سری AMD Ryzen Z1 می تواند با 9 وات TDP کار کند

TDP های AMD Ryzen Z1 به 9 وات می رسد

سری Ryzen Z1 با در نظر گرفتن بازی های دستی ساخته شده اند. برای انجام این کار، مهندسان AMD باید محدوده‌های کاملاً جدید توان را تأیید می‌کردند و منحنی‌های ولتاژ را مخصوصاً برای این مورد استفاده بهینه می‌کردند – این کار بهینه‌سازی و اعتبارسنجی نباید بی‌اهمیت باشد. بنابراین در حالی که بلوک‌های سازنده فناوری (مانند «Zen4» و RDNA 3) بین سری‌های 7040 و Z1 مشابه هستند، مدل‌های به‌دست‌آمده دارای ویژگی‌های بسیار متمایزی هستند که برای موارد استفاده آن‌ها سفارشی شده‌اند. علاوه بر این، موتور AMD Ryzen AI در پردازنده های سری AMD Ryzen Z1 در دسترس نیست.

به طور طبیعی، این بدان معنا نیست که Ryzen 7040U نمی تواند با توان کمتر نیز کار کند، زیرا TDP همان مصرف انرژی نیست. TDP به سادگی یک هدف برای منحنی ولتاژ/فرکانس CPU تعیین می کند که در مورد سری 7040U برای 15 وات بهینه شده است. سری Z1 با TDP 9W نیاز به اعتبار سنجی بیشتری داشت و برای متمایز کردن سری با نام جدید کافی بود.

– متیو هورویتز، روابط عمومی مشتری در AMD

سخت افزار تام برای نظر دادن در مورد این موضوع با AMD تماس گرفتند و آنها متوجه شدند که از نظر منحنی های ولتاژ محدوده قدرت تفاوت هایی وجود دارد. در بیانیه رسمی متیو هورویتز (AMD PR) هیچ گونه تغییر فیزیکی در خود قالب ذکر نشده است:

بر کسی پوشیده نیست که سری Ryzen Z1 و Ryzen 7040U مشابه هستند. هر دو خط پردازنده از یک سیلیکون با نام رمز Phoenix بر اساس معماری Zen4 و RDNA3 استفاده می کنند، اما تفاوت های کوچکی وجود دارد که Z1 را به یک راه حل عالی برای بازی های دستی تبدیل می کند که هدف اصلی آن است.

مشخصات Ryzen Z1 Extreme، منبع: AMD

منبع: سخت افزار تام





منبع

سخنگوی AMD بعداً تأیید کرد که توان طراحی حرارتی قابل تنظیم (cTDP) به 9 وات می رسد، که در واقع کمتر از سری Ryzen 7040U است که رسماً به 15 وات می رسد. این شرکت قبلاً وب سایت را به روز کرده بود تا این تغییر را منعکس کند، اما توجه داشته باشید که هنوز هیچ سرعت ساعت رسمی برای سری Z1 تأیید نشده است.

اولین محصول مبتنی بر Ryzen Z1 قرار است در 11 می معرفی شود. ASUS ROG Ally تاکنون تنها کنسول دستی شناخته شده ای است که دارای این CPU است، در حالی که سایر سازندگان کنسول به جای آن به سری 7040U متکی هستند.

سری AMD RYZEN 7040 Phoenix
VideoCardz.com هسته ها / رشته ها ساعت پایه/تقویت کننده ساعت GPU پردازنده گرافیکی cTDP
Ryzen 9 7940H(S)
Ryzen 7 7840H(S)
Ryzen 5 7640H(S)
Ryzen 7 7840U
Ryzen 5 7640U
Ryzen 5 7540U
Ryzen 3 7440U
Ryzen Z1 Extreme TBC
Ryzen Z1 TBC

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر