گوگل می گوید نسخه جدید کروم برای لپ تاپ های ویندوزی با تراشه های اسنپدراگون بسیار سریعتر است

گوگل می گوید نسخه جدید کروم برای لپ تاپ های ویندوزی با تراشه های اسنپدراگون بسیار سریعتر است

گوگل نسخه جدیدی از کروم را برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی که پردازنده‌های Qualcomm Snapdragon را اجرا می‌کنند، ارائه کرده است. این دو شرکت می گویند که نسخه اسنپدراگون کروم “بهبود عملکرد چشمگیری” را نشان می دهد. نسخه جدید کروم امروز برای دانلود در دسترس است.

اگرچه در حال حاضر لپ‌تاپ‌های اسنپدراگون ویندوزی وجود دارد که می‌توانید بخرید، اما اعلامیه امروز عمدتاً در مورد هموار کردن راه برای دستگاه‌های آتی است که روی Snapdragon X Elite اجرا می‌شوند. کوالکام می‌گوید این تراشه از سرعت خط تولید اسنپدراگون 8cx نسل 3 خود بسیار فراتر خواهد رفت. (اما اگر در حال حاضر رایانه ای دارید که دارای اسنپدراگون است، کروم جدید برای اسنپدراگون نیز در آنجا کار می کند.)

گوگل سابقه طولانی همکاری این شرکت ها در اندروید (به 16 سال قبل) را به عنوان یک مزیت می داند زیرا کوالکام تلاش می کند سهم بازار رایانه های شخصی اینتل را جذب کند. هیروشی لاکهایمر، معاون ارشد گوگل در بیانیه‌ای نوشت: «همکاری نزدیک ما با Qualcomm Technologies به کاربران Chrome کمک می‌کند هنگام مرور وب در رایانه‌های شخصی سازگار با ARM بهترین تجربه ممکن را داشته باشند».

اولین رایانه های شخصی Snapdragon X Elite قرار است در اواسط سال جاری عرضه شود. این تراشه دارای 12 هسته Oryon است و به گفته کوالکام، عملکرد CPU دو برابر نسل سیزدهم Core i7-1360P و i7-1355U اینتل است – در حالی که 68 درصد انرژی کمتری مصرف می کند. این تراشه بر اساس طراحی 4 نانومتری ساخته شده توسط TSMC است. سرعت کلاک معمولی از 3.8 گیگاهرتز تا تقویت دو هسته ای تا 4.3 گیگاهرتز متغیر است.

کوالکام حتی می‌گوید که اکثر بازی‌های ویندوز تقریباً با سرعت کامل بدون نیاز به تغییر کد یا تغییر دارایی‌ها اجرا می‌شوند.

اگرچه اینتل مستقیم‌ترین رقیب کوالکام در ویندوز است، اما تلاش می‌کند تا با آنچه اپل با سیلیکون سری M خود انجام داده است، پیشی بگیرد. چالش کوالکام انجام این کار بر روی سخت افزارهای مختلف از شرکت های مختلف است – چیزی که اپل با مدل یکپارچه خود نیازی به نگرانی در مورد آن ندارد.

منبع