دسکتاپ NVIDIA GeForce RTX 4090 عملکرد 20 درصدی را هنگام استفاده به عنوان پردازنده گرافیکی خارجی از دست می دهد.

انجمن های اختصاص داده شده به این موضوع پر از تنظیمات eGPU میان رده هستند. این عمدتاً به این دلیل است که GPUهای خارجی هرگز به اندازه نصب مستقیم خوب عمل نمی کنند. پرکاربردترین محفظه پردازنده گرافیکی Razer Core X است که از کانکتور ThunderBolt 3 استفاده می کند. تاکنون هیچ محفظه Thunderbolt 4 وجود ندارد، اما این ارتقا به هر حال واقعاً عملکرد را بهبود نمی بخشد.

به طور کلی، این خودرو ممکن است تا 20 درصد از عملکرد خود را در صورت استفاده به عنوان eGPU از دست بدهد. این عملکرد دارای یک پردازنده گرافیکی اورکلاک شده است (+249 مگاهرتز در پردازنده گرافیکی، +1500 مگاهرتز در حافظه و در محدودیت توان 133 درصد). این یک کاهش عملکرد بزرگ است، اما باید به یاد داشته باشید که به یک لپ‌تاپ کوچک متصل است که برای بازی طراحی نشده است.

یکی از اعضای انجمن های eGPU اخیراً نسخه دسکتاپ RTX 4090 Founders Edition را برای کار با ASUS Zenbook 14X Space Edition قرار داده است. این لپ تاپ سبک وزن مجهز به پردازنده Core i9-12900H و بدون GPU اختصاصی است. با این حال، این سیستم از Thunderbolt 3 پشتیبانی می کند، بنابراین برای محفظه Razer Core X مناسب است.

NVIDIA RTX 4090 به عنوان eGPU، منبع: eGPU

NVIDIA RTX 4090 Founders Edition به عنوان eGPU، منبع: OmegaMalkior/eGPU

روش‌های زیادی برای eGPU در چنین سیستم‌هایی وجود دارد: Express Cards، M.2، mini PCIe یا Thunderbolt. گزینه دوم به دلیل سادگی و سرعت، محبوب ترین در بین طرفداران eGPU است. گیمرها همچنین می‌توانند از میان محفظه‌های eGPU از پیش ساخته شده با کارت‌های گرافیک سفارشی انتخاب کنند یا خودشان را بسازند.

تنها مشکل این تنظیمات خاص هزینه است. GPU به تنهایی 1600 دلار قیمت دارد، در حالی که محفظه آن 300 دلار دیگر است. بنابراین، به اندازه خود یک لپ تاپ گیمینگ گران قیمت است.

NVIDIA GeForce RTX 4090 در محفظه eGPU
VideoCardz.com دسکتاپ RTX 4090 به عنوان eGPU (Thunderbolt 3، اورکلاک شده) دسکتاپ GeForce RTX 4090 (متوسط) تفاوت
3DMark TimeSpy -16٪
3DMark TimeSpy Extreme -8٪
3DMark Port Royal -25٪
3DMark FireStrike -28٪
3DMark FireStrike Extreme -21٪

GeForce RTX 4090 به عنوان eGPU

پردازنده گرافیکی رومیزی پرچمدار NVIDIA با لپ تاپ سبک جفت شده است.

پردازنده‌های گرافیکی خارجی در چند سال گذشته پیشرفت زیادی کرده‌اند. این موضوع در بین گیمرهای هاردکور زیاد محبوب نیست زیرا به احتمال زیاد اکثر آنها از رایانه های شخصی رومیزی قدرتمند یا لپ تاپ های بازی با خنک کننده آب برای دستیابی به بهترین عملکرد استفاده می کنند. eGPUها برای بازی‌های معمولی و افرادی با لپ‌تاپ‌های سبک طراحی شده‌اند که گاهی اوقات می‌خواهند بازی‌های با کیفیت بیشتری را انجام دهند یا از قدرت محاسباتی برای بارهای کاری پیشرفته‌تر استفاده کنند.

NVIDIA RTX 4090 Founders Edition به عنوان eGPU، منبع: OmegaMalkior/eGPU

البته گزینه‌هایی برای کاربران پیشرفته‌تر، مانند کانکتورهای M.2 به PCIe Gen4 وجود دارد که باید عملکرد بهتری را ارائه دهند، اما اینها تنظیمات Plug and Play نیستند. نیازی به گفتن نیست، بهتر است به پردازنده های گرافیکی میان رده بالا پایبند باشید یا فقط فرض کنید که کارت 1/4 عملکرد خود را از دست می دهد.

منبع: eGPU





منبع سری RTX 40، به خصوص پرچمدار 4090 SKU، برای اجرا با مشخصات 450 وات TDP به حداقل سه کانکتور برق 8 پین نیاز دارد. این بدان معنی است که ارتقاء منبع تغذیه ضروری بود.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر