معماری AMD Zen5 پیش بینی های عملکردی را از جیم کلر دریافت می کند

پیش بینی های AMD Zen5، منبع: Tensortorrent

Keller به جای نام واقعی محصول از AMD Zen5 استفاده می کند زیرا هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. جانشین جنوا بر اساس Zen4 امتیاز 8.84 را کسب می کند که 30 درصد سریعتر از نسل فعلی است. قابل ذکر است، همچنین دو برابر سریعتر از Zen1 (ناپل) خواهد بود.

کلر در حال حاضر مدیر ارشد اجرایی در Tenstorrent است، شرکتی که وظیفه توسعه پردازنده های هوش مصنوعی برای یادگیری ماشین را بر عهده گرفت. همین هفته تایید شد که راجا کدوری، مدیر سابق پردازنده گرافیکی اینتل، به هیئت مدیره تن استورنت پیوسته است.

منبع: سخت افزار تام





منبع

جیم کلر، معمار سابق تراشه در AMD و Intel، از آن زمان به پروژه‌ها و شرکت‌های دیگر نقل مکان کرد. با این حال، میراث او همچنان زنده است زیرا این شرکت ها تنها اکنون توسعه محصول نهایی را بر اساس معماری که او در طراحی آن کمک کرده است، آغاز کرده اند.

در همین حال، این شرکت به تازگی رویدادی را به معماری RISC-V در هند برگزار کرده است. اینجاست که او اسلایدی را ارائه کرد که شامل طرح‌های مختلف محصول، از جمله تراشه‌های آنها بود. اینها همه محصولات مرکز داده، از جمله AMD، Intel، NVIDIA و سیلیکون های آمازون هستند. در میان محصولاتی مانند “Intel Xeneon” (که بدیهی است اشتباه است)، می توانیم AMD Zen5 را پیدا کنیم که در تست SPEC2K17INT Rate 1 پیشرو است:

AMD تایید کرد که Zen5 در سال 2025 عرضه می شود، اما این شرکت هرگز مشخص نکرد که چه محصولی باید ابتدا وارد بازار شود. گفته می شود که ریزمعماری جدید دارای عملکرد و کارایی بهینه، بخش جلویی جدید و موضوع گسترده و بهینه سازی برای هوش مصنوعی است.

AMD Zen5، منبع: AMD

AMD اشاره کرد که معماری Zen5، که قرار است از گره‌های 4 نانومتری و 3 نانومتری استفاده کند، حداقل شامل سه نوع مختلف مانند Zen5، Zen5 با V-Cache سه بعدی و Zen5c بهینه‌شده با چگالی خواهد بود. مشخص نیست که کلر از کدام معماری برای طرح ریزی های خود استفاده کرده است.

جیم کلر به افزایش 30 درصدی عملکرد Zen5 اشاره کرده است

محمدصادق مجدی

majdi.ir

محمدصادق مجدی هستم عاشق سخت افزار کامپیوتر