پشتیبانی از رمزگشایی ویدیوی AV1 و رمزگذاری H.265/264 به Vulkan Video بوده است.

پشتیبانی از رمزگشایی ویدیوی AV1 و رمزگذاری H.265/264 به Vulkan Video بوده است.

Vulkan Video اکنون از رمزگشایی AV1 و رمزگذاری H.265/264 پشتیبانی می کند

گروه Khronos یکپارچه سازی Vulkan را برای رمزگشایی AV1 اعلام کرد.

آخرین به روز رسانی Vulkan، نسخه 1.3.277، نشان دهنده یک نقطه عطف است زیرا پشتیبانی از رمزگشایی AV1 را معرفی می کند، به روز رسانی مهمی برای این فرمت کدگذاری ویدیوی منبع باز و بدون حق امتیاز از طریق پسوند Vulkan Video. علاوه بر این، این نسخه با به‌روزرسانی قبلی که پشتیبانی از فرمت‌های H.264 و H.265 را اضافه کرده بود، ترکیب شده است، اما در این مورد، با تمرکز بر قابلیت‌های رمزگذاری در Vulkan Video.

Khoronos تأیید کرده است که کار برای گنجاندن پشتیبانی از کدگذاری AV1 در آینده نیز در حال انجام است، اگرچه جدول زمانی دقیق برای این به‌روزرسانی مشخص نیست. با این وجود، برنامه‌های افزودنی Vulkan Video اکنون پشتیبانی گسترده‌ای از فرمت‌های ویدئویی مختلف از طریق یک API ساده ارائه می‌کنند. با پشتیبانی از Vulkan توسط تمام سازندگان اصلی GPU، توسعه دهندگان Vulkan دیگر مجبور نیستند برای پشتیبانی از برنامه‌نویسی ویدیوها در پروژه‌های خود به برنامه‌های افزودنی شخص ثالث اعتماد کنند.

به روز رسانی Vulkan Video، منبع: Khoronos

با توجه به پشتیبانی از سخت افزار گرافیکی، همه تولیدکنندگان GPU از قبل درایورهای خود را در دسترس ندارند. قابل ذکر است که اینتل هنوز درایورهای خود را منتشر نکرده است، در حالی که هر دو NVIDIA و AMD قبلا درایورهای به روز شده خود را در دسترس قرار داده اند. علاوه بر این، NVIDIA یک نمونه Vulkan Video منبع باز ارائه می دهد که استفاده از کدگذاری H.264/H.265 و پسوندهای رمزگشایی AV1 را در یک پروژه نشان می دهد.

درایورهای AV1 Vulkan Video:

  • NVIDIA: درایورهای بتای ویندوز و لینوکس امروز از Decode AV1 پشتیبانی می کنند، با یک درایور تولید قریب الوقوع که Decode AV1 را به پشتیبانی H.264/H.265 Encode که قبلا ارسال شده است اضافه می کند.
  • AMD: درایور بتای ویندوز برای Encode H.264/H.265 و Decode AV1.
  • اینتل: درایور ویندوز به زودی.

منبع: Khronos



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر