گیگابایت طراحی برد RTX 40 را در میان مشکلات کرک PCB تقویت می کند

گیگابایت طراحی برد RTX 40 را در میان مشکلات کرک PCB تقویت می کند

گیگابایت طراحی PCB را برای پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ RTX 4080/4090 به‌روزرسانی کرد

نسخه 1.1 برای PCB های RTX 4080/4090 و کارت های جدید RTX 40 SUPER دارای PCB قوی تری است.

همانطور که قبلا ذکر شد، برخی از PCB کارت گرافیک های GeForce RTX 30 و 40 گیگابایت در معرض کرک شدن هستند. این می تواند به مسیرهای سیگنال آسیب برساند و GPU را غیرقابل استفاده کند. در حالی که مشکل فراتر از تعمیر نیست، رسیدگی به آن نیاز به تخصص مراکز تعمیر حرفه ای دارد، به ویژه کسانی که در سال گذشته به این موضوع توجه کردند. به عبارت دیگر، چنین تعمیراتی ارزان نیستند.

PCB برخی از کارت‌های RTX 40 مستعد ترک‌های کوچک است که اغلب در نزدیکی کانکتور PCIe زمانی که کاربران کارت را از سیستم خارج می‌کنند یا به مرور زمان در پردازنده‌های گرافیکی فاقد پشتیبانی وزن ایجاد می‌شوند. کاربرانی که کارت‌هایشان به کرک شدن شهرت دارند، برای جلوگیری از این موضوع باید مراقب باشند و توجه بیشتری داشته باشند.

شکستگی PCB گیگابایت (پس از RMA)، منبع: Louis Rossmann/eBay

ذکر این نکته حائز اهمیت است که این مشکل تنها محدود به گیگابایت نبود، زیرا سایر فروشندگان نیز با مشکلات مشابهی مواجه بودند. اما به دلیل انتخاب طراحی، کارت‌های گیگابایت جزو اولین کارت‌هایی بودند که با مشکلات کرک مواجه شدند. علاوه بر این، تصاویر بالا مربوط به بازگشت‌های پس از RMA است که در آن شرکت‌ها به دلیل خطای کاربر از تعمیر کارت‌ها خودداری کرده‌اند.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط Redditor، آخرین نسخه 1.1 سری RTX 4080 و RTX 4090 Gaming دارای طراحی PCB متفاوت در اطراف کانکتور است. برخلاف فضای خالی، گیگابایت ترجیح داده است که بستر بیشتری را در این قسمت اضافه کند تا احتمال ترک خوردگی را کاهش دهد.

نسخه Gigabyte RTX 40 PCB 1.1، منبع: Reddit

در حالی که این تجدید نظر بر روی مدل‌های قدیمی‌تر تمرکز دارد، آخرین سری GAMING مبتنی بر مدل‌های RTX 40 SUPER قبلاً این تغییر را اعمال کرده است. در زیر RTX 4080 Gaming 1.0 و RTX 4080 SUPER Gaming از آخرین بررسی ها آورده شده است.

Gigabyte Gaming RTX 4080 PCB 1.0 در مقابل RTX 4080 SUPER، منبع: KitGuru/TechPowerUP

البته اکنون طراحی برد سوپر RTX 4080 نسبت به مدل قبلی کاملاً تغییر کرده است. با این حال، واضح است که گیگابایت در حال حاضر توجه بیشتری را در اطراف منطقه ترک شناخته شده برای تقویت طراحی و محدود کردن ترک بالقوه در آینده معطوف کرده است.

منبع: Reddit، TechPowerUP، KitGuru

با تشکر فراوان از سباستین کاستلانوس برای راهنمایی!



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر