جزئیات پلتفرم «Birch Stream» اینتل برای پردازنده‌های آینده Granite Rapids و Sierra Forest فاش شد.

اینتل تا 40 درصد عملکرد بالاتر را برای CPU 80 هسته‌ای Granite Rapids-SP Xeon خود و تا 2 برابر عملکرد مجموع روی همان تراشه را هدف قرار داده است، وقتی سیلیکون Granite Rapids-AP با 120 هسته در نظر گرفته شود. تا زمانی که به شایعات و فاش‌ها مربوط می‌شود، این مشخصات شمارش هسته‌ای می‌تواند حتی بالاتر رود. نکته مهم این است که گرانیت و سیرا محصولات مشابهی نیستند. اولی منحصراً با هسته های Redwood Cove “Performance” طراحی شده است در حالی که دیگری فقط از هسته های کارآمد استفاده می کند.

Intel Granite Rapids-SP، منبع: YuuKi_AnS

اسلایدهایی از ارائه داخلی اینتل در پلتفرم نسل بعدی Xeon به تازگی توسط افشاگر سخت افزار به اشتراک گذاشته شده است. YuuKi-AnS.

اینتل سه روش خنک کننده را برای بسته های LGA-7529 بسته به TDP CPU از 350 تا 500 وات توسعه داد. مشتریان سازمانی می توانند برای طراحی 5 تراشه ای از سیلیکون Granite Rapids-AP بین طرح های صفحه سرد هوا و مایع انتخاب کنند.

شایان ذکر است که 2 روز پیش تصاویر جدیدی از سوکت عظیم LGA-7529 منتشر شده است. این سوکت قرار است توسط سری های پرچمدار Xeon مانند Granite Rapids و Sierra Forest استفاده شود، هر دو محصول امسال عرضه نمی شوند. چیزی که اکنون به عنوان “Socket BR” شناخته می شود باید حداکثر 500 وات TDP SKU را پشتیبانی کند.

اسلایدها پشتیبانی از حافظه 8 کاناله DDR5-6400 را در سوکت E (LGA-4677)، پردازنده‌های 350 واتی TDP و 88 خط PCIe Gen5 تأیید می‌کنند. پلت فرم پیشرفته تر سوکت BR (LGA-7529) از حافظه 12 کاناله DDR5-6400 و حداکثر 96 خط PCIe Gen5 پشتیبانی می کند. هر دو پلت فرم از 64 خط CXL 2.0 پشتیبانی می کنند.

Intel Granite Rapids-SP، منبع: YuuKi_AnS

از آنجایی که تاریخ اسلایدها به سال 2021 باز می گردد، باید فرض کنیم که مشخصات قابل تغییر هستند. در واقع، برخی شایعات از قبل به تعداد هسته های مختلف سری Granite Rapids اشاره می کنند، بنابراین قطعاً تغییراتی در پلتفرم وجود دارد که هنوز تأیید نشده است.

سیلیکون های Intel Granite Rapids و روش های خنک کننده Granite Rapids-AP، منبع: YuuKi_AnS

این شرکت هنوز جزئیات پلتفرم نسل بعدی Xeon SP/AP خود را تایید نکرده است. گرانیت و سیرا پس از Emeralds Rapids که قرار است اواخر امسال منتشر شود، عرضه خواهند شد.

به نظر می رسد اسلایدها حداقل چهار نوع SKUهای Granite Rapids را فهرست می کنند: UCC، XCC، HCC و LCC. برخی از این سیلیکون‌ها ممکن است در نهایت به پلتفرم سری Xeon Workstation (HEDT) تبدیل شوند.

منبع: Bilibili، YuuKi_AnS







منبع

به عنوان یادآوری، گفته می شود که Granite بعد از Emeralds Rapids ظاهر می شود که اکنون قرار است تا پایان سال جاری عرضه شود. هر دو سری Emerald و Sapphire Rapids برای پلتفرم Eagle Stream موجود طراحی شده اند، اما سیلیکون های Granite Rapids و Sierra Forest از پلت فرم جدیدتری به نام Birch Stream استفاده می کنند.

اینتل نسل بعدی پلت فرم سری Xeon جزئیات

پلتفرم اعتبارسنجی Intel Birch Stream LGA-7529، منبع: Bilibili

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر