هزاران کارت مرجع AMD Radeon RX 7900 XTX ممکن است تحت تأثیر مشکل هات اسپات GPU 110 درجه سانتیگراد قرار بگیرند.


انتظار می رود AMD بیانیه ای صادر کند. یکپارچه‌سازهای سیستم قبلاً صدها کارت Radeon RX 7900 XTX MBA را برگردانده‌اند

روزنامه نگاری تحقیقی آلمانی ادامه دارد. ایگور والوسک از Igor’sLAB یک پست طولانی دارد که وضعیت فعلی کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX و مشکلات حرارتی آنها را توضیح می‌دهد.

طراحی MBA Radeon RX 7900 XTX AMD

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، انتظار می رفت که AMD دیروز بیانیه ای صادر کند، چیزی که ایگور منتظر آن بود. با این حال، این اتفاق نیفتاد و او را مجبور کرد که آخرین یافته ها را به اشتراک بگذارد. مشکل درگیری حرارتی کارت های XTX مرجع اکنون به محفظه بخار منتقل شده است. در ایمیلی که یکی از مشتریان آسیب دیده (یکپارچه ساز سیستم) از AMD دریافت کرد، می دانیم که قرار بود دیروز بیانیه رسمی AMD ارائه شود:

مشکل از قبل بیش از دو هفته است که شناخته شده است و بین AMD و توزیع کننده ها (داخلی) در میان گذاشته شده است. نحوه اطلاع رسانی دقیق مشکل به مشتری نهایی هنوز نهایی نشده است. … بیانیه AMD در ابتدا قرار بود در 3 ژانویه 2023 در ساعت 6 بعد از ظهر CET ارائه شود، اما به تعویق افتاد.

[..] همانطور که فرض می شود، علت محفظه اواپراتور است… چندین دسته تحت تاثیر قرار می گیرند. در حال حاضر 4-6 دسته و هزاران کارت گرافیک فرض شده است. فقط کارت های MBA تحت تأثیر قرار می گیرند.

– نقل قول از ایمیل یکپارچه سیستم AMD

همانطور که گفته شد، یکپارچه‌سازها قبلاً صدها کارت از جمله کارت‌هایی را که قبلاً در سیستم‌های کامل مونتاژ شده بودند، برگردانده‌اند. کارت های برگشتی شامل همه کارت های شرکای هیئت مدیره AMD (اما فقط کارت های MBA) بود.

AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor Chamber، منبع: AMD

توجه به این نکته بسیار مهم است که مشکل فقط مدل RX 7900 XTX و فقط طراحی مرجع AMD (ساخته شده توسط AMD/MBA) را تحت تأثیر قرار می دهد. این مشکل روی هیچ یک از کارت های سفارشی که از راه حل های خنک کننده غیر مرجع استفاده می کنند تأثیر نمی گذارد. علاوه بر این، مدل مرجع RX 7900 XT با پردازنده گرافیکی Navi 31 نیز تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

[…] فقط محفظه بخار محدود RX 7900 XTX آنقدر مشکل اساسی است که نیاز به RMA دارد. این به این دلیل است که نه تنها دمای هات اسپات، بلکه مخزن ذخیره نیز می تواند تا 110 درجه سانتیگراد گرم شود و بنابراین بسیار بالاتر از حد مجاز دمای کار می کند.

– ایگور والوسک

باید توجه داشت که AMD تمایل دارد تولید کارت های مرجع را بر طرح های شریک در هفته های اولیه برای هر راه اندازی Radeon اولویت دهد. به همین دلیل است که ما شاهد تعداد کمی کارت های سفارشی در دسترس و حتی مدل های کمتری هستیم که معرفی می شوند. با معرفی هزاران کارت مرجع به بازار، AMD خود را در تنگنا قرار می‌دهد که چگونه این وضعیت را مدیریت کند، به خصوص که طرح‌های مرجع توسط شرکای هیئت مدیره نیز فروخته می‌شوند.

AMD اکنون به مشتریان آسیب‌دیده، احتمالاً افراد و شرکای کانال، مبادله یا بازپرداخت ارائه می‌کند، گفته می‌شود که این مشکل اکنون روی «چند دسته» تأثیر می‌گذارد که می‌تواند شامل هزاران کارت باشد. امیدواریم AMD به زودی شرایط را توضیح دهد و اگر واقعاً این کارت ها نیاز به جایگزینی داشته باشند، در سریع ترین زمان ممکن ارائه شود.

به روز رسانی: AMD بیانیه کوتاهی صادر کرد و در نهایت اذعان کرد که مشکلی در طراحی خنک کننده مرجع وجود دارد:

ما در حال تلاش برای تعیین علت محدودیت عملکرد غیرمنتظره کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX هستیم. بر اساس مشاهدات ما تا به امروز، ما معتقدیم که این مشکل به محلول حرارتی مورد استفاده در طراحی مرجع AMD مربوط می شود و در تعداد محدودی از کارت های فروخته شده رخ می دهد. ما در حال تلاش برای حل این مشکل برای کارت های آسیب دیده هستیم. مشتریانی که این محدودیت غیرمنتظره را تجربه می کنند باید تماس بگیرند پشتیبانی AMD.

منبع: Igor’sLAB





منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر