پردازنده Intel Arrow Lake-S با 24 رشته، بدون پشتیبانی از Hyper Threading و AVX512 مشاهده شد.

پردازنده Intel Arrow Lake-S با 24 رشته، بدون پشتیبانی از Hyper Threading و AVX512 مشاهده شد.

Intel Arrow Lake-S بدون هیپر threading

شواهد بیشتری وجود دارد که ادعا می کند نسل بعدی سری CPU مشتری اینتل از Hyper Threading پشتیبانی نمی کند.

Hyper Threading، یک فناوری چند رشته ای همزمان است که به هسته های فیزیکی پردازنده های اینتل اجازه می دهد تا دو کار را همزمان انجام دهند و به طور موثر به عنوان دو هسته منطقی عمل کنند. اینتل Hyper Threading را در سال 2002 با معماری Xeon خود معرفی کرد. پس از انتشار، Core & Core 2 مصرف کننده از این فناوری پشتیبانی نکرد، اما اینتل در نهایت این فناوری را با ریزمعماری Core i7 Nehalem در سال 2008 دوباره معرفی کرد. به نظر می رسد که ممکن است ابر threading یک بار دیگر از CPU های Intel Core ناپدید شود.

اینتل قبلاً تغییراتی را در CPU Core خود ایجاد کرده است که hyperthreading را محدود می کند. هسته های به اصطلاح کارآمد (E-Cores) که اکنون در اکثریت قریب به اتفاق CPU های Intel Core 12/13/14 وجود دارند، از HT پشتیبانی نمی کنند. به همین دلیل، تعیین مشخصات برای هر SKU یک دردسر واقعی است، به خصوص در حال حاضر با سریع ترین هسته های CPU به نام Meteor Lake، که نوع سومی به نام LP-core واقع در قالب SoC را نیز معرفی می کند. نه E-Core و نه LP-Core از HT پشتیبانی نمی کنند و با قضاوت بر اساس آخرین اطلاعات فاش شده، نسل بعدی P-Core از HT نیز پشتیبانی نخواهد کرد.

Arrow Lake-S بدون HT، منبع: YuuKi_AnS & InstaLaX64

شایعات با اسلایدهای لو رفته توسط YuuKi_AnS شروع شد که به 8 هسته IA و 8 رشته اشاره می کرد، در حالی که به جای آن باید 16 رشته می گفت. این اسلایدها بر روی معماری Arrow Lake-S (که در آن S مخفف دسکتاپ است)، بر اساس پلت فرم MTL-S (دریاچه شهابی) تمرکز می کنند. انتظار می‌رود سری جدید در پیکربندی‌های مختلفی عرضه شود که دارای هسته‌های: 8P + 16E، 6P + 16E یا 6P + 8E است.

این شایعه اکنون توسط فاش دیگری از InstaLaX64 پشتیبانی شده است که CPU Arrow Lake-S با 24 رشته را شناسایی کرده است. اگر این پیکربندی هسته 8P+16E بود، این خروجی به جای آن 32 رشته را نشان می داد.

به نظر می رسد که سری مشتری های نسل بعدی اینتل، اولین سری که با نام تجاری Core Ultra جدید راه اندازی شدند، پس از همه اینها ابر threading نخواهند داشت. چیزی که شایان ذکر است این است که طراحی Zen4 (کلاسیک) و Zen4c (متراکم) AMD، ابر رشته را به هسته‌های کلاسیک محدود نمی‌کند. با این حال مشخص نیست که با ریزمعماری های آینده AMD چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا آنها به پشتیبانی از چند رشته ای ادامه خواهند داد یا خیر.

نشت از InstaLaX64 همچنین اشاره می کند که نمونه مهندسی فعلی با فرکانس 3 گیگاهرتز اجرا می شود و هیچ پشتیبانی از دستورالعمل های AVX512 وجود ندارد.

منبع:



منبع

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر