اینتل پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی سری MAX را با Sapphire Rapids-HBM و Ponte Vecchio معرفی کرد.



سری مکس اینتل پهنای باند و عملکرد حافظه را به HPC و هوش مصنوعی به ارمغان می آورد

خانواده جدید محصولات CPU را با حافظه پهنای باند بالا، 4.8 برابر سریعتر از رقبا، و پردازنده گرافیکی اینتل با بالاترین چگالی، برای حل بزرگترین چالش های جهان ارائه می دهند.

چه جدید است: پیش از ابرکامپیوتر 22 در دالاس، شرکت اینتل خانواده محصولات سری Max Intel را با دو محصول پیشرو برای محاسبات با کارایی بالا (HPC) و هوش مصنوعی (AI) معرفی کرده است: Intel® Xeon® CPU Max Series ( با نام رمز Sapphire Rapids HBM) و Intel® Data Center GPU Max Series (با نام رمز Ponte Vecchio). محصولات جدید ابررایانه Aurora آینده در آزمایشگاه ملی Argonne را تامین می‌کنند و به‌روزرسانی‌های مربوط به استقرار آن امروز به اشتراک گذاشته شده است.

CPU Xeon Max اولین و تنها پردازنده مبتنی بر x86 با حافظه پهنای باند بالا است که بسیاری از بارهای کاری HPC را بدون نیاز به تغییر کد سرعت می بخشد. پردازنده گرافیکی سری Max بالاترین چگالی پردازنده اینتل است که بیش از 100 میلیارد ترانزیستور را در یک بسته 47 کاشی با حداکثر 128 گیگابایت (گیگابایت) حافظه پهنای باند بالا قرار می دهد. اکوسیستم نرم افزار باز oneAPI یک محیط برنامه نویسی واحد را برای هر دو پردازنده جدید فراهم می کند. ابزارهای oneAPI و AI 2023 اینتل قابلیت هایی را برای فعال کردن ویژگی های پیشرفته محصولات سری Max Intel ارائه می دهند.

“برای اطمینان از اینکه هیچ بار کاری HPC باقی نمی ماند، ما به راه حلی نیاز داریم که پهنای باند را به حداکثر برساند، محاسبات را به حداکثر برساند، بهره وری توسعه دهندگان را به حداکثر برساند و در نهایت تاثیر را به حداکثر برساند. خانواده محصولات سری Max اینتل، حافظه با پهنای باند بالا را به همراه oneAPI به بازار گسترده‌تر می‌آورد و اشتراک‌گذاری کد بین CPU و GPU را آسان‌تر می‌کند و بزرگترین چالش‌های جهان را سریع‌تر حل می‌کند.

– جف مک وی، معاون و مدیر کل شرکت، Super Compute Group در اینتل

چرا مهم است: محاسبات با کارایی بالا (HPC) نشان‌دهنده پیشتاز فناوری است که از پیشرفته‌ترین نوآوری‌ها در مقیاس برای حل علم و بزرگترین چالش‌های جامعه، از کاهش اثرات تغییرات آب و هوا گرفته تا درمان مرگبارترین بیماری‌های جهان، استفاده می‌کند.

محصولات سری Max نیازهای این جامعه را با پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی متعادل و مقیاس‌پذیر برآورده می‌کنند، که پیشرفت‌های پهنای باند حافظه را در خود جای داده و توسط oneAPI، یک چارچوب برنامه‌نویسی مبتنی بر استانداردهای باز، با معماری متقابل متحد شده‌اند. محققان و کسب و کارها با استفاده از محصولات سری Max مشکلات را سریعتر و پایدارتر حل خواهند کرد.

وقتی می رسد: محصولات سری Max قرار است در ژانویه 2023 عرضه شوند. اینتل با اجرای تعهدات خود به مشتریان، تیغه هایی را با پردازنده های گرافیکی سری Max به آزمایشگاه ملی Argonne ارسال می کند تا ابررایانه Aurora را تامین کند و پردازنده های Xeon Max را به آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، دانشگاه کیوتو تحویل خواهد داد. و سایر سایت های ابر رایانه

آنچه که CPU Intel Xeon Max ارائه می دهد: CPU Xeon Max حداکثر 56 هسته عملکردی را ارائه می دهد که از چهار کاشی ساخته شده و با استفاده از فناوری پل اتصال چندگانه تعبیه شده اینتل (EMIB) در یک پاکت 350 وات متصل شده اند. CPU های Xeon Max دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی با پهنای باند بالا و همچنین PCI Express 5.0 و CXL1.1 I/O هستند. پردازنده‌های Xeon Max بیش از 1 گیگابایت ظرفیت حافظه با پهنای باند بالا (HBM) در هر هسته را فراهم می‌کنند، که برای تناسب با اکثر بارهای کاری HPC کافی است. پردازنده Max Series تا 4.8 برابر عملکرد بهتری در مقایسه با رقبا در بارهای کاری HPC در دنیای واقعی ارائه می دهد.1

  • 68٪ مصرف برق کمتر از کلاستر AMD Milan-X برای عملکرد HPCG یکسان.
  • افزونه‌های AMX عملکرد هوش مصنوعی را افزایش می‌دهند و حداکثر توان عملیاتی 8 برابری را نسبت به AVX-512 برای INT8 با عملیات انباشته INT32 ارائه می‌کنند.2
  • انعطاف پذیری را برای اجرا در پیکربندی های مختلف حافظه HBM و DDR فراهم می کند.
  • معیارهای حجم کار:
    • مدل‌سازی آب و هوا: 2.4 برابر سریع‌تر از AMD Milan-X در MPAS-A تنها با استفاده از HBM.
    • دینامیک مولکولی: در DeePMD، بهبود عملکرد 2.8 برابری در برابر محصولات رقیب با حافظه DDR.

