اورکلاکر تجربه اورکلاک پردازنده گرافیکی Intel Arc A380 تا 3.1 گیگاهرتز را به اشتراک می گذارد

گزینه های داخلی مانند “تقویت عملکرد GPU” در Arc Control یک لغزنده درصدی است که آنطور که باید مقیاس نمی شود (30٪ افزایش با اسلاید، 10٪ ساعت بالاتر به 2696 مگاهرتز است). لغزنده ولتاژ GPU در واقع کار نمی کند و هیچ ابزار اورکلاک حافظه در دسترس نیست.

[SkatterBencher] به‌روزرسانی در Intel Arc A380 با فرکانس 3.1 گیگاهرتز (865 بازدید)





منبع

اورکلاک شدید Intel Arc A380 پیچیده است

ابزار سفارشی برای اورکلاک سری ARC، منبع: SkatterBencher

متأسفانه، این سطوح PL1 و PL2 نیستند که برای SkatterBencher مهم هستند. این محدودیت PL4 است که در درایورها تعبیه شده و روی 800 وات تنظیم شده است، که مانع از اتمام تلاش اورکلاک 3.1 گیگاهرتز می شود. هنگامی که محدودیت قدرت فعال می شود، سرعت ساعت به 2.3 گیگاهرتز کاهش می یابد. بنابراین کارت به این فرکانس می رسد، اما برای مدت طولانی در این سطح فرکانس باقی نمی ماند.

اول، تنها ابزار اورکلاک موجود، نرم افزار رسمی Arc Control است که عملکرد بسیار ابتدایی و توضیح کمی در مورد نحوه استفاده از آنها ارائه می دهد. بازبینی کننده در نهایت کد درایور را تجزیه و تحلیل کرد تا ببیند اسلاید درصد OC کلیک واقعاً چه کاری انجام می دهد، اما متوجه شد که برای منحنی پیش فرض ولتاژ-فرکانس به 2450 مگاهرتز ختم می شود.

منبع:

به همین دلیل، SkatterBencher و Shamino ابزار مخصوص به خود را ارائه کردند که فعلاً منتشر نخواهد شد. این برنامه می تواند تنظیمات را لغو کند و کلاک ها و ولتاژها را بسیار بیشتر کند. در واقع، اورکلاکر حتی متوجه شد که به طور تصادفی ولتاژ GPU را در مقطعی به 2 ولت افزایش داده است که ظاهراً کارت زنده مانده است.

پردازنده‌های گرافیکی گسسته Intel Arc دارای دو حالت اورکلاک هستند: حالت افست و حالت قفل، حالت اول مشابه گرافیک NVIDIA کار می‌کند که حداکثر فرکانس را با ولتاژ بالاتر افزایش می‌دهد. دومی امکان تغییرات دستی ولتاژ و فرکانس را فراهم می کند و حداکثر فرکانس 2450 مگاهرتز را لغو می کند.

SkatterBencher چند هفته پیش یک پردازنده گرافیکی Intel Arc A380 را از یک وب سایت چینی خریداری کرد. او به سرعت کارت خود را به حداکثر سرعت 3.1 گیگاهرتز اورکلاک کرد، اما این روند بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که باید باشد.

Intel Arc A380 در 3.1 گیگاهرتز، منبع: SkatterBencher

Arc A380 با افزایش محدودیت های قدرت، منبع: SkatterBencher

در حالی که این ابزار بر مشکل تنظیمات اورکلاک محدود غلبه می کند، هنوز مشکل محدودیت های توان داخلی وجود دارد. پردازنده‌های گرافیکی سری A Arc Intel دارای محدودیت‌های توان داخلی PL1 (بلند مدت)، PL2 (کوتاه‌مدت) و PL4 (اسپیک) هستند، درست مانند پردازنده‌ها. برای A380، محدودیت PL1/PL2 به طور پیش‌فرض 65.5 وات است و می‌توان آن را از طریق Arc Control به 97.5 وات افزایش داد. چنین محدودیت هایی برای ابزارهای سفارشی ساخته شده توسط SkatterBencher اعمال نمی شود، در اینجا، سطح PL1 را می توان به 298W و PL2 را به 395W افزایش داد.

SkatterBencher در حال حاضر گزینه های ارزیابی برای اصلاح محدودیت PL4 است، اما تاکنون موفقیتی نداشته است. به نظر می رسد که این پردازنده گرافیکی پایین رده A380 مستعد اصلاح شنت نیست و داده های کنترل کننده ولتاژ نیز در این مرحله قابل تغییر نیستند. اصلاح نرم افزار PL4 فقط به جای تنظیم بیشتر، به کاهش توان اجازه می دهد.

با کمک انجمن و سایر اورکلاکرها، SkatterBencher احتمالاً در نهایت این مشکل را حل خواهد کرد، اما نباید انتظار داشت که پردازنده‌های گرافیکی Arc به این زودی با فرکانس پایدار 3.1 گیگاهرتز کار کنند. حداقل تا زمانی که مدل های رده بالا با محدودیت توان بسیار بالاتر عرضه شوند.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر