ناسا و بوئینگ می گویند فضانوردان استارلاینر سرگردان نیستند، اما چند هفته دیگر در ایستگاه فضایی بین المللی خواهند بود.

ناسا و بوئینگ می گویند فضانوردان استارلاینر سرگردان نیستند، اما چند هفته دیگر در ایستگاه فضایی بین المللی خواهند بود.

ناسا و بوئینگ قصد دارند چند هفته آینده را برای انجام آزمایشات روی زمین به منظور درک بهتر مسائل مربوط به پیشرانه های فضاپیمای استارلاینر قبل از دادن مجوز به خدمه خود برای پرواز به زمین بگذرانند. اما، مقامات در بعد از ظهر جمعه اصرار داشتند که فضانوردان بوچ ویلمور و سونی ویلیامز در ایستگاه فضایی بین‌المللی «سرگردان» نیستند. استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، گفت: «ما برای بازگشت به خانه عجله نداریم.

استارلاینر از 6 ژوئن به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده است تا در مجموع آزمایش پروازی 10 روزه انجام شود. با این حال، در طول نزدیک شدن به آزمایشگاه مداری، سفینه با پنج پیشران خود با مشکلاتی مواجه شد و به نظر می‌رسد که نشت هلیوم بدتر شده است. ناسا و بوئینگ از آن زمان برای ارزیابی این مسائل با یکدیگر همکاری می کنند. در روز جمعه، نمایندگان این دو گفتند که هنوز تاریخی برای پرواز برگشت تعیین نکرده‌اند و در عوض منتظر خواهند ماند تا آزمایش‌های زمینی کامل شود و همه آنالیزها انجام شود. انتظار می‌رود اولین آزمایش‌های رانشگر، که در محدوده موشکی White Sands در نیومکزیکو انجام شود، از روز سه‌شنبه آغاز شود.

در ابتدا گفته شد که استارلاینر به دلیل محدودیت‌هایی که در باتری‌هایش وجود دارد، تنها حداکثر تا 45 روز می‌تواند در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو بگیرد، اما استیچ در طول کنفرانس گفت که این باتری‌ها توسط ایستگاه فضایی شارژ می‌شوند، بنابراین می‌توان این مدت را تمدید کرد. استیچ گفت: «می‌خواهم خیلی واضح بگویم که بوچ و سونی در فضا سرگردان نیستند. “برنامه ما این است که به بازگرداندن آنها در Starliner ادامه دهیم و آنها را در زمان مناسب به خانه برگردانیم.”

به گفته مقامات، استارلاینر در حین لنگر انداختن عملکرد خوبی دارد و این کشتی همچنان می تواند به عنوان قایق نجات برای بازگرداندن فضانوردان به خانه در صورت لزوم در مواقع ضروری استفاده شود. مارک ناپی، معاون و مدیر برنامه برنامه خدمه تجاری بوئینگ، اظهارات استیچ را تکرار کرد و گفت: «ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی گیر نکرده‌ایم، خدمه در خطر نیستند و وقتی تصمیم می‌گیریم Suni و Butch را بیاوریم خطری افزایش نمی‌یابد. بازگشت به زمین.”

منبع