ناشران موسیقی Spotify را به “طرح اشتراک طعمه و سوئیچ” متهم کردند

ناشران موسیقی Spotify را به "طرح اشتراک طعمه و سوئیچ" متهم کردند

Spotify بار دیگر خشم صنعت موسیقی را برانگیخته است. انجمن ملی ناشران موسیقی از کمیسیون تجارت فدرال خواسته است تا اضافه شدن محتوای کتاب صوتی توسط سرویس پخش را به همه برنامه های اشتراک پولی خود بررسی کند. به گفته FTC این گروه، اقدامات اخیر Spotify بخشی از “طرح افزایش سود از طریق فریب مصرف کنندگان و فریب دادن سیستم حق امتیاز موسیقی” است.

این نیاز به پیشینه ای دارد. در نوامبر 2023، Spotify اعلام کرد که به عنوان بخشی از تمام برنامه های اشتراک Premium خود را شامل می شود. چند ماه بعد، این شرکت با ارائه همان تعداد ساعت گوش دادن به مبلغ 10 دلار در ماه، رونمایی کرد. سازمان ناشران ادعا می‌کند که Spotify مبتنی بر ارائه آن محتوای کتاب صوتی اضافی است و مشتریانی که پرداخت می‌کنند به‌طور خودکار برای سرویسی که انتخاب نکرده‌اند هزینه دریافت می‌کنند و نمی‌توانند بدون تغییر به تجربه شنیداری رایگان و با پشتیبانی آگهی از آن انصراف دهند. .

و درآمد اضافی ناشی از هزینه‌های اشتراک Premium بالاتر ممکن است نصیب آهنگسازان نشود. طبق شکایت FTC، Spotify در اولین سال اجرای این برنامه‌های Premium جدید، حدود 150 میلیون دلار حق امتیاز موسیقی پرداخت خواهد کرد.

نامه NMPA تا آنجا پیش می‌رود که طرح جدید فقط کتاب صوتی را «شکل» می‌نامد که «صرفاً وجود دارد تا به Spotify اجازه دهد ادعا کند که محتوای کتاب‌های صوتی به‌طور قابل‌توجهی و به‌طور مستقل جنبه ارزشمندی از طرح Premium «بسته» آن است، به عنوان دسترسی به کتاب صوتی. این طرح با همان محتوای کتاب صوتی و موسیقی، فقط 1 دلار کمتر از طرح Premium هزینه دارد.”

در این مرحله اولیه، سخت است که بگوییم آیا این مشکل بر Spotify تأثیر می گذارد یا خیر. هم هنرمندان و هم ناشران به طور معمول از اکوسیستم استریمینگ در کل و به ویژه Spotify به خاطر خلاقیت های پشت این موسیقی انتقاد می کنند.

منبع