GPU سری Max اینتل چه چیزی ارائه می دهد: پردازنده‌های گرافیکی سری Max حداکثر 128 X را ارائه می‌کننده– هسته های HPC، معماری بنیادی جدید که بیشترین حجم کاری محاسباتی را هدف قرار می دهد. علاوه بر این، GPU سری Max ویژگی های زیر دارد:

  • 408 مگابایت کش L2 – بالاترین در صنعت – و 64 مگابایت حافظه نهان L1 برای افزایش توان و عملکرد.
  • تنها پردازنده گرافیکی HPC/AI با شتاب ردیابی پرتو بومی، طراحی شده برای سرعت بخشیدن به تجسم علمی و انیمیشن.
  • معیارهای حجم کار:
    • امور مالی: افزایش عملکرد 2.4 برابری نسبت به A100 NVIDIA در قیمت گذاری گزینه اعتباری Riskfuel.
    • فیزیک: 1.5 برابر بهبود نسبت به A100 برای شبیه سازی راکتور مجازی NekRS.

پردازنده‌های گرافیکی سری Max در چندین فرم برای رفع نیازهای مختلف مشتریان در دسترس خواهند بود:

  • پردازنده گرافیکی Max Series 1100: یک کارت 300 واتی با دو پهنای PCIe با 56 Xه هسته ها و 48 گیگابایت حافظه HBM2e. چندین کارت را می توان از طریق پل های Intel Xe Link متصل کرد.
  • پردازنده گرافیکی Max Series 1350: یک ماژول OAM 450 واتی با 112 Xه هسته ها و 96 گیگابایت HBM.
  • پردازنده گرافیکی Max Series 1550: حداکثر عملکرد ماژول OAM 600 وات اینتل با 128 Xه هسته ها و 128 گیگابایت HBM.

فراتر از کارت‌ها و ماژول‌های جداگانه، اینتل زیرسیستم Intel Data Center GPU Max Series را با برد حامل x4 GPU OAM و Intel Xe Link ارائه می‌کند تا ارتباطات چند GPU با کارایی بالا را در زیرسیستم فعال کند.

سری پردازنده‌های گرافیکی اینتل مکس، منبع: فورونیکس

محصولات سری Max چه چیزی را فعال می کنند: در سال 2023، ابررایانه Aurora، که در حال حاضر در آزمایشگاه ملی آرگون در حال ساخت است، به اولین ابررایانه ای تبدیل خواهد شد که بیش از 2 اگزافلاپس اوج عملکرد محاسباتی با دقت دوگانه را دارد.3. Aurora همچنین اولین کسی خواهد بود که قدرت جفت کردن پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های سری Max را در یک سیستم، با بیش از 10000 تیغه، که هر کدام شامل شش پردازنده گرافیکی سری Max و دو پردازنده Xeon Max هستند، به نمایش می‌گذارد.

پیش از SC22، آرگون و اینتل از Sunspot، سیستم توسعه تست Aurora متشکل از 128 تیغه تولیدی رونمایی کردند. محققان برنامه علوم اولیه Aurora از اواخر سال 2022 به این سیستم دسترسی خواهند داشت.

محصولات سری Max چندین سیستم HPC دیگر که برای امنیت ملی و تحقیقات اساسی حیاتی هستند، از جمله Crossroads در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، سیستم‌های CTS-2 در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور و آزمایشگاه ملی Sandia، و Camphor3 در دانشگاه کیوتو، نیرو می‌دهند.

چه چیزی بعدی: در Supercomputing ’22، اینتل و مشتریانش بیش از 40 طرح سیستم آینده را از 12 سازنده تجهیزات اصلی با استفاده از محصولات Max Series به نمایش خواهند گذاشت. شرکت‌کنندگان می‌توانند دموهایی را که عملکرد و قابلیت‌های محصولات سری Max را برای طیف وسیعی از برنامه‌های هوش مصنوعی و HPC به نمایش می‌گذارند، بررسی کنند، همچنین از معماران، مشتریان و کاربران نهایی اینتل در مورد قدرت راه‌حل‌های پلتفرم اینتل در غرفه اینتل، شماره 2428 بشنوند. . اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت های اینتل در SC22 در دسترس است.

پردازنده گرافیکی سری Max اینتل Data Center با نام رمز Rialto Bridge، جانشین پردازنده‌های گرافیکی Max Series است و قرار است در سال 2024 با عملکرد بهبود یافته و مسیری یکپارچه برای ارتقا عرضه شود. سپس اینتل قصد دارد نوآوری اصلی بعدی در معماری را برای فعال کردن آینده HPC منتشر کند. XPU آتی این شرکت با نام رمز Falcon Shores، X را ترکیب خواهد کرده و هسته های x86 در یک بسته. این معماری جدید پیشگامانه همچنین دارای انعطاف پذیری برای ادغام IP های جدید از اینتل و مشتریان است که با استفاده از مدل IDM 2.0 ما ساخته شده اند.


«پایان بیانیه مطبوعاتی»





منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر