نمونه مهندسی Intel Core i9-13900K که در بازی ها آزمایش شده است، بهبود در حداقل نرخ فریم را نشان می دهد.

Intel Core i9-13900K در مقابل Core i9-12900KF، منبع: ExtremePlayer (Bilibili)

پلتفرم تست مبتنی بر مادربرد ASUS ROG Z690 Extreme مجهز به 32 گیگابایت حافظه DDR5-6400 است. این سیستم دارای کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3090 Ti SUPRIM X است که به منبع تغذیه 1500 وات متصل است.

اینتل Raptor Lake در بازی سریعتر است

منبع: ExtremePlayer @ Bilibili، @harukaze5719







منبع

ExtremePlayer داده های معیار بیشتری را در مورد پردازنده آینده Raptor Lake اینتل به اشتراک می گذارد.

همچنین بحث مصرف انرژی بیشتر در بازی ها وجود دارد. اوج مصرف CPU تقریبا در هر سناریویی بالاتر است. در واقع از 3 وات کمتر تا 44 وات مصرف بیشتر متغیر است، اما اکثر بازی ها صرف نظر از وضوح، مصرف بالاتری را نشان می دهند.

اینتل به احتمال زیاد سری سیزدهمین نسل دسکتاپ Core خود را در ماه سپتامبر معرفی خواهد کرد که در ماه اکتبر در دسترس خواهد بود. این بدان معنی است که ما هنوز بیش از 2 ماه تا عرضه فاصله داریم و ممکن است این داده ها به طور کامل عملکرد محصول نهایی را منعکس نکند.

بررسی کننده سخت افزار اخیراً نمونه ای از پردازنده مرکزی Intel 13th Core را خریداری کرده است. این پردازنده دارای 24 هسته و 32 رشته با محدودیت قدرت قفل نشده است، که اساساً به این معنی است که CPU سری K آینده است. با این حال، این یک پردازنده خرده فروشی نیست، بلکه یک نمونه صلاحیت است که باید عملکرد تقریباً یکسانی را با نسخه ای که به زودی منتشر می شود ارائه دهد.

نمونه CPU اینتل Raptor Lake تقریباً در همه آزمایشات عملکرد بهتری را ارائه می دهد. بزرگترین دستاوردها را می توان در بنچمارک های محدود به CPU (مانند 3DMark Physics) یا حداقل نرخ فریم مشاهده کرد که بسته به وضوح بین 11٪ تا 28٪ افزایش یافته است. همان داده‌ها توسط @harukaze که آن‌ها را بر اساس وضوح و حداکثر، متوسط ​​و حداقل نرخ فریم گروه‌بندی کرد، گردآوری شد. در رزولوشن 1080p، که توسط بازبینان برای تست‌های بازی CPU ترجیح داده می‌شود، نمونه Core i9-13900K ادعا شده به طور متوسط ​​4.46 درصد سریع‌تر است.

Intel Core i9-13900K vs Core i9-12900KF، منبع: @harukaze5719

منتقدی که اکنون منتشر شده است، بخش دوم بررسی خود را دارد که اکنون بر عملکرد بازی تمرکز دارد. این پردازنده در تعدادی بازی از جمله Horizon-Zero Dawn، Red Dead Redemption 2، FarCry 6، Forza Horizon 5، Monster Hunter: Rise و PUBG آزمایش شده است. همچنین معیارهایی برای تست های Final Fantasy Endwalker، CSGO و 3DMark Timespy و Firestrike وجود دارد.

Intel Core i9-13900K در مقابل Core i9-12900KF، منبع: ExtremePlayer (Bilibili)

در تست های مصنوعی که چند روز پیش منتشر شد، Core i9-13900K در برابر پردازنده Core i9-12900KF قرار گرفته است. در آن آزمایش‌ها، نمونه Raptor Lake توانست در آزمایش‌های مشابه، امتیازی حدود 10 درصد در تک هسته‌ای و بیش از 35 درصد در چند هسته‌ای بهتر از CPU Alder Lake در آزمایش‌های مشابه کسب کند. اگرچه هر دو پردازنده بر اساس یک گره هستند و برای یک پلتفرم طراحی شده‌اند، افزایش عملکرد چند رشته‌ای عمدتاً از تعداد هسته‌های بالاتر (اکنون دارای 16 هسته کارآمد) ناشی می‌شود. در عین حال، عملکرد تک هسته‌ای بالاتر از فرکانس‌های بالاتری نسبت به آنچه Raptor Lake به دست می‌آورد (حدود 5.5 گیگاهرتز) ناشی می‌شود.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر