پردازنده گرافیکی RDNA2 یکپارچه AMD Ryzen 7000 با اورکلاک 3.1 گیگاهرتز، تا 42 درصد افزایش عملکرد

اورکلاک iGPU AMD Ryzen 9 7900 RDNA2، منبع: SkatterBencher

منبع: SkatterBencher از طريق Wccftech

آخرین بررسی بر عملکرد گرافیک یکپارچه و بهینه سازی آن تمرکز دارد. باید به خوانندگان ما یادآوری کرد که سری دسکتاپ Ryzen 7000 دارای مولفه کوچک پردازنده گرافیکی RDNA2 است که تنها دارای 2 واحد محاسباتی است. این هیچ جایی برای ارائه تجربه بازی کافی نیست، با این حال هیچ چیزی مانع از تلاش کسی نمی شود.

اورکلاک iGPU AMD Ryzen 9 7900 RDNA2، منبع: SkatterBencher

[SkatterBencher] AMD Radeon Graphics (Ryzen 7000) اورکلاک شده تا 3100 مگاهرتز با B650E Tachyon | SkatterBencher #55 (620 بازدید)





منبع

Skatterbencher استراتژی های مختلف اورکلاک را آزمایش می کند که ممکن است عملکرد کامل پردازنده را آزاد کند. این شامل AMD Precision Boost Overdrive و GFX Curve Optimizer در محل کار است. با ترکیب دو روش، می توان پتانسیل کامل پردازنده را از طریق ولتاژهای بالاتر باز کرد.

پیکربندی استوک iGPU سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز را در حدود 0.997 ولت با نرم افزار Furmark ارائه می دهد. به همان اندازه ساعت حافظه مهم است که در این مورد 2.4 گیگاهرتز است. با چنین تنظیماتی، پردازنده گرافیکی و SOC (قالب جداگانه روی بسته) حدود 38.5 وات مصرف می کند. با اورکلاک دستی، او توانست iGPU را با فرکانس 2949 مگاهرتز با ولتاژ 1.2 ولت اورکلاک کند که همچنین مصرف برق را به 63.5 وات افزایش می دهد. در همان زمان، ساعت حافظه روی 3.2 گیگاهرتز تنظیم شد.

بسته به حجم کاری، SkatterBencher تا 41.67 درصد بهبود عملکرد را در بازی هایی مانند Tomb Raider با وضوح 1080p گزارش می دهد. اگرچه هنوز یک تجربه قابل بازی نیست. با این حال، آنچه شایان ذکر است این است که با iGPU OC، او در نهایت توانست بنچمارک raytracing را اجرا کند، که با تنظیمات سهام غیرممکن شد.

اسکاتربنچر به دلیل تلاش های شدید برای اورکلاک کردن، CPU دسکتاپ AMD را زیر میکروسکوپ قرار می دهد.

با تنظیم بیشتر انحنای ولتاژ/فرکانس GFX، ساعت GPU به 3.1 گیگاهرتز در 1.395 ولت افزایش یافته است. در همین حال، دما از انبار 38.4 درجه سانتیگراد به 52.8 درجه سانتیگراد رسید، در حالی که قدرت SOC 60.7 وات گزارش شده است، بنابراین کمی کمتر از قبل است.

AMD Ryzen 7900 iGPU 30% + عملکرد بالاتری دارد

طنز واقعی این است که تجربه اورکلاک گرافیک های یکپارچه RDNA2 تجربه بسیار بهتری نسبت به مدل های گسسته است. پردازنده‌های موبایل AMD Dragon Range نیز از چنین iGPU بهره می‌برند، اما احتمالاً اورکلاک کردن آن نسبت به انواع دسکتاپ پیچیده‌تر خواهد بود.

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر