بلوک دیاگرام پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 به بیرون درز کرد

اسلاید همچنین اشاره می کند که معماری RDNA3 باید بیش از 3 گیگاهرتز باشد. این ممکن است گزارش‌هایی را تأیید کند که معماری تا 3.0 گیگاهرتز طراحی شده است، اگرچه طراحی مرجع واقعی بالاتر از تقویت 2.5 گیگاهرتز نیست.

نمودار AMD Navi 31 شش طرح موتور سایه زن را نشان می دهد که هر کدام دارای 8 واحد محاسباتی دوگانه است. AMD با افزودن SIMD دوگانه به طراحی خود، توان محاسباتی را دو برابر کرده است، اما تعداد هسته ها دو برابر نشده است. به همین دلیل است که تعداد پردازنده های جریانی 6144 است، اما عملکرد محاسباتی تک دقیق موثر به 61 TFLOPS افزایش یافته است.

ما تصویری دریافت کردیم که نشان دهنده بلوک دیاگرام جدید پردازنده گرافیکی Navi 31 بود.

AMD تا کنون تایید کرده است که پردازنده گرافیکی Navi 31 کامل دارای 96 مگابایت حافظه کش L3 (معروف به Infinity Cache) است، اما این شرکت هنوز کش های L0، L1 و L2 را تایید نکرده است. مواردی که در اسلاید جدید ذکر شده است:

  • L0 – 3MB – 240% افزایش
  • L1 – 3MB – 300% افزایش
  • L2 – 6MB – 50% افزایش
  • L3 (Infinity Cache) – 96 مگابایت (32 مگابایت کوچکتر از Navi 21)

پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 یک چیپلت با یک GCD (Graphics Compute Die) و شش حافظه حافظه پنهان (MCD) است. قالب های بیرونی هر کدام دارای دو کنترلر حافظه 32 بیتی هستند که با کش L3 بزرگ ترکیب شده اند. این کنترل‌کننده‌های حافظه و حافظه نهان با اهمیت کمتر روی یک گره 6 نانومتری TSMC ارزان‌تر قرار گرفتند، در حالی که قالب گرافیکی اصلی از یک گره TSMC 5 نانومتری استفاده می‌کند.

با تشکر فراوان از آقای بلوند برای عکس!





منبع

معماری AMD RDNA3 از 3 گیگاهرتز فراتر می رود

سری Radeon RX 7900 AMD اکنون در تاریخ 13 دسامبر عرضه می شود. ما مطمئن نیستیم که آیا تحریم جداگانه ای بر روی جزئیات معماری RDNA3 وجود دارد یا خیر، اما واضح است که اسلایدهای بیشتری وجود دارد که ممکن است هنوز زودتر نور را ببینند.

AMD RDNA3 Navi 31 Block Diagram منبع: VideoCardz

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر