اینتل معماری Xe2-LPG آینده را برای گرافیک یکپارچه تایید کرد


اینتل Xe2 HPG و LPG

در گفتگوی اختصاصی با HardwareLuxxاینتل تایید کرد که معماری Xe آن بین راه حل های گسسته و یکپارچه تقسیم می شود.

تام پترسن، همکار اینتل، تایید کرد که معماری Intel Xe دارای انواع LPG و HPG خواهد بود. تصمیم برای تقسیم معماری با گذشت زمان انجام شد زیرا شرکت متوجه شد که IP آنها باید برای این دو بخش بسیار متفاوت متمایز و بهینه شود.

این یک بخش بندی بیشتر از مجموعه گرافیکی اینتل خواهد بود که مجموعه ویژگی های مشابه را در بین محصولات مختلف امکان پذیر می کند. اینتل قبلاً HPC (مرکز داده)، LP (کم مصرف) و HPG (بازی) را تحت چتر معماری Xe عرضه کرده است.

پترسن گفت که سری گرافیک های Xe2 با کد Battlemage با انواع LPG و HPG در دسترس خواهند بود، این تغییرات برای پردازنده های گرافیکی یکپارچه و مجزا بهینه می شوند.

یک Xe و یک Xe 2 وجود دارد و در آن نسل Xe 2 یک Xe-LPG و یک HPG (…) وجود دارد و تغییرات جزئی (…) وجود دارد که یادگیری بزرگ ما است. ایده این بود که ما باید برای هر بخش بهینه سازی کنیم و تراشه های جداگانه بسازیم و تأییدهای جداگانه انجام دهیم. و من فکر می کنم اکنون یادگیری واقعی این است که بهتر است تمرکز خود را متمرکز کنیم و واقعاً به آن مانند یک تجارت IP واقعاً محکم و سخت فکر کنیم.

اما این یک چیز سخت است، زیرا اگر می‌دانید که به مرکز داده می‌روید، می‌دانید که به صورت گسسته دسکتاپ می‌روید و می‌دانید که قرار است یکپارچه شوید – همه آنها روش‌های کمی متفاوتی برای بهینه‌سازی دارند. و این همان چیزی است که ما در آینده کار بسیار بهتری انجام داده ایم. ما یاد می‌گیریم از سفارشی‌سازی بیش از حد IP خودداری کنیم، زیرا این امر QA و تأیید را افزایش می‌دهد و واقعاً کاری را که باید انجام شود معذب می‌کند.

– تام پترسن، اینتل

همانطور که از اطلاعات فاش شده می دانیم، پردازنده های Meteor Lake اینتل اولین پردازنده هایی خواهند بود که از هسته های P Redwood Cove، هسته های E Crestmont و معماری جدید پردازنده گرافیکی Xe-LPG استفاده می کنند. این یک تغییر بزرگ نسبت به اجرای فعلی گرافیک یکپارچه Iris Xe خواهد بود.

Xe2-LPG احتمالاً توسط جانشین دریاچه شهاب به نام Lunar Lake استفاده می شود. چنین گرافیکی بیش از 128 واحد اجرایی (موتورهای XMX) را ارائه می دهد که برای برخی از بازی های معمولی کافی است.

اینتل Meteor Lake با معماری یکپارچه Xe-LPG، منبع: Igor’sLAB

تغییر اینتل به معماری های توانمندتر Xe Gaming در حالی اتفاق می افتد که AMD در حال معرفی GPU یکپارچه RDNA3 آن برای APU های Ryzen 7000 Phoenix است. این پلتفرم توسط لپ‌تاپ‌های بازی نازک و سبک و همچنین کنسول‌های بازی دستی آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخشی از بازار که تنها در 2 سال گذشته محبوبیت فوق‌العاده‌ای داشته است. بسیاری از این دستگاه‌ها با پردازنده‌های اینتل در دسترس هستند، که جدیدترین آنها مبتنی بر Alder Lake است.

منبع: HardwareLuxx





منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر