طبق گزارش ها، تولید انبوه tGPU اینتل Meteor Lake تا پایان سال 2023 به تعویق افتاد

تاخیرهای اینتل:

  • (CPU مرکز داده) Sapphire Rapids: Q4 2021 → Q1 2023
  • (GPU رومیزی) Arc Alchemist: Q1 2022 → Q3 2022
  • (CPU موبایل) Meteor Lake: 2H 2022 → 1H 2023

ممکن است تولید انبوه هسته چهاردهم اینتل به تعویق بیفتد

گفته می‌شود که اینتل در حال لغو سفارش‌های گره 3 نانومتری GPU Meteor Lake خود در TSMC است. چیزی که اینتل رسماً به عنوان “N3 خارجی” فهرست می کند، گره TSMC N3 است که قرار است توسط کاشی GPU (tGPU) در بسته CPU Meteor Lake نسل چهاردهم استفاده شود.

منبع: TrendForce





منبع

طبق تحقیقات TrendForce، اینتل قصد دارد تراشه tGPU موجود در Meteor Lake را برای تولید به TSMC برون سپاری کند. تولید انبوه این محصول ابتدا برای 2H22 برنامه ریزی شده بود اما بعداً به دلیل طراحی محصول و مسائل مربوط به تأیید فرآیند به 1H23 موکول شد. اخیراً، برنامه تولید انبوه محصول به دلایلی مجدداً به پایان سال 2023 موکول شده است، تقریباً ظرفیت تولید 3 نانومتری که در ابتدا در سال 2023 رزرو شده بود به طور کامل لغو شد و تنها مقدار کمی از ورودی ویفر برای تأیید مهندسی باقی مانده است.

بر اساس گزارشی از TrendForce، اینتل Meteor Lake ممکن است با تاخیر بیشتری روبرو شود.

اینتل Meteor Lake تنها محصول تاخیری نخواهد بود. سری CPUهای Sapphire Rapids مرکز داده اینتل که در ابتدا قرار بود تا پایان سال گذشته عرضه شوند، اکنون شایعه شده است که زودتر از سه ماهه اول سال آینده به تولید خواهند رسید.

دلیل آن ذکر نشده است، اما گزارش شده است که اینتل بیشتر سفارشات N3 را در TSMC برای Meteor Lake لغو کرده است و تنها مقدار کمی برای تأیید مهندسی باقی خواهد ماند. TechPowerUP گزارش می دهد که به این معنی است که توسعه خط تولید 3 نانومتری TSMC کاهش می یابد و در نتیجه شرکت نیمه هادی CapEx خود را برای سال 2023 کاهش می دهد.

– جوآن چیائو، TrendForce

علاوه بر این، پردازنده‌های گرافیکی Intel Arc Alchemist قرار بود در سه ماهه اول امسال عرضه شوند، اما این شرکت برنامه‌های عرضه خود را به شدت تغییر داده بود. در سه ماهه سوم، تنها یک محصول دسکتاپ عرضه شده است و تنها دو پردازنده گرافیکی موبایل تست شده اند.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر