می شوم. “شما باید به اندازه کافی آگاه و زرنگ باشید تا بدانید چگونه از آموزش هوش مصنوعی اپل انصراف دهید، و سپس باید به یک شرکت اعتماد کنید تا به خواسته های شما احترام بگذارد. به علاوه، تنها چیزی که می توانم ببینم به عنوان گزینه ای برای انصراف ارائه می شود این است که به علاوه آموزش هوش مصنوعی آنها با داده های شما.”

کارلا اورتیز، تصویرگر ساکن سانفرانسیسکو، یکی از شاکیان شکایتی در سال 2023 علیه Stability AI و DeviantArt، شرکت‌هایی است که به ترتیب پشت سر مدل‌های تولید تصویر Stable Diffusion و DreamUp، و Midjourney هستند. او در یک تاپیک ویروسی X درباره Apple Intelligence نوشت: «نکته اصلی این است که ما می دانیم (که) برای عملکرد هوش مصنوعی مولد به همان شکلی که هست، (آن) به بیش از حد گسترده و نقض حقوق خصوصی و فکری متکی است. این موضوع برای همه شرکت‌های هوش مصنوعی (تولیدکننده) صادق است، و از آنجایی که اپل این فناوری را در گلوی ما قرار می‌دهد، مهم است که به یاد داشته باشیم که آنها استثنا نیستند.

خشم علیه اپل همچنین بخشی از احساس بزرگ خیانت در میان متخصصان خلاق نسبت به شرکت‌های فناوری است که برای انجام کارهایشان به ابزارهایشان وابسته هستند. در ماه آوریل، یک بلومبرگ گزارش فاش کرد که Adobe که فتوشاپ و چندین برنامه دیگر را توسط هنرمندان، طراحان و عکاسان استفاده می‌کند، از تصاویری با منبع مشکوک برای آموزش Firefly استفاده می‌کند، مدل تولید تصویر خود که ادوبی ادعا می‌کند از نظر اخلاقی آموزش دیده است. و در اوایل این ماه، این شرکت مجبور شد شرایط خدمات خود را به روز کند تا مشخص کند که پس از خشم مشتریان از محتوای مشتریان خود برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد استفاده نخواهد کرد. لام گفت: «کل جامعه خلاق توسط تک تک شرکت‌های نرم‌افزاری مورد خیانت قرار گرفته است. برای او امکان پذیر نیست که به طور کامل از محصولات اپل دور شود، او در تلاش است تا از آن بکاهد – او قصد دارد آیفون خود را برای یک Light Phone III رها کند.

Beane می‌گوید: «من فکر می‌کنم این احساس رو به رشدی وجود دارد که اپل در حال تبدیل شدن به مانند بقیه آنها است. یک شرکت غول‌پیکر که سود نهایی خود را بر زندگی افرادی که از محصولشان استفاده می‌کنند، اولویت می‌دهد.»

این مقاله حاوی پیوندهای وابسته است. اگر روی چنین پیوندی کلیک کنید و خریدی انجام دهید، ممکن است کمیسیون دریافت کنیم.

منبع