اورکلاکر توضیح می دهد که چگونه حافظه DDR5 می تواند از نظر فنی پروفایل های اورکلاکینگ Intel XMP و AMD EXPO را ذخیره کند.

اینتل سال گذشته پروفایل های اورکلاک XMP 3.0 را برای حافظه های DDR5 معرفی کرد، فناوری که از آن زمان تاکنون با موفقیت توسط سازندگان حافظه مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، سری جدید AMD Ryzen 7000 و پلتفرم جدید AM5 از فناوری اختصاصی خود پشتیبانی خواهند کرد، اگرچه حق امتیاز رایگان و برای استفاده دیگران باز است. این فناوری EXPO (Extended Profiles for Overclocking) نام دارد.

منبع: Toppc





منبع

جالب اینجاست که این امکان وجود دارد که پروفایل های اورکلاک حافظه DDR5 در یک مدل واحد وجود داشته باشند، زیرا هر دو فناوری پروفایل های اصلی خود را جداگانه نگه می دارند. این موضوع توسط Toppc، یک اورکلاکر که برای MSI کار می کند، تأیید شده است. پروفایل‌های SPD (Serial Presence Detect) بایت‌ها و بلوک‌های متفاوتی دارند، به این معنی که می‌توان روی یک ماژول بدون تأثیر بر تنظیمات رقیب ذخیره کرد.

AMD EXPO و Intel XMP روی یک ماژول حافظه

Intel XMP 3.0 و AMD EXPO به تامین کنندگان حافظه اجازه می دهد تا پروفایل های تعریف شده توسط کاربر را بسته به مدل استفاده خود ارائه دهند. کاربران می‌توانند نمایه‌ای با تأخیر کم را انتخاب کنند که می‌تواند در طول جلسات بازی شدید مفید باشد یا به تنظیمات حافظه غیرفعال پایبند باشند که پیکربندی پایداری برای کارهای روزانه ارائه می‌دهد.

AMD EXPO نمایه XMP P3 و U1 تعریف شده توسط کاربر را لغو می‌کند، اما بلوک SPD همچنان فضای کافی برای حداقل یک نمایه کاربر خواهد داشت. سازندگان حافظه قبلاً ماژول‌های XMP و EXPO خود را اعلام کرده‌اند و تاکنون هیچ کدام از آنها هر دو نمایه را در یک ماژول نشان نداده‌اند.

از نظر فنی برای استفاده از EXPO حافظه DDR5 لازم نیست، زیرا مادربردهای Ryzen 7000 از XMP نیز پشتیبانی می کنند. با این حال، کاربرانی که سیستم‌های جدیدی با حافظه DDR5 سریع‌تر می‌سازند، ممکن است بخواهند حافظه EXPO را منحصراً در نظر بگیرند و تجربه‌ای مناسب برای پلتفرم جدید AMD ارائه دهند.

اورکلاکر XMP/EXPO را توضیح می دهد، منبع: Topcc

XMP/EXPO در حافظه DDR5، منبع: Topcc

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر