معرفی و مقایسه انواع کارت گرافیک و ویژگی های آنها

این کارت ها از طریق پورتهای Thunderbolt 3 یا USB-C به لپ تاپ متصل می شوند. اغلب لپ تاپ ها و سیستم های کامپیوتری از این کارت گرافیک پشتیبانی می کنند. نکته بسیار مهم: خرید لپ تاپ گیمینگ اشتباه است. البته این شرکت مدل های فوق قدرتمندی مثل تایتان نیز تولید می کند که برای خرید آن ها شما به جیب های فوق قدرتمندی نیاز دارید! ولی اگر هدف شما کارهایی همچون بازی و گیمینگ، تولید کارهای گرافیکی مثل تصاویر سه بعدی، انیمیشن، طراحی گرافیکی و غیره است، شما باید کارت گرافیک قوی و توانمندی را تهیه کنید. کارت گرافیک NVIDIA 1080 TI: قوی ترین مدل سری با 11 گیگابایت حافظه گرافیکی 352 بیت و قیمت 1072 دلار که مشخصاً از RTX پشتیبانی نمی کند. این سری شامل کارت های 3080، 3070 و 3060 است که همگی بسیار قدرتمند هستند و از تکنولوژی RTX پشتیبانی می کنند. پس خرید کارت گرافیکی که از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کند، اصلا پیشنهاد نمی شود. کارت AMD RADEON RX 6900 XT: پیشرفته ترین و قدرتمندترین انواع کارت گرافیک این شرکت با 16 گیگابایت حافظه گرافیکی 256 بیت با قیمت 1000 دلار.

نیاز به خرید کارت های گران قیمت رده بالا و پرچم دار نیست. بدون پشتیانی از تکنولوژی RTX با 16 گیگابایت حافظه گرافیکی و قیمت 841 دلار. به عنوان مثال، تکنولوژی RTX که هم شرکت انویدیا و هم شرکت های بازی سازی شدیداً روی این فن آوری در حال سرمایه گذاری هستند. همیشه رقابت شدیدی بین AMD و انویدیا وجود دارد ولی فعلاً انویدیا با ارائه مدل های بیشتر و تکنولوژی بالاتر، با فاصله کم، دست بالاتر را در بازار کارت گرافیک دارد. نکته: انویدیا کارت های گرافیک خود را با پسوندهای GT ،GTX و TI عرضه می کند که TI از بقیه قوی تر و گران تر است و همچنین کارت های جدید با پیشوند RTX عرضه می شوند که به معنی مجهز بودن به تکنولوژی پیشرفته نورپردازی موسوم به RAY TRACING است. فقط این سری می تواند با تکنولوژی RTX رقابت کند. در این سری فقط کارت AMD REDEON 5700 XT در رده بالا قرار می گیرد و مابقی رده میانی محسوب مجله خبری videocardz می شوند.

این قطعه یک چیپ یا تراشه است که به عنوان مغز کارت گرافیک مورد استفاده قرار می گیرد. کارت گرافیک AMD RADEON VII: این کارت از سری 6000 نیست ولی در همان سطح قرار می گیرد. GPU اصلی ترین مترجم کارت گرافیک است. عامل دیگر، کیفیت گرافیکی است که منظور تنظیمات و خصوصیات داخل بازی است و براساس توان سخت افزار شما، آنها را می توان در سطوح پایین، متوسط، بالا و خیلی بالا تنظیم کرد. کارت های 2080، 2070 مدل های رده بالا و کارت های 2060 مدل رده میانی رو به بالا محسوب می شوند. این محصولات از راه پورت های مختلف به دستگاه متصل می شوند. انواع کارت گرافیک یا پردازنده های گرافیگی یکی از مهم ترین قطعات یک کامیپوتر هستند و قطعاً هیچ دستگاه تصویری بدون یک پردازنده گرافیکی قادر به فعالیت نیست. این اسلات پهنای باند کوچکی دارد و به کمک آن می توان پورت های ورودی و خروجی اضافه ای برای دستگاه فراهم کرد.

نوع اول کارت های گرافیک، به شکل یکپارچه ساخته شده اند و قطعه جداگانه ای محسوب نمی شوند. در گذشته کارت گرافیک وجود نداشت و وظیفه ترجمه و تفسیر برعهده قطعه ای به نام GPU بود. کارت گرافیک یک قطعه در کامپیوتر است که خود یک مجموعه مستقل محسوب می شود. این قطعه روی مادربورد نصب می شود و می تواند قدرت و سرعت بالایی را برای سیستم فراهم کند. اگر هدف شما فقط بازی است، پس بهتر است بر روی یک کامپیوتر دسکتاپ گیمینگ سرمایه گذاری کنید تا با هزینه به مراتب کمتر، سیستمی بسیار قدرتمندتر داشته باشید. PCIها جز اولین اسلات ها هستند که روی مادربورد طراحی شده اند و مانند یک رابط موازی عمل می کنند. این نوع اسلات پیشرفته تر از نوع اول است و به GPU اجازه دسترسی به حافظه رم اصلی را می دهد. بهترین روش مقایسه استفاده از BENCHMARK های مستقل است. با افزودن کارت های گرافیکی به سیستم، می توان کامپیوتر را ارتقا داد. GPU مخفف عبارت Graphics Processing Unit و به معنای پردازنده گرافیکی است. فراموش نکنید هدف، اجرای بازی های نسل جدید با بالاترین کیفیت است. چگونه کارت های گرافیک را مقایسه کنیم؟ مهمترین نکته پیش از خرید انواع کارت گرافیک توجه به هدف است.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